Lapset ovat Suviseurojen löytötavaratoimiston suurin asiakaskunta; he sekä kadottavat että löytävät Suviseuroissa tavaroita eniten. Löytötavaratoimiston työntekijät toivovat, että vanhemmat laittaisivat lastensa puhelimien taustakuvaksi oman puhelinnumeronsa ja nimikoisivat ja puhelinnumeroisivat näiden lompakot. Se nopeuttaisi kadonneiden tavaroiden palauttamista omistajilleen.
Suviseurojen kuvapalvelu
Lapset ovat Suviseurojen löytötavaratoimiston suurin asiakaskunta; he sekä kadottavat että löytävät Suviseuroissa tavaroita eniten. Löytötavaratoimiston työntekijät toivovat, että vanhemmat laittaisivat lastensa puhelimien taustakuvaksi oman puhelinnumeronsa ja nimikoisivat ja puhelinnumeroisivat näiden lompakot. Se nopeuttaisi kadonneiden tavaroiden palauttamista omistajilleen.
Suviseurojen kuvapalvelu
Päivämies
Kauhavan Suviseurojen löytötavaratoimiston luukulla kävi jatkuva asiakasvirta, kun ihmiset, pääasiassa lapset, kyselivät kadonneita lompakoitaan, laukkujaan ja pankkikorttejaan. Osa asiakkaista taas toi toimistoon seurakentältä löytämiään tavaroita. Löytäjän ilo valaisi Suviseurojen aikana monet kasvot.
Suviseurojen löytötavaratoimisto. Kauhavan seurakentällä se löytyi, kun käveli seurateltan etukulmalta lähtevän Tornipolun päähän lennonjohtotornin juureen.
Varsinaisen löytötavaratoimiston edustalla oli raakalaudasta rakennettu hylly, jolla oli tavaraa parittomista ja parillisista pienistä kengistä ja erivärisistä hatuista ja lippiksistä juomapulloihin, tyhjiin laukkuihin, yksittäisiin vaatekappaleisiin ja sateenvarjoihin saakka.
Hieman taaempana oli avoinna oleva iso ikkuna. Sieltä, kaiteen takaa, löytyi löytötavaroiden asiakaspalvelupiste. Luukun takana istui kaksi naista valmiina kirjaamaan kadonneet tavarat järjestelmään ja tarkistamaan tiedostoistaan, oliko kadonnut tavara tuotu toimistoon.
Kauhavan Suviseuroissa löytötavaratoimistosta vastasi turvallisuustoimikunnan sihteeri, joka oli koonnut tuttavapiiristään työntekijät löytötavaratoimistoon. Kun naiskaksikko palveli asiakkaita luukulla, kolmas työntekijä kulki tarkistamassa heiltä saamiensa numerokoodien mukaisesti löytötavaratoimiston lukollisesta kaapista, oliko tuntomerkkeihin sopivia, hukattuja tavaroita tuotu toimistoon.
Suviseurojen löytötavaratoimiston päivä on täynnä pieniä kohtaamisia. Seuraavassa on poimintoja noista tilanteista.
Tuntomerkit eivät täsmää
Toimiston luukun taakse ilmestyy kahdet noin 10-vuotiaat pojankasvot.
– Mulla meni eilen semmonen musta vyölaukku hukkaan. Siinä on semmonen tarra. Ja sen sisällä on lompakko.
– Onko siinä vyölaukussa muita värejä? toimiston työntekijä kysyy ystävällisesti.
– Ei, mutta vetoketjut on harmaat, tai semmoset hopeiset, lippispääpoika vastaa.
– Oliko sen jonkun merkkinen? työntekijä kysyy.
– En muista, poika vastaa.
Taaempana toimiston kaapista tuntomerkkejä vastaan tavaroita etsinyt työvuorolainen pyörittelee käsissään mustaa vyölaukkua, jossa on kaksi violettia raitaa. Ei täsmää.
– Ei ole ainakaan eilen tuotu, asiakaspalvelija pahoittelee ja kysyy:
– Muistatsää, millon se on menny hukkaan?
– Eilen illalla joskus kymmenen aikaan, asiakas kertoo.
– Joo, ei oo tuotu vielä. Voit käydä kysymässä myöhemmin uudestaan.
Ihmisten rehellisyys puhuttelee
Toimiston pöydällä seisova Pepsi Max -pullo on puolillaan vettä. Pullosta kohoaa muutama hento kukkavarsi, joiden päässä on hempeän violetteja kukkia. Harakankelloja.
– Sain ne eilen vävyehdokkaalta, kun he tulivat työvuoroon, löytötavaravastaavana toiminut nainen hymyilee.
Luukulla käy nainen, joka kyselee lapsensa kadonneen kukkaron perään. Tuntomerkit täsmäävät erään kaapissa olevan kukkaron kanssa.
– Ei oo totta! Vautsi! Miten tää on mahdollista? Onpa hyvää palvelua, hän ihastelee.
Lattialla seisovassa suuressa mustassa säkissä on edellisyön aikana turvallisuustoimistoon tuotuja löytötavaroita. Löytötavaratoimiston aamuvuorolaiset käyvät tavarat läpi, asettelevat vähempiarvoiset ulkohyllyyn, kirjaavat muut järjestelmään ja lajittelevat ne kaapissa oleviin koreihin.
– Olisi hyvä, kun yksi työntekijöistä tulisi jo aiemmin työvuoroon ja kirjaisi ennen toimiston avaamista yöllä tulleet…
Vastuuhenkilön puheen keskeyttää luukulta kuuluva reipas kysymys:
– Onko tässä löytötavaratoimisto?
Saatuaan työntekijältä myöntävän vastauksen kirkas lapsenääni jatkaa:
– Onko tänne eilen tuotu puhelinta, Nokia 6.2, ilman puhelimen kuoria, musta?
– Missä se on menny hukkaan?
– Jossain täällä Suviseuroissa.
– Ootteko yrittäny soittaa siihen?
– Siitä on akku loppu.
Puhelinta ei ole tuotu "tänne". Toimistoon kylläkin tuodaan pankkikorttien lisäksi eniten juuri puhelimia. Ja juomapulloja. Suurin osa tuoduista tavaroista löytää omistajan seurojen aikana.
– Löytötavaroiden paljous pääsi vähän yllättämään. Ja se, miten rehellisiä ihmiset ovat. Se puhuttelee, vastuuhenkilö toteaa.
– Pienet lapset kiikuttavat tänne löytämiään lompakoita ja seteleitä. Vaikka itsellä on vain vähän rahaa, löydetyt rahat tuodaan tänne.
Löytäjän ilo tarttuu
Puhelin soi. Äänihän kuuluu löytötavarakaapista!
– Löytötavaratoimisto, vastuuhenkilö vastaa Minigrip-pussin sisällä olevaan puhelimeen.
Pussin kyljessä on pala maalarinteippiä, jossa on tussilla kirjoitettu katoamisnumero.
– Kyllä, täällä se on. Tuntomerkkejä vastaan voi hakea, nainen huikkaa iloisesti ja kertoo puhelun loputtua, että mikäli löydetyssä puhelimessa on vain vähän akkua, se ladataan toimistossa, jotta siihen voi soittaa.
Löytötavaratoimistossa työskentely on vastuuhenkilön mielestä mukavaa:
– Ihania kohtaamisia, uusia tuttavuuksia, iloisia ihmisiä. Ja voi, mikä ilo se on itsellekin, kun ihmiset löytää kadonneen tavaransa!
Luukulla on seuraava asiakas.
– Onko sellasta Marimekon mustaa reppuu tuotu? Koulukoko, kaikkee vauvan juttuja, mitä äitit laittaa niihin.
Tuntomerkkeihin sopiva reppu löytyy helposti.
– Just tämä, tiedettiin, että se on täällä. Täällä on myös vaimon lääkkeet, mies kertoo.
Repun lähettyviltä oli löydetty myös oranssi, lyhyt latauspiuha, mutta se ei kuulu repun omistajalle.
– Yleensä asiakas saa kertoa tuntomerkit, mutta kun johto oli löytöpaikan vieressä, ihan laukun lähellä, niin kysyimme siitä, koska oli mahdollista, että ne kuuluvat samalle omistajalle, työntekijät kertovat.
Ja jälleen yksi rehellinen ihminen; hän ei ottanut johtoa, joka ei ollut hänen tai hänen vaimonsa.
Pikkupoikansa kanssa pojan lompakkoa etsimään tullut nainen kysyy, saisiko antaa kehitysehdotuksen:
– Voisko tää löytötavaratoimisto olla lähempänä kenttää?
Ehdotus otetaan toimistossa vastaan hyväksyvin nyökkäyksin. Asiasta ollaan yhtä mieltä: toimiston olisi hyvä olla lähellä Suviseurojen keskuskenttää.
Perjantaiaamupäivä tuo mukanaan vielä monta iloista löytäjää, mutta myös muutaman pettyneen ilmeen. Löytötavaratoimiston työntekijät rohkaisevat harmistuneita tulemaan kysymään myöhemmin uudestaan, josko kadonnut omaisuus olisi löytänyt tiensä löytötavaroiden joukkoon.
Kauhavan Suviseurojen löytötavaratoimiston sulkeuduttua arvokkaampia löytötavaroita, kuten puhelimia ja pankkikortteja, voi tiedustella Seinäjoen poliisiasemalta puhelimitse 050 3024 526 (virka-aikana ma–pe klo 8.00–16.15).
Tämä teksti on tiivistelmä löytötavaratoimistosta tehdystä aukeaman mittaisesta reportaasista. Lue keskiviikkona 5.7. ilmestyvästä lehdestä koko juttu, joka pitää sisällään myös yhden kadonneen lompakon tarinan!
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys