Jumala, kaiken Luoja, on järjestänyt luomistyönsä siten, ettei ihmisistä löydy keskenään kahta täysin samanlaista. Jokainen on oma persoonansa ja ilmentää näin luomistyön rikkautta. Jokaisella on myös luovuttamaton arvo Jumalan luomistekona ja hänen kuvanaan. Jumalan edessä kukaan ei ole toista arvokkaampi, täydellisempi tai parempi luomus. Jumala antaa myös syntyvälle lapselle vanhemmat, kodin, kotimaan, kielen ja kansan, johon kuulua.
Ihminen kiinnittää helposti huomionsa lähimmäisensä erilaisuuteen, kuten ihonväriin, etniseen taustaan, erilaiseen kieleen, mahdollisesti näkyvään vammaan tai sairauteen. Lähempi tuttavuus saattaa puolestaan tuoda esille asioita, jotka eivät aina näy ulospäin. Tällaisia ovat esimerkiksi erilainen kulttuuritausta tai uskonto.
Jeesuksen esimerkin mukaan meidän tulee rakastaa jokaista lähimmäistämme, ei vain uskonveljeä tai -sisarta, ei vain suomalaista vaan myös muukalaista. Raamattu kertoo, kuinka tässä asiassa Jumala neuvoi Israelin kansaa: ”Kun maahanne tulee muukalaisia asumaan keskuudessanne, älkää sortako heitä. Kohdelkaa joukossanne asuvia siirtolaisia ikään kuin he olisivat heimolaisianne ja rakastakaa heitä kuin itseänne, sillä te olette itsekin olleet muukalaisina Egyptissä. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.” (3. Moos. 19:33–34.)
Kohtaamme entistä useammin muista kulttuureista tulleita ihmisiä maahanmuuton vuoksi. Asia herättää vahvoja mielipiteitä, sillä kyseessä on moninainen ilmiö. Näkökulmasta riippuen ilmiössä nähdään sekä mahdollisuuksia että uhkia. Yksilöt, väestöryhmät ja kokonaiset kansat ovat aina liikkuneet uusille alueille ja uusiin maihin. On etsitty niin turvaa ja parempaa elämää kuin paettu vainoa ja sotaa. Alkuseurakunnan aikaan elävä usko levisi voimakkaasti juuri vainojen vuoksi. On hyvä muistaa, että myös suomalaiset ovat joutuneet jättämään kotiseutunsa niin toimeentulon vähyyden kuin sodankin vuoksi.
Lähimmäisenrakkaus mainitaan Raamatussa ensimmäisenä Hengen hedelmistä. Jumalan rakkaus ohjaa etsimään lähimmäisen parasta lähellä ja kaukana. Toisen ihmisen sortaminen tai pilkkaaminen on puolestaan väärin ja syntiä (Sananl. 14:3, Room. 13:10).
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys