Erkki Alasaarela
Erkki Alasaarela
Itämeressä on Ruotsille kuuluva Gotlannin saari. Suvivirren sanat syntyivät siellä yli 300 vuotta sitten. Oli juhannusaamu 1694. Ennen jumalanpalveluksen alkua pappi Israel Kolmodin käveli kirkkopuistossa. Luonnon kauneus puhutteli häntä niin kovasti, että hän puki tuntemuksensa runoksi. Kun runolle löytyi sävel ruotsalaisesta kansanlaulusta, suvivirsi oli valmis. Se käännettiin oitis suomeksi ja otettiin vuonna 1701 Suomen kirkon virsikirjaan.
Suvivirsi toi lohtua hädän keskelle
Jos Gotlannin kesä oli vuonna 1694 kaunis, samaa ei voi sanoa Suomen kesästä. 1400-luvulla maapallon ilmasto kylmeni, kun Luoja salli pikkujääkauden tulla. Sitä ennen Suomessakin oli nautittu jopa nykyistä lämpimämmistä ilmoista. Nyt kesistä tuli niin kylmiä, että vilja- ja hedelmäsato ei ehtinyt valmistua. Sen seurauksena ihmisiä ja eläimiä kuoli paljon nälkään ja sairauksiin.
Erityisen pahoja katovuosia Suomessa koettiin juuri suvivirren syntyaikoihin. Pellot lämpenivät kylvökuntoon vasta juhannuksen jälkeen ja talvi tuli niin aikaisin, että vilja ei ehtinyt tuottaa satoa. Vielä 1860-luvulla ankaria halla- ja kuolinvuosia oli siinä määrin, että kokonaiset kylät autioituivat.
Miksi suvivirsi otettiin sitten meillä virsikirjaan, jos sen kuvaus ihanasta kesästä ei vastannut todellisuutta? Tutkija Esko M. Laine on selvittänyt, että kansa rukoili suvivirren sanoilla, että lämpimät kesät koittaisivat jälleen. Toki välillä oli kesiä, joina vilja ehti valmistua, mutta kun halla- ja kuolonkesät taas tulivat, suvivirrestä tuli hautajaisvirsi. Kansa veisasi sitä hautajaisissa ajatellen, että ihana suvi koittaa uskovaisille vasta taivaassa.
Kun ilmat sitten Jumalan tahdosta lämpenivät, hautajaisissa veisatusta suvivirrestä tuli ihanan kesän ylistys. Ja kun kansakouluja perustettiin, lapset opettelivat laulamaan suvivirren koulun päättäjäisissä ulkoa. Myös juhannuskirkoissa ja kesäjuhlissa sitä laulettiin. 1920-luvulla suvivirrestä tuli Suomen kesän tunnuslaulu. Jopa työväki veisasi sitä ajatellen, että virsi ylistää työnteon arvoa.
Tätä taustaa vasten tuntuu ihmeelliseltä viimeaikainen keskustelu siitä, että suvivirsi pitäisi poistaa koulun kevätjuhlista tai sen sanat tulisi muuttaa siten, että virsi ei loukkaisi kirkkoon kuulumattomien lasten tunteita. Onneksi tämä esitys ei ole mennyt läpi. Suvivirren suosiosta kertoo, että sen sanoja ei ole saanut virsikirjan uudistuksissa muuttaa. Toinen samanlainen virsi on Enkeli taivaan. Kansa on halunnut laulaa nuo rakkaiksi tulleet virret tutuilla sanoilla.
Virsi soi kiitosta pelastuksesta
Suvivirsi ylistää kesän kauneutta ja Jumalan hyvyyttä. Ennen muuta se soi kiitosta Jumalan valmistamasta pelastuksesta. Pelastuksen kuvailussa Kolmodin kertasi Raamatun käyttämiä kielikuvia. ”Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin. Kun Henkes virvoituksen vain sielu saanut on, keväisen kaunistuksen se saa kuin Libanon.”
Jesajan kuvaa luvussa 35: ”Aavikko iloitsee, autiomaa iloitsee, aro riemuitsee, se puhkeaa kukkaan! Kuin lilja kukkikoon maa, se riemuitkoon, huutakoon ääneen! Sen osaksi tulee Libanonin kunnia, Karmelin ja Saaronin ihanuus. Kaikki saavat katsella Herran kunniaa, meidän Jumalamme ihanuutta.” (Jes. 35:1–2.) Teksti kertoo siitä, että Jumala luo jatkuvasti uutta.
Lisäksi Kolmodin kertasi suvivirressä Raamatun kohtaa, jossa Hoosea Jumalan suuna vakuuttaa: ”Minä virvoitan Israelin kuin aamukaste, ja niin se kukoistaa kuin lilja ja tunkee juurensa maahan kuin Libanonin setri. Sen versot leviävät, se kasvaa kauniiksi kuin oliivipuu, se tuoksuu kuin Libanon.” (Hoos. 14:6–7.) Korkeassa veisussa Kristuksen seurakuntamorsian ihastelee Salomon morsiamen suulla, miten kaunis hän on: ”Olen Saaronin ketojen kukka, laaksojen lilja” (Laulujen. l. 2:1).
Sanat sopivat tähän päivään
Tämä kaikki, mistä profeetat puhuivat ja suvivirressä lauletaan, on totta tänä päivänä. Etsikkoajan Jumalan lapsina tunnemme, miten armoaurinko evankeliumin sovintosaarnassa paistaa ja Pyhän Hengen tuuli lämpimänä helluntain tuulena puhaltaa. Tällaista evankeliumia ja lämpöä me tarvitsemme, kun kylmät eksytysten tuulet puhaltavat ja tahtovat sammuttaa uskon liekin sydämeltä. Jumalan valtakunnassa on avoin lähde syntiä ja saastaisuutta vastaan. Tätä jo profeetta Sakarja päivinään ihasteli. (Sakarja. 3:1.) Tuon lähteen vesi ei samennu, vaikka siihen miten paljon syntiä upotettaisiin.
Artikkeli on tiivistelmä hartaudesta, joka on pidetty Oulun Ry:n kevätjuhlassa 21.5.2023.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys