– Hohoii, kaikki!! Tulkaapa tänne, niin katsotaan miten liimalevy tehdään!
Varttitunnin opetustuokion jälkeen opastan tyytyväisenä seuraavia jo toisessa asiassa, kun huomiotani jälleen kaivataan. Tunne vaihtuu nopeasti harmitukseen, kun hetki sitten opetustuokiossa mukana ollut oppilas kysyy, kuin uutena asiana:
– Ope, hei, miten liimalevy tehdään?
– Enkös just neuvonu, miten se tapahtuu?
– En minä enää muista.
– Aha... No ootappa vähän, tuun ihan just...
Tällaista on arkeni Reisjärven kristillisen opiston teknisen työn tunneilla älyttömimmillään: oppilaat odottavat, ope juoksee, samoja asioita jauhetaan moneen kertaan.
Muutama vuosi sitten pääsin lisäkoulutukseen, jossa johtamis- ja tuotekehitysopiskelujen ohella perehdyttiin tiimivalmennuksen maailmaan. Tuon koulutuksen aikana mietin oman työni kehittämistä erityisellä tarmolla.
Sain ajatuksen, että teen opetusvideoita opetettavista asioista. Pulmana oli, missä ja miten oppilas katsoisi videon. Viimein ratkaisu löytyi: yhdistetään oppilaiden älypuhelimet ja opetusvideot toisiinsa qr-koodien avulla! Luokkahuoneen seinällä olisi siis qr-koodi, jonka opiskelija skannaisi omalla puhelimellaan, ja puhelimen näytölle avautuisi hetkessä video.
Yhdessä työkavereiden kanssa teimme tästä oivalluksesta Opetushallituksen rahoittaman Mobiiliopisto-hankkeen, jonka konsepti on “ei ooteta, vaan otetaan selevää ja tehhään”.
Tämän hankkeen myötä muuttuu kolme asiaa. Ensinnäkin opesta tulee monessa kohtaa tarpeeton ja hänen roolinsa muuttuu valmentavampaan suuntaan. Hänen ei tarvitse enää kuluttaa aikaa samoina toistuvien asioiden opettamiseen. Toiseksi oppimisympäristö muuttuu. Luokan seinille liimatut qr-koodit tekevät luokasta käyttöliittymän, kuin internet-sivun, josta avautuu erilaisia toimintoja. Kolmas, ja varmaan merkittävin muutos on se, että odottavasta, kysyvästä oppijasta tulee aktiivinen tekijä, touhuaja.
Omalla kännykällä omaan yksilölliseen tahtiin katsottava video on samalla vastaus myös opetuksen eriyttämiseen. Kukin opiskelija katsoo videon niin monesti, että on sisäistänyt asian, jotta voi työskennellä. Kenenkään ei tarvitse odottaa tai kokea turhautumista siitä, että joutuu taas kuuntelemaan opetusta asioista, jotka eivät sillä hetkellä itseä kosketa mitenkään.
Tätä toimintamallia kehitämme nyt opistolla monella saralla. Työkaverit tekevät parhaillaan muun muassa tiski- ja siivousvideoita. Jännityksellä odotan, millaista jälkeä näistä syntyy.
Sitä mukaa kun videoita saadaan valmiiksi, jää enemmän aikaa myös siihen, mihin oppilaat eniten aikaamme tarvitsevat. Pystymme olemaan enemmän tilanteessa läsnä, keskustelemaan elämästä ja arjesta. Olemaan nuorelle tukena siinä, mikä on kulloinkin tärkeää. Pakkaamme yhdessä eväitä elämää varten.
On motivoivaa olla töissä työpaikassa, jonka kulttuuriin kuuluu kokeileminen ja kehittäminen. Yksi asia tässä kuitenkin vähän ammattiylpeyttä latistaa: editoimalla minustakin saa täydellisen open! Open, jolta ei unohdu sanoa mitään, joka opettaa asiat tarkasti oikeassa järjestyksessä ja aina samalla innostuksella, kaikille tasapuolisesti vuodesta toiseen. Tähän ei reaaliTuomo pysty, vaikka olisi kuinka pöhinä päällä.
Reisjärven kristillisen opiston teknisten aineiden opettaja
Tuomo Jokitalo
Twitter: @TuomoJokitalo
tuomo.jokitalo@rkropisto.fi
Rkro workshop youtube -kanavan QR-koodi
Rkro workshop youtube -kanavan internetlyhytosoite: http://51.fi/rkrows
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys