Suviseurojen kuvapalvelu
Suviseurojen kuvapalvelu
Jari Kolmonen
Mitä nöyryys oikeastaan on? Sanakirjamääritelmä nöyrälle kuuluu: ”Henkilö, joka on vaatimaton eikä ylpeile.”
Mielikuvassani nöyrän ihmisen katse on suunnattu alaviistoon. Ylpeästä ihmisestä sanotaan, että hänellä on nenä pystyssä ja hän katselee muita pitkin nenänvarttaan. Nöyrä ihminen ei kuvittele itsestään liikoja, vaan näkee ympäristön ja olosuhteiden vaikutuksen onnistumisiinsa. Nöyrä ihminen tuntee kiitollisuutta siunauksesta, jonka on saanut osakseen.
Koululaiset ovat hiljentyneet kuuntelemaan koulun adventtikirkkoa. Kirkkoon on tuotu vanha koulutaulu, jossa on kuva Jeesuksesta ratsastamassa aasilla. Pieni ekaluokkalainen miettii hiljaa mielessään, miksi Jeesus ratsastaa nuorella aasilla. Kirkossa hänelle kerrotaan: Jeesus ratsasti vaatimattomasti aasilla, koska hän oli ihmisille esikuva nöyryydestä.
Tulevana sunnuntaina pysähdymme tärkeän teeman äärelle, päivän otsikkona nimittäin on Kutsu Jumalan valtakuntaan. Päivän psalmi muistuttaa meitä nöyryydestä: ”Nöyrät sinä pelastat, mutta ylpeiden katseen painat alas” (Ps.18:28). Jumala pelastaa nöyrät. Psalmin kirjoittaja tarkoittaa tällä, että Jumala pelastaa heidät, jotka joutuvat hänen edessään toteamaan, että minulla ei ole mitään muuta tuotavaa Jumalalle kuin syntisyyteni.
Ihmisellä saattaa inhimillisyytensä vuoksi olla liikaakin itsevarmuutta ja ylpeyttä. Hän saattaa lähteä suorittamaan jotain tehtävää liian suurilla tavoitteilla ja liian varmana itsestään. Epäonnistumisen jälkeen on pakko nöyrtyä, jos haluaa ylipäätään saada mitään aikaan. Sananlaskuissa sanotaan: ”Ylpeys käy lankeemuksen edellä” (Sananl. 16:18).
Jeesus oli nöyrä, ja hän myös kehotti muita nöyryyteen. Luukkaan evankeliumissa Jeesus kertoi vertauksen kahdesta erilaisesta rukoilijasta, fariseuksesta ja publikaanista. Fariseus meni temppeliin, asettui seisomaan paikalleen ja kiitti siitä, että ei ollut kuin muut ihmiset, syntiset. Publikaani seisoi taempana, ei tohtinut edes katsettaan nostaa, vaan löi rintaansa ja rukoili: ”Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.”
Jeesus selitti vertaustaan: publikaani lähti kotiin hurskaampana kuin fariseus (Luuk.18:9–14). Jeesuksen ajatus on vertauksessa sama kuin ensi sunnuntain psalmissa: ”Nöyrät sinä pelastat, mutta ylpeiden katseen painat alas.”
Ihmisellä ei ole Jumalan edessä varaa olla ylpeä. Helposti hän alkaa kuitenkin aliarvioida Jumalaa ja hänen valtaansa. Kun ihmistä kutsutaan Jumalan valtakuntaan, kutsulle on hyvä olla nöyrä, sillä palkkio on suuri. Kerran koittaa se päivä, jolloin nöyrtymään joutuvat hekin, jotka ovat tässä ajassa suurella itsevarmuudella Jumalan hylänneet.
Uskomalla evankeliumin ihminen pelastuu kadotukselta. Evankeliumiin on hyvä turvata, se opettaa nöyryyttä ja kiitollisuutta. Nöyryyttä voi myös rukoilla.
Inhimillinen luonto ei helposti nöyryyteen taivu, mutta siksi jokainen saa rukoilla kuten virsirunoilija Gustaf Ållon: ”Sydän nöyrä, tyytyväinen, Herra, minuun aina luo, maailma kun pettäväinen murhetta ja tuskaa tuo. Minut viimein suojaasi kanna riemunmaahasi, jossa laulaa voitostansa uutta virttä Herran kansa.” (VK 384: 6.)
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys