Tytti Karkölä
Tytti Karkölä
Olavi Vallivaara
Ihmisen ajallista matkaa voidaan tiiviisti kuvata kolmella sanalla: syntyminen, elämä, kuolema. Niin kuin syntymä on luonnollinen tapahtuma, niin on myös kuolema. Syntyessään ihminen saa Jumalan lahjana elämän.
Kuolema merkitsee luopumista elämän lahjasta. Ajallisessa kuolemassa ruumis ja henki eroavat toisistaan. Kuolema on tuhoava voima ja se on synnin palkka. Syntiinlankeemuksen jälkeen Jumala sanoi Aadamille: “Sillä sinä olet maa, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman” (1. Moos. 3:19).
Profeetta Elia eli noin 800 vuotta ennen Kristuksen syntymää. Jumala lähetti hänet Sidonin maahan, kun Israelissa oli kova nälänhätä. Hän meni sinne Sarpatissa asuvan leskivaimon luo. Lesken ruoka oli loppumassa. Elia toi hänelle Herran, Israelin Jumalan terveiset ja ohjeet. Sen jälkeen ruokaa riitti siihen saakka, kun Herra antoi sateen maan päälle.
Jonkin ajan kuluttua lesken poika sairastui ja kuoli. Suru, ikävä ja pettymys oli suuri. Hän sanoi Elialle: ”Pitikö sinun sekaantua minun elämääni, Jumalan mies. Pitikö sinun tulla tänne vetämään minun syntini esiin ja tappamaan poikani!” (1. Kun. 17:18.)
Elia pyysi pojan äidin sylistä ja tapahtui toinen Jumalan ihme. Elia rukoili Jumalaa: ”Herra, minun Jumalani! Anna Hengen palata tähän poikaan!” Herra kuuli Elian pyynnön. Henki palasi poikaan, ja hän virkosi eloon. (1. Kun. 17:21–22.) Elia antoi pojan tämän äidille ja sanoi: ”Katso, poikasi elää.” Äiti iloitsi saadessaan poikansa takaisin elävänä. Hän uskoi Elian puhumaan Herran sanaan.
Ajallista kuolemaa vakavampi on hengellinen kuolema ja iankaikkinen kuolema. Ihminen voi eläessään olla hengellisesti kuollut. Sen elämän, jonka Pyhä Henki evankeliumin sanalla on synnyttänyt, voi synti tuhota. Ihminen joutuu epäuskoon. Epäusko on pimeyttä, harhailua eksyksissä, kuoleman ruhtinaan vallassa olemista.
Hengellinen kuolema vie iankaikkiseen kuolemaan, ellei ihminen tee parannusta täällä armon ajassa. Iankaikkinen kuolema on Jumalan sanan mukaan todellinen, varsinainen kuolema. Iankaikkinen kuolema on ikuista eroa Jumalasta; kadotusta, johon ei enää armo eikä toivo ulotu.
Vielä eletään armonaikaa. Se merkitsee sitä, että epäuskossa eli hengellisesti kuolleena elävä ihminen voi tehdä parannuksen. Jeesus lähestyy uskovien kautta, ja he ovat valmiina saarnaamaan katuvalle kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä. Kun ihminen haluaa uskoa tämän ilosanoman, Jumala vastaa rauhalla hänen omalletunnolleen.
Näin hengellisesti kuollut ihminen pääsee kuolemasta elämään. Jeesus sanoi: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole.” (Joh. 11:25–26.)
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys