Oli iltatoimien aika. Kaksi veljestä kinasteli sillä tavalla, että se raastoi hermojani. Yritin useamman kerran puuttua asiaan ystävällisesti, lempeästi. Tällä kertaa se ei tehonnut. Kahnaus vain jatkui, kunnes komensin tiukalla sävyllä. Äänikin kohosi.
Väsymys painoi jo meitä kaikkia, kun oli nukkumaanmenoaika. Vanhemmalle pojalle tuli itku portaikossa. Hän sanoi, että häntä kiusataan koulussa eikä hän tiedä, jaksaako elää. Sydäntäni kouraisi, ja tunsin ihan fyysistä pahoinvointia. Pyysin hänet alakertaan kertomaan, mistä oli kysymys.
Tarinalla oli pidemmät juuret. Jo aikaisemmin syksyllä yksi äiti oli ilmoittanut minulle ja opettajalle, että heidän lapsensa oli huomannut kiusaamista. Asiaan puututtiin, ja luulin sen olevan kunnossa. Niin se taisi olla hetken ajan.
Arjen tohinassa en ollut muistanut kysyä pojaltani, onko häntä kiusattu. Kysyin kyllä joka päivä, miten koulussa meni, ja vastaus oli aina, että hyvin. Keskustelimme läksyistä ja monesta muusta asiasta, mutta emme kiusaamisesta.
Olen miettinyt, miten lähestyisin kiusaamisasiaa. Usein mietitään kiusatun näkökulmaa. Helposti ajatellaan, että yksi on syyllinen ja toinen uhri. Näinhän tosiaan saattaa ollakin siinä tilanteessa, mutta kokonaisuus voi kuitenkin olla monimutkaisempi. Ehkä kiusaaja tarvitsisi yhtä paljon tukea kuin kiusattu?
Miksi joku kiusaa toista ihmistä, oli se sitten aikuinen tai lapsi? En tarkoita sitä, että väärä käytös pitäisi hyväksyä. Ehkä kuitenkin se, että pysähtyy miettimään tilannetta tarkemmin, antaa ymmärrystä kohdata se rakentavalla tavalla.
Kun poikani kertoi kiusaamisesta, lävitseni kävi suuri tunneaalto. Tunsin, kuinka Leijonaemo heräsi eloon. Sinänsä on positiivista, että haluaa puolustaa omia lapsiaan. Sen lisäksi tunsin myös vihaa, ärsytystä, kiukkua sekä kaikenlaisia tunteita, jotka eivät olleet millään tavalla rakentavia.
Keskustellessamme selvisi, että kiusaaminen oli suhteellisen pientä härkkimistä, mutta kun se oli jokapäiväistä ja jatkuvaa ilmeilyä ja ääntelyjä suoraan naaman edessä, se oli muuttunut sietämättömäksi. Selvisi, että kun kiusaamiseen oli puututtu aikaisemmin syksyllä, siihen oli tullut vain lyhyt tauko ennen kuin se oli taas jatkunut.
Onneksi oli jo ilta, joten sain miettimisaikaa. En viitsinyt soittaa pojan äidille myöhään illalla, kun en tiennyt heidän perheensä rytmistä, nukkuivatko jo. Minusta kuitenkin tuntui, että jotain piti tehdä heti, jotta lapsikin uskoisi, että tällä kertaa kiusaamiselle tulisi todellinen loppu. Muuta vaihtoehtoa ei jäänyt kuin lähettää viesti.
Kirjoitetun viestin hyvä puoli on se, että sen voi lukea useamman kerran ja korjata ennen lähettämistä. Sen saa tehdä ajatuksen kanssa. Kiihkeät ensilauseet taisin lopulta pyyhkiä pois, ja aloittaa harkitulla tavalla. Ehdotin, että järjestäisimme äiti-poikatreffit ja kävisimme yhdessä asian läpi. Heti kello kuusi aamulla tuli vastaus.
Äiti lupasi keskustella poikansa kanssa, ja sovimme tapaamisen samalle illalle. Kyseessä olivat aivan mukava äiti ja poika, joka oli ollut meillä silloin tällöin leikkimässä. Ehkä sen takia yllätyinkin, että he olivat entuudestaan kavereita.
Minua hiukan jännitti, kun kävelimme pimeää polkua autosta heidän kotiinsa. Ovella olikin vastassa hymyilevä äiti ja tuumaileva poika. Luulen, että heitä jännitti myös. Saimme ihanan keskustelutuokion, joka oli täynnä lämpöä.
Mietimme, miltä tuntuu, jos toinen kiusaa. Keskustelimme myös siitä, että joskus joku voi kiusata, koska hänellä itsellään on niin paha olo. Keskustelun yhteydessä tuli ilmi, että omakin poika joskus nappasi pipon pois toiselta.
Pyydeltiin ja annettiin anteeksi puolin ja toisin, ja sovittiin, että me äidit yritämme auttaa poikia rakentamaan ystävyyttä. Pojat vaihtoivat puhelinnumeroita, ja suunnittelimme poikien välistä kyläilyäkin. Kun lähdimme kotiin päin, olo oli kevyt.
On paljon helpompi kohdata arki-elämän haasteita, kun aikuiset puhaltavat yhteen hiileen. Sen lisäksi, että auttaisimme pelkästään omia lapsiamme, voimme auttaa myös toisiamme kasvatustehtävässä. Ei meistä kukaan ole valmis vanhempi, kun lapsi syntyy, ei edes, vaikka olisi kyseessä kymmenes.
Jokainen lapsi on ainutkertainen ja tarvitsee juuri omanlaistaan tukea. Se onkin mielenkiintoinen elämänmittainen matka. Tällä kertaa opin yhden tärkeän asian. Kysyn aina joskus lapsiltani kiertelemättä ja aivan suoraan, kiusataanko heitä. Kysymykseen, miten koulupäivä meni, on aivan liian helppo vastata, että hyvin.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys