Joskus matkan suunnitteluvaihe voi osoittautua mukavammaksi kuin varsinainen toteutunut matka. Suunnittelun innostuksessa ei tunneta väsymistä, ei tehdä vääriä reittivalintoja, koeta sanasodan ankeutta tai pettymystä majapaikan suhteen. Kerrotaan, että psykoanalyytikko Carl Jung oli rakentanut Rooman kaupungista itselleen haavekuvan kaikesta hyvästä eikä siksi uskaltanut lähteä koskaan matkaan. Vain kerran hän rohkaistui lippuluukulle asti, jolloin pyörtyi. Unelmasta oli tullut hänelle epärealistinen haavekuva.
Haaveet ja unelmat ovat parhaimmillaan ihmisen voimavaroja. Ne suuntaavat mieltä ja tavoitteita eteenpäin. Jälleen kerran puhumisen merkitys on suuri: kun haaveistaan puhuu muille, ne saavat nimen, konkretisoituvat ja niiden eteen voi halutessaan tehdä työtä. Vaikka haave ei toteutuisikaan, se voi silti rikastaa ja virkistää mieltä. Väsynyt, näköalaton ihminen ei jaksa haaveilla tulevaisuudesta.
Kuvaan itsestä sisältyy usein haavekuvia, jotka eivät vastaa muiden kokemuksia ja näkemyksiä. Itseään voi pitää muita parempana. Tähän liittyy monesti toisten arvostelu ja heistä pahan puhuminen. Myöskään itsensä vähättely ei ole realismia. Raamattu neuvoo etsimään kaikessa kohtuullisuutta. Myös muiden elämää hyvine ja huonoine puolineen voi opetella näkemään sellaisena kuin se on, ei lähtökohtaisesti arvostellen tai jalustalle nostaen.
Sanotaan, että toiveilla ja toivolla on selkeämpi kohde kuin unelmilla ja haaveilla. Elämän aikana mielessämme virtaa mitä erilaisempia toiveita ja suunnitelmia. Ilman Jumalan kokonaissuunnitelmaa olisimme niiden kanssa kuin tuuliajolla.
Toivolla on hyvin tärkeä tehtävä, koska se antaa elämälle tarkoituksen. Uskomiseen liittyen toivo saa syvän, ajan ylittävän merkityksen. Silloin tärkeimmäksi toiveeksi ja rukoukseksi nousee uskon lahjan säilyminen. Vaikka Raamatun lupaukset ovat totuudenmukaisia eivätkä lupaa vaivatonta matkaa, ne rohkaisevat aina toivoon. Ne lupaavat, ettei toivo ole turha.
Iankaikkinen elämä ei katoa elämässä saavutettujen tavoitteiden ja haaveiden tavoin. Iankaikkisuus ylittää rajallisen käsityskykymme, mutta usko onkin luottamusta siihen, mitä toivotaan ja ojentautumista sen mukaan, mikä ei näy. Elämme uskon varassa, vaikka emme vielä näe emmekä ymmärrä sitä, minkä Jumala jo näkee. (Hepr. 11:1.)
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys