Keijo Nissilä
Pyhä Henki tekee Kristuksen läsnä olevaksi omiensa keskellä ja luo yhteyden taivaaseen astuneen Herran ja maan päällä kilvoittelevan seurakunnan välille.
Jeesus lupasi omilleen Pyhän Hengen ennen taivaaseen astumistaan. Hän kehotti opetuslapsiaan odottamaan tämän lupauksen täyttymistä.
Tänä sunnuntaina muistelemme Jeesuksen lupauksia siitä, että hän ei jättänyt opetuslapsiaan orvoiksi, vaan lähetti heille Isän luota Puolustajan, Totuuden Hengen. Lehtimajanjuhlilla Jeesus antoi lupauksen Pyhän Hengen vaikutuksesta: ”Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat!” Kuvapuheellaan lähteestä Jeesus tarkoitti Henkeä, jonka häneen uskovat tulisivat saamaan.
Lehtimajanjuhla
Jeesuksen kuvapuhe nousi lehtimajanjuhlan seremonioista. Lehtimajanjuhlalla oli monta aihetta. Juhla sai nimensä asumisesta juhlan ajan majoissa, jotka oli päällystetty palmunoksilla ja vihreillä lehvillä. Lehtimajoissa asuminen muistutti niistä ajoista, jolloin israelilaiset asuivat korpivaelluksellaan lehvämajoissa. Juhlassa kiitettiin Jumalaa siitä, että hän oli johdattanut kansansa luvattuun maahan.
Juhlan toinen aihe oli kiitosjuhla. Sadonkorjuun juhlassa kiitettiin saadusta sadosta, nautittiin maan antimia ja rukoiltiin siunausta maan kasvulle tulevana satokautena. Tulossa olevalle sadekaudelle rukoiltiin runsaita sateita. Puhdas vesi oli arvossaan. Se osoitettiin myös juhlamenoissa. Jokaisena juhlan seitsemän päivän aamuna pappi kävi avustajineen hakemassa vettä Siiloan altaasta uhrimenoihin temppelissä. Gihonin lähde sijaitsi kaupungin muurin ulkopuolella Kidronin laaksossa. Lähteeltä johti tunneli Siiloaan altaalle, josta saatiin vettä kaupunkiin piiritysten aikana. Altaan vesi kumpusi lähteestä. Siiloan lähteestä johdettiin vesi kaupungin muurin alitse kaivettua vesijohtotunnelia myöten. Näin turvattiin vedensaanti kaupunkiin vihollisen piiritysten varalta. Siiloasta haettu vesi kaadettiin polttouhrialttarilla oleviin hopeisiin maljoihin, joista se vuoti putkia pitkin maahan.
Juhlan kolmas aihe oli Messiaan tulemisen odotus. Niinä päivinä juhlassa kyseltiin: Joko Messias pian tulee? Mistä hän tulee? Onko Messias jo tullut? Onko Nasaretin Jeesus Messias? Jeesuksen julistus lehtimajanjuhlilla liittyy näihin odotuksiin. Hän käytti kuvaa juhlien vesiseremonioista, kun hän juhlan viimeisenä päivänä asti esiin ja tullakseen kuulluksi suorastaan huusi: ”Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon. Joka uskoo minuun, ´hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat´, niinkuin kirjoituksissa sanotaan.”
Kutsu elävän veden lähteelle
Mistä elävän veden virrat lähtevät? Herramme näyttää opettavan kuvapuheellaan lähteestä kahdessa merkityksessä. Kaikille janoisille osoitettu kutsu tulla juomaan Jeesuksen luokse merkitsee sitä, että Jeesus itse on elämän veden lähde. Hän tahtoo sanoa: Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni! Juokoon se, joka uskoo minuun. Jeesus Kristus on se hengellinen kallio, josta israelilaiset saivat juoda korpivaelluksellaan (1. Kor. 10:3–4).
Jeesuksen kutsun ja lupauksen taustana on myös hänen keskustelunsa kaivolla samarialaisen naisen kanssa (Joh. 4:1–30). Jeesus paljasti hänelle elävän veden salaisuuden. Joka juo kaivosta ammennettua vettä, sen tulee uudelleen jano. Mutta joka juo Jeesuksen antamaa vettä, ei janoa ikuisesti. ”Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä” (Joh. 7:14). Tämän salaisuuden, jonka Jeesus kertoi kaivolla eräälle Samarian naiselle, hän nyt huusi juhlilla julki kaikelle kansalle. Hänestä juotu elävä vesi muuttuu uskovassa ihmisessä elävän veden lähteeksi.
Elävän veden virrat kumpuavat, pulppuavat ja vuotavat myös uskovan sisimmästä. Jumalan Henki ei ainoastaan vaikuta uskovassa itsessään, vaan ulottaa vaikutuksensa uskovasta muihin ihmisiin, antaa uskovan välityksellä elämää ja virvoitusta toisille. Ja näin tulee saada tapahtua. Vesi ei ole tarkoitettu seisomaan vaan virtaamaan eteenpäin. Elävä, raikas vesi on virtaavaa vettä, lähteen vettä. Jumalan seurakunta monissa armolahjoissaan on todellinen ”lähteikkö”, monia lähteitä täynnä oleva lähteitten maa.
Pyhien Kirjoitusten lupaukset
Jeesuksen kutsu ja lupaus Pyhästä Hengestä nojaa pyhien kirjoitusten lupauksiin. Jesaja oli ennustanut: ”Te saatte riemuiten ammentaa pelastuksen lähteistä” (Jes. 12:3). Sakarja profetoi: ”Sinä päivänä Daavidin suvulle ja Jerusalemin asukkaille puhkeaa lähde, joka puhdistaa synnistä ja saastaisuudesta. Silloin virtaavat Jerusalemista elämää antavat vedet – –. kesät ja talvet ehtymättä” (Sak. 13:1, 14:8). Ja laumaansa paimentava psalmilaulaja, joka on laumastaan huolissaan polttavassa helteessä, katselee janoissaan vuoren rinteeltä alas kuivaan laaksoon uskossa ja toivossa Jumalan lupaukseen: Vedetön laakso on kerran puhkeava virvoittavien lähteitten maaksi (Ps. 84:7).
Evankeliumipostilla 2, toinen vuosikerta. Toim. Juhani Alaranta. SRK 2010.
Evankeliumi: Joh. 7:37–39
Raamattu 1992: Juhlan suurena päätöspäivänä Jeesus nousi puhumaan ja huusi kovalla äänellä: ”Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon! Joka uskoo minuun, ’hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat’, niin kuin kirjoituksissa sanotaan.” Tällä Jeesus tarkoitti Henkeä, jonka häneen uskovat tulisivat saamaan. Vielä ei Henki ollut tullut, koska Jeesusta ei vielä ollut kirkastettu.
Biblia: Mutta viimeisenä suurena juhlapäivänä seisoi Jesus ja huusi, sanoen: joka janoo, se tulkaan minun tyköni ja juokaan. Joka uskoo minun päälleni, niinkuin Raamattu sanoo, hänen kohdustansa pitää vuotaman elämän veden virrat. (Mutta sen hän sanoi siitä hengestä, jonka niiden piti saaman, jotka uskovat hänen päällensä; sillä ei Pyhä Henki vielä silloin saapuvilla ollut, ettei Jesus ollut vielä kirkastettu.)
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys