H.H.
H.H.
Matti Hyry
Jumalan sanan tehtävänä on havahduttaa ja opettaa tuntemaan synnin olemus ja erityisesti sen valtaa pitävä mahti ihmisen sydämessä.
Keskellä paastoa kirkkovuoden Raamatun tekstit nostavat esille hurjan aiheen, pahan vallan. Uutiset sodasta ja väkivallasta on helppo tunnistaa pahuudeksi ja synnin kiroukseksi, mutta uskallammeko ajatella, että ihmisen sydämen herruudesta käydään myös taistelua?
Pahan tarkoituksena on viedä ihmisen vapaus ja orjuuttaa. Tästä onnettomasta tilasta on ainoastaan yksi pääsy, Jeesuksen omin sanoin: ”jos Poika vapauttaa teidät, te olette todella vapaita” (Joh. 8:36).
Synnin orjuus estää uskomisen
Sunnuntain evankeliumitekstissä Jeesuksen ja juutalaisten välinen keskustelu kehittyi kovasanaiseksi kiistaksi ja syyttelyksi. Erikoista on, että luvun alussa evankelista vielä sanoi Jeesusta syyttävistä, että he uskoivat häneen.
Koituiko näiden juutalaisten kompastukseksi Jeesuksen puhe orjuudesta ja siitä, että vain Jeesuksessa tullut totuus tekee heidät vapaiksi? He eivät käsittäneet mitenkään olevansa orjia, koska olivat Abrahamin jälkeläisiä. Juutalaiselle miehelle oli kaikkein keskeisintä ajatus syntyperään perustuvasta sisäisestä vapaudesta ja sen tuomasta kyvystä valita oikea opetus. Nyt he loukkaantuivat tajuttuaan Jeesuksen kiistävän tuon sisäisen vapauden syyttäen samalla heitä synnin orjiksi.
Tämä orjuus Jeesuksen sanojen mukaan esti heitä kuulemasta Jumalan puhetta ja käsittämästä sitä, että Jeesuksessa Jumala oli heidän keskellään. Jeesus vielä sanoi, että hän oli ennen kuin Abraham syntyi ja että Abraham iloitsi siitä, että saisi nähdä hänen päivänsä. Jeesus viittasi Abrahamin Jumalalta saamaan lupaukseen Iisakista ja ikuisesta liitosta, joka täyttyi nyt Jeesuksessa. Tämä puhe suututti kuulijat, ja he alkoivat poimimaan kiviä surmatakseen Jeesuksen.
Sana opettaa synnistä
Jeesuksen kova tuomion puhe ei ole kuitenkaan tekstin pääsisältö. Evankeliumi tiivistyy Jeesuksen sanaan: ”Totisesti, totisesti: joka pitää kiinni minun sanastani, ei milloinkaan näe kuolemaa.” Kovan puheen tehtävänä on havahduttaa ja opettaa tuntemaan synnin olemus ja erityisesti sen valtaa pitävä mahti ihmisen sydämessä.
Jumalan tahto, ja samalla laki, voidaan täyttää vain uskomalla Jeesukseen. Vain hänellä on Jumalalta saatu voima ja valta ajaa paha ulos ihmisen sydämestä. Tämä on hänen tehtävänsä.
Jeesus itse kuvaa Luukkaan evankeliumissa (11:22–23) tuota valtaa vertauksella: ”Kun väkevä mies vartioi linnaansa ase kädessä, hänen omaisuutensa on turvassa. Mutta jos toinen vielä väkevämpi hyökkää hänen kimppuunsa ja voittaa hänet, tuo väkevämpi ottaa häneltä aseet ja varusteet, joihin hän luotti, ja jakaa saamansa saaliin.” Silloin, kun näin käy, on Jumalan valtakunta tullut lähelle.
Uskovainen ei kuole
Tekstin äärellä on hyvä muistaa, että usko, kyky kuulla Jumalan sanaa ja Jumalan lapseus ovat kristityn elämässä mahdollisia vain Jumalan omana työnä.
Lutherin katekismuksen kolmannen uskonkappaleen selitys tiivistää asian näin: ”Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa.”
Sille, jolle tämä Jumalan armosta on totta, kuuluu Jeesuksen lupaus, ettei hän milloinkaan näe kuolemaa.
Evankeliumiteksti: Joh. 8:46–59
Raamattu 1992: Kuka teistä voi osoittaa, että minä olen tehnyt syntiä? Ja jos puhun totta, miksi ette usko minua? Se, joka on lähtöisin Jumalasta, kuulee mitä Jumala puhuu. Te ette kuule, koska ette ole lähtöisin Jumalasta.” Juutalaiset sanoivat Jeesukselle: ”Sinä olet samarialainen, ja sinussa on paha henki. Eikö asia olekin niin?” Jeesus vastasi: ”Ei minussa ole pahaa henkeä. Minä kunnioitan Isääni, mutta te häpäisette minua. Itse en kysy kunniaani, mutta on toinen, joka kysyy ja tuomitsee. Totisesti, totisesti: joka pitää kiinni minun sanastani, ei milloinkaan näe kuolemaa.” Juutalaiset sanoivat hänelle: ”Nyt asia on selvä: sinussa on paha henki. Abraham on kuollut, samoin profeetat, mutta sinä sanot: ’Joka pitää kiinni minun sanastani, ei milloinkaan kohtaa kuolemaa.’ Sinäkö muka olet suurempi kuin isämme Abraham? Hän on kuollut, ja niin ovat kuolleet myös profeetat. Mikä sinä luulet olevasi?” Jeesus vastasi: ”Jos minä itse kirkastan kunniaani, se kunnia ei ole minkään arvoinen. Mutta minun kunniani kirkastaa Isä, hän, jota te sanotte omaksi Jumalaksenne. Te ette ole oppineet tuntemaan häntä, mutta minä tunnen hänet. Jos sanoisin, etten tunne, olisin valehtelija niin kuin te. Mutta minä tunnen hänet ja pidän kiinni hänen sanastaan. Teidän isänne Abraham iloitsi siitä, että saisi nähdä minun päiväni. Hän näki sen ja riemuitsi.” Juutalaiset sanoivat hänelle: ”Et ole edes viidenkymmenen ja olet muka nähnyt Abrahamin!” Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi – minä olin.” Silloin he alkoivat poimia kiviä heittääkseen niillä häntä, mutta Jeesus poistui heidän näkyvistään ja lähti temppelistä.
Biblia: Kuka teistä nuhtelee minua synnin tähden? Jos minä sanon teille totuuden, miksi ette usko minua? Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat; sentähden ette kuule, ettette Jumalasta ole. Niin vastasivat Juudalaiset ja sanoivat hänelle: emmekö me oikein sano, että sinä olet Samarialainen, ja sinulla on perkele? Jesus vastasi: ei minulla ole perkele, vaan minä kunnioitan minun Isääni, ja te häpäisette minua. En minä etsi omaa kunniaani, yksi on, joka sitä kysyy ja tuomitsee. Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka kätkee minun sanani, ei hänen pidä näkemän kuolemaa ijankaikkisesti. Niin Juudalaiset sanoivat hänelle: nyt me ymmärsimme, että sinulla on perkele. Abraham on kuollut ja prophetat, ja sinä sanot: joka kätkee minun sanani, ei hänen pidä maistaman kuolemaa ijankaikkisesti. Oletkos sinä suurempi kuin meidän isämme Abraham, joka kuollut on? Ja prophetat ovat kuolleet: miksi sinä itses teet? Jesus vastasi: jos minä itsiäni kunnioitan, niin ei minun kunniani ole mitään: minun Isäni on se, joka kunnioittaa minua, jonka te teidän Jumalaksenne sanotte. Ja ette tunne häntä, mutta minä tunnen hänen: ja jos minä sanoisin, etten minä häntä tuntisi, niin minä olisin valehtelia kuin tekin; mutta minä tunnen hänen ja kätken hänen sanansa. Abraham teidän isänne iloitsi, nähdäksensä minun päiväni; hän näki sen, ja ihastui. Niin Juudalaiset sanoivat hänelle: et sinä ole vielä viidenkymmenen ajastajan vanha ja olet nähnyt Abrahamin? Jesus sanoi heille: totisesti, totisesti sanon minä teille: ennenkuin Abraham olikaan, olen minä. Niin he poimivat kiviä, laskettaaksensa häntä. Mutta Jesus lymyi ja läksi ulos templistä, käyden heidän keskeltänsä; ja niin hän pääsi ulos.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys