Olavi Vallivaara
Psalminkirjoittaja neuvoo ja rohkaisee niitä, jotka masentuvat jumalattomien menestyksestä, turvautumaan yksin Herraan. Väärintekijöiden kadehtimisesta varoitetaan, sillä heillä ei ole tulevaisuutta: “He kuihtuvat hetkessä kuin ruoho ja lakastuvat kuin kedon vehreys” (Ps. 37:2).
Nykysuomen sanakirjan mukaan kateus liittyy ihmiseen, joka ei suo toiselle hyvää ja haluaa itselleen hyvän, joka toisella on. Kateus on mielentila, joka merkitsee toisen paremmuuden, menestyksen, rikkauden tai muun sellaisen aiheuttamaa vihan, alemmuuden, mitättömyyden, kykenemättömyyden ja syyllisyyden tunnetta. Raamatussa kateus on synti, joka mainitaan lihan tekona Paavalin luettelemien erilaisten syntien joukossa (Gal. 5:20).
Kateuden synti ei ollut vain vanhan liiton ihmistä lähellä. Eikö se ole meitä jokaista lähellä? Arkipäivän asia ei tarvitse olla suurikaan, kun minäkin tunnen kateutta. Kun ystävä kertoo iloisena vaikkapa kuluneen vuoden sähkön kulutuksesta, kuinka he ovat pystyneet uusilla toimenpiteillä säästämään sähköä ja samalla selvää rahaa, niin eikö iloon yhtymisen sijasta tulekin kateellinen mieli? “Minullehan ja meille tuo olisi pitänyt tapahtua.”
Vaikka kateus käy mielen ja ajatuksen tasolla, saa olla valppaana, ettemme lankea synnin tekoihin. Synti vaanii ihmistä, mutta Jumala opastaa uskovaista ihmistä pitämään sen kurissa (1. Moos. 4:7).
Psalminkirjoittaja neuvoo, ettei kannata kadehtia sitä, joka menestyy elämässään ja sitä, jonka kaikki ”juonet onnistuvat”. Kateutta tuntiessa pitää malttaa mielensä ja hillitä vihaa. ”Älä kiivastu, se johtaa vain pahaan. Väärintekijän palkka on tuho, mutta Herraan luottava saa periä maan” (Ps. 37:8). Sama psalmi sanoo kauniisti Herraan luottavalle ihmiselle: “Saat nauttia Herran hyvyyttä, hän antaa sinulle, mitä sydämesi toivoo” (Ps. 37:4).
Martti Luther ylistää Jeesuksen äitiä Mariaa. Maria luotti Kaanaan häissä Jeesukseen ilmoittamalla hänelle: “Heillä ei ole viiniä.” Tässä luottamuksessa hän jätti asian Kristuksen hyvyyden varaan.
Kristuksen äiti ohjaa palvelijat luotansa Kristuksen tykö; hän ei sano: “Mitä minä teille sanon, se tehkää!”, vaan: “Mitä hän teille sanoo, se tehkää!” Maria odotti ääneti Herran edessä apua. Jos se ei tule ennen hääateriaa, niin se tulee aterian jälkeen. Marian hiljainen rukous ja luottamus armolliseen Herraan kuultiin.
Jumala kuulee meidänkin pyyntömme ja armahtaa meitä kaikelta pahalta. Hän antaa valtakunnastaan kuulua epäonnistuneelle ja syntiin joutuneelle evankeliumin suloisen äänen: kaikki synnit saa uskoa anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.
Luther opettaa: ”Tuo Marian sana: “Mitä hän teille sanoo, se tehkää!” on siis ja olkoon koko kristikunnan jokapäiväisenä tunnussanana; sillä kumoon kaadettakoon kaikki ihmisoppi ja kaikki se, mikä ei toden perästä ole Kristuksen sanaa.”
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys