JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Sana sunnuntaiksi

Rauhan kuningas saapuu

Sana sunnuntaiksi
1.12.2024 6.00

Juttua muokattu:

25.11. 14:21
2024112514214120241201060000

SRK:n Arkisto

SRK:n Arkisto

Juha Sep­pä­lä

Jee­sus tuli Je­ru­sa­le­miin nöy­rä­nä, aa­sil­la rat­sas­ta­en, ei maal­lis­ten val­ti­ai­den ta­voin.

En­sim­mäi­nen ad­vent­ti aloit­taa uu­den kirk­ko­vuo­den. Tä­män juh­la­py­hän kir­kol­li­nen tee­ma on Ku­nin­kaa­si tu­lee nöy­rä­nä. Ad­vent­ti mer­kit­see­kin tu­le­mis­ta ja odo­tus­ta. Jee­sus saa­puu Je­ru­sa­le­miin toi­sel­la ta­val­la kuin maal­li­set val­ti­aat. Hän ei saa­vu kul­ta­vau­nuis­sa, vaan nöy­rä­nä rau­han ruh­ti­naa­na. Aa­sin­tam­ma ja sen var­sa ovat hä­nen rat­sui­naan. Hän tu­lee kan­sal­le tu­tul­la ja tur­val­li­sel­la ta­val­la.

En­sim­mäi­sen ad­ven­tin ni­mi­tys on­kin nöyr­ty­mi­sen ad­vent­ti (ad­ven­tus hu­mi­li­a­ti­o­nis). Ad­ven­tin ja jou­lun sa­no­mat liit­ty­vät myös pää­si­äi­sen sa­no­maan: Odo­tet­tu pe­las­ta­ja saa­puu. Hä­nen tu­lee kär­siä, kuol­la ja nous­ta ylös, jot­ta tie oli­si avoin tai­vaan juh­laan saak­ka.

Kir­joi­tuk­set täyt­ty­vät

Lu­vat­tu ja odo­tet­tu ku­nin­gas saa­puu. Jo Je­sa­ja pro­fe­ti­as­saan en­nus­ti Sii­o­nin tyt­tä­rel­le, kuin­ka tämä pe­las­ta­va ku­nin­gas on saa­pu­va (Jes. 62:11). Sa­mal­la ta­voin pro­feet­ta Sa­kar­ja en­nus­ti sii­tä, kuin­ka aa­si on hä­nen ku­nin­kaal­li­nen rat­sun­sa (Sak. 9:9). Ku­ten vir­res­sä kak­si mai­ni­taan, it­se tai­vaan ku­nin­gas saa­puu ar­mol­li­se­na syn­ti­sen aut­ta­jak­si. Kii­tok­seen ja rie­muun on ai­het­ta. (VK 2:1.)

Mer­kit­tä­vä on myös ope­tus­las­ten osa. Hei­dät kut­su­taan pal­ve­li­jan osaan. Kah­den op­pi­laan tu­lee pyy­tää ky­läs­tä aa­sin­tam­maa ja var­saa, kos­ka Her­ra tar­vit­see nii­tä. Teh­tä­vä on pal­ve­lu­teh­tä­vä. Yhä Her­ra tar­vit­see omi­aan pal­ve­lu­teh­tä­viin, sil­lä ilo­sa­no­ma Kris­tuk­ses­ta kai­kuu hä­nen omien­sa kaut­ta. Ku­kin pal­ve­lee Her­raa niil­lä lah­joil­la, jot­ka on Ju­ma­lal­ta saa­nut.

Pal­mu­nok­sat ja vaat­teet tien­viit­toi­na

Viit­to­jen ja vaat­tei­den le­vit­tä­mi­nen liit­tyi ku­nin­kaan koh­taa­mi­seen jo Van­han tes­ta­men­tin ku­nin­kai­den koh­dal­la (2. Kun 9:13). Nyt kan­san le­vit­tä­es­sä vaat­tei­ta ja pal­mu­nok­sia Jee­sus­ta var­ten täs­sä lii­ty­tään van­haan pe­rin­tee­seen. Ih­mis­jouk­ko huu­taa Jee­suk­sel­le: ”Hoo­si­an­na, Daa­vi­din Poi­ka”. Hän on Daa­vi­din su­ku­kun­taa ja hän­tä lä­hes­ty­tään. Psal­min kir­joit­ta­ja muis­tut­taa avun läh­tees­tä: ”Hoo­si­an­na! Her­ra, an­na meil­le apu­si. – – Her­ran huo­nees­ta tei­dät siu­na­taan.” (Ps.118:25–26.) Rau­han ruh­ti­nas Jee­sus on avun läh­de. Hä­nen siu­nauk­sen­sa on tä­nään­kin läs­nä hä­nen huo­nees­saan, hä­nen seu­ra­kun­nas­saan. Je­sa­ja ku­vaa sitä, kuin­ka Her­ran omia kut­su­taan Py­häk­si kan­sak­si, Her­ran lu­nas­ta­mik­si (Jes. 62:12).

Hoo­si­an­naa huu­de­taan

Huu­to ja ylis­tys ”Hoo­si­an­na” mer­kit­see pyyn­töä: oi au­ta, oi pe­las­ta. Ih­mis­jouk­ko osoit­ti pyyn­tön­sä oi­ke­al­le hen­ki­löl­le, Jee­suk­sel­le. Hän on Isän oi­ke­al­la puo­lel­la kor­keuk­sis­sa, mut­ta hän asuu myös siel­lä mis­sä on sär­jet­ty ja nöy­rä hen­ki (Jes. 57:15).

Hän saa­puu syn­tis­tä var­ten. Il­mes­tys­kir­jan kir­joit­ta­ja avaa tä­hän tur­val­li­sen nä­ky­män: ”Kris­tus sa­noo: Minä sei­son ovel­la ja kol­ku­tan. Jos joku kuu­lee mi­nun ää­ne­ni ja avaa oven, minä tu­len hä­nen luok­seen, ja me ate­ri­oim­me yh­des­sä, minä ja hän.” (Ilm. 3:20.) Hän saa­puu tä­nä­kin ad­vent­ti­na si­nua ja mi­nua var­ten. Hän saa­puu seu­ra­kun­nas­saan lem­pe­ä­nä ja ar­mah­ta­va­na.

En­sim­mäi­nen ad­vent­ti­kynt­ti­lä syt­tyy. Va­pah­ta­jan syn­ty­mä­juh­lan odo­tus al­kaa: ”Nyt sy­ty­täm­me kynt­ti­län, se liek­kiin lei­mah­taa. Me odo­tam­me Jee­sus­ta, sei­mes­sä nuk­ku­vaa.” (VK 13:1.) Pi­me­än vuo­de­na­jan kes­kel­lä lois­taa valo. Ju­ma­lan sa­nan valo oh­jaa kul­ki­jan sei­men luo, tai­vaal­li­sen kirk­kau­den luo. Kris­ti­tyn koko mat­ka on kuin ad­vent­ti­ai­kaa, iki­jou­lun odo­tus­ta.

Evan­ke­liu­mi: Matt. 21:1–9

Raa­mat­tu 1992: Kun he lä­hes­tyi­vät Je­ru­sa­le­mia ja oli­vat tu­los­sa Bet­fa­geen Öl­jy­mä­el­le, Jee­sus lä­het­ti edel­tä kak­si ope­tus­las­taan ja sa­noi heil­le: ”Men­kää tuol­la nä­ky­vään ky­lään. Siel­lä on aa­sin­tam­ma kiin­ni si­dot­tu­na ja var­sa sen vie­rel­lä; löy­dät­te ne heti. Ot­ta­kaa ne sii­tä ja tuo­kaa mi­nul­le. Jos joku sa­noo teil­le jo­ta­kin, vas­tat­kaa, et­tä Her­ra tar­vit­see nii­tä mut­ta pa­laut­taa ne pian.”

Näin ta­pah­tui, jot­ta kä­vi­si to­teen tämä pro­fee­tan sana:

- Sa­no­kaa ty­tär Sii­o­nil­le: Kat­so, ku­nin­kaa­si tu­lee! Hän tu­lee luok­se­si lem­pe­ä­nä, rat­sas­ta­en aa­sil­la, työ­juh­dan var­sal­la.

Ope­tus­lap­set läh­ti­vät ja te­ki­vät niin kuin Jee­sus oli käs­ke­nyt. He toi­vat aa­sin ja var­san ja pa­ni­vat nii­den sel­kään vaat­tei­taan, ja Jee­sus is­tuu­tui aa­sin sel­kään. Ih­mi­siä oli hy­vin pal­jon, ja he le­vit­ti­vät vaat­tei­taan tiel­le, toi­set kat­koi­vat puis­ta ok­sia ja le­vit­ti­vät tiel­le nii­tä. Ja ih­mis­jouk­ko, joka kul­ki hä­nen edel­lään ja pe­räs­sään, huu­si:

- Hoo­si­an­na, Daa­vi­din Poi­ka! Siu­nat­tu ol­koon hän, joka tu­lee Her­ran ni­mes­sä! Hoo­si­an­na kor­keuk­sis­sa!

Bib­lia: Ja kuin he lä­hes­tyi­vät Je­ru­sa­le­mia ja tu­li­vat Betp­ha­geen öl­jy­mä­en tykö, lä­het­ti Je­sus kak­si ope­tus­las­ta, sa­no­en heil­le: men­käät ky­lään, joka on edes­sän­ne, ja te löy­dät­te koh­ta aa­sin­tam­man si­dot­tu­na, ja var­san hä­nen kans­san­sa: pääs­tä­käät ne ja tuo­kaat mi­nul­le. Ja jos joku teil­le jo­ta­kin sa­noo, niin sa­no­kaat: Her­ra nii­tä tar­vit­see, ja koh­ta hän las­kee hei­dät.

Mut­ta tämä kaik­ki ta­pah­tui, et­tä täy­tet­täi­siin, mikä sa­not­tu oli prop­he­tan kaut­ta, joka sa­noo: Sa­no­kaat Zi­o­nin tyt­tä­rel­le: kat­so, si­nun Ku­nin­kaas tu­lee si­nul­le si­viä, is­tu­en aa­sin­tam­man pääl­lä ja ikeen alai­sen aa­sin var­san pääl­lä.

Niin ope­tus­lap­set me­ni­vät ja te­ki­vät niin­kuin Je­sus heil­le käs­ke­nyt oli, ja ta­lut­ti­vat aa­sin­tam­man ja var­san, ja pa­ni­vat nii­den pääl­le vaat­teen­sa, ja is­tut­ti­vat hä­nen nii­den pääl­le. Niin enin osa kan­sas­ta ha­joit­ti vaat­teen­sa tiel­le, ja muut kar­si­vat ok­sia puis­ta ja ha­joit­ti­vat tiel­le. Mut­ta kan­sa, joka edel­lä kävi, ja jot­ka seu­ra­si­vat, huu­si­vat, sa­no­en: ho­si­an­na Da­vi­din Po­jal­le! Kii­tet­ty ol­koon se, joka tu­lee Her­ran ni­meen! Ho­si­an­na kor­keu­des­sa!