Heikki Vuonokari
Heikki Vuonokari
Pauli Kivioja
Evankeliumi kuuluu kaikille ihmisille kansallisuudesta riippumatta.
Päivän evankeliumissa Jeesus osallistui tapansa mukaan jumalanpalvelukseen, tällä kertaa kotikaupungissaan Nasaretissa. Hän toimi siellä tekstinlukijana ja puhujana tulkiten lukemansa Vanhan testamentin kohdan täyttyneeksi. Hän oli saanut jo mainetta julistuksestaan ja tekemistään parantamisihmeistä Kapernaumissa, jonne hän oli muuttanut asumaan. Nasaretilaisetkin odottivat näkevänsä jonkin ihmeen.
Jeesus ei torjunut ihmisiä
Jeesuksen pitämästä puheesta ihasteltiin armon sanoja, mutta samalla todettiin hänen olevan rakennusmies Joosefin poika, oman kylän kasvatti. Emme tiedä varmasti, oliko tuttuus vai alhainen asema nasaretilaisten halveksinnan syy. On myös esitetty arvioita, että roomalaiset olisivat käyttäneet nasaretilaisia rakentajia lähellä olevaan suureen rakennusprojektiinsa. Tällöin valloittajalle tehty työ olisi aiheuttanut kunnian ja maineen menetyksen yltiöisänmaallisten juutalaisten silmissä. Tulli- ja veromiehetkin menettivät maineensa tuossa kunnian ja häpeän kulttuurissa. Jeesuksen seuraajiin heitä kuitenkin kuului – hän ei torjunut heitä, eikä pitänyt heitä muita huonompina.
Jeesus totesi synagogan väelle, ettei kukaan ole profeetta omalla maallaan ja perusteli väitettään Raamatulla. Profeetta Elia lähetettiin nälänhädän aikana vierasmaalaisen lesken luo, jonka elatuksen Jumala siunasi profeetan tähden. Samoin profeetta Elisa paransi syyrialaisen Naamanin spitaalista, mutta ei yhtään kyseistä tautia potevaa israelilaista. Jumala oli siis toisinaan asettanut avussaan vieraan israelilaisten edelle.
Nasaretilaiset suunnittelivat surmaamista
Nasaretilaiset raivostuivat kahdesta syystä: tämä oman kylän rakennusmiehen poika vertasi itseään Israelin suuriin profeettoihin. Mikä hän luuli olevansa? Lisäksi hän asetti puheissaan pakanat Israelin edelle ja teki näin Israelin Jumalasta pakanoiden jumalan. Se oli heidän mielestään pilkkaa, joka ansaitsi kuoleman. Kansallisessa ja uskonnollisessa kiihkossaan he aikoivat surmata Jeesuksen syöksemällä hänet jyrkänteeltä alas. Ihmeenomaisesti Jeesus käveli pois väkijoukon halki.
Omakohtainen usko pelastaa
Päivän teksti opettaa siitä, että Jumalan evankeliumi tulee usein alhaalta, jopa halveksitun ihmisen välityksellä. Se myös kuuluu kaikille ihmisille kansallisuudesta riippumatta. Eliaan ja Elisan aikana Jumala auttoi jopa Israelin viholliskansojen jäseniä ja jätti auttamatta israelilaisia. Omaan syntyperäänsä luottaminen on eräänlaista omavanhurskautta, johon lankesivat jo esikoisuuteensa luottaneet Kain ja Ee-sau sekä monet Israelin kansan jäsenet.
Muistellessaan farisealaista vanhurskauttaan Paavali nimitti sitä lihaan luottamiseksi (Fil. 3:4). Tänäkään aikana uskovaisen kodin jäsenyys ei pelasta ihmistä, vaan Jumalan armo ja omakohtainen usko. Me olemme Abelin ja Jaakobin veljiä ja sisaria, joilla ei ole omia ansioita Jumalan edessä.
Tekstinkohta ennakoi Jeesuksen kohtaloa. Hänet surmattiin myöhemmin jumalanpilkkaajana, mutta hänen kuolemansa oli sovintokuolema kaikkien ihmisten puolesta ja tuotti syntien anteeksiantamuksen kaikille häneen uskoville.
Evankeliumiteksti Luuk. 4:23–30
Raamattu 1992: Jeesus sanoi:
”Kohta te kaiketi tarjoatte minulle sananlaskua ’Lääkäri, paranna itsesi!’ ja sanotte: ’Tee täälläkin, omassa kaupungissasi, kaikkea sitä, mitä sinun kerrotaan tehneen Kapernaumissa.’” Ja hän jatkoi: ”Totisesti: kukaan ei ole profeetta omalla maallaan. Uskokaa minua: Israelissa oli monta leskeä Elian aikana, silloin kun taivas ei antanut vettä kolmeen ja puoleen vuoteen ja koko maahan tuli kova nälänhätä. Silti Eliaa ei lähetetty heidän luokseen, vaan Sidonin maahan, Sarpatissa asuvan leskivaimon luo. Samoin Israelissa oli monta spitaalista profeetta Elisan aikana, mutta yhtäkään heistä ei puhdistettu, ainoastaan Naaman, joka oli syyrialainen.”
Tämän kuullessaan kaikki, jotka olivat synagogassa, joutuivat raivon valtaan. He ryntäsivät paikaltaan, ajoivat Jeesuksen ulos kaupungista ja veivät hänet jyrkänteelle syöstäkseen hänet sieltä alas; kaupunki näet oli rakennettu vuorelle. Mutta Jeesus kulki väkijoukon halki ja jatkoi matkaansa.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys