Jumalan valtakunta oli Jeesuksen opetuksen keskeisimpiä käsitteitä. Siihen nähden aikamme hengellisessä puheessa kuulee hämmästyttävän vähän opetusta Jumalan valtakunnasta.
Jumalan valtakunnasta voi olla vaikea puhua, koska sitä on hankala määritellä. Toiseksi sen merkitys avautuu ihmiselle vain uskon kautta.
Jeesus kehotti ihmistä etsimään ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan (Matt. 6:33). Apostoli Paavali kirjoitti, että Jumalan valtakunta on vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä (Room. 14:17).
On olemassa myös toinen valtakunta, joka on pimeyden ja sielunvihollisen valtakunta. Epäuskossa elävä ihminen elää synnin ja sielunvihollisen orjuudessa. Tämän valtakunnan päämies on jo tuomittu, ja tuomio tulee lopullisesti täytäntöön aikojen lopulla (Joh. 16:11, Matt. 25:41).
Jeesus kutsuu edelleen kaikkia ihmisiä valtakuntaansa, joka on armon, rakkauden ja anteeksiantamuksen valtakunta. Sen osallisuudessa ihminen saa omakseen syntien anteeksiantamuksen ja ikuisen elämän.
Jeesuksen mukaan ihminen voi nähdä Jumalan valtakunnan, kun tämä on syntynyt uudesti ylhäältä eli saanut parannuksen armon (Joh. 3:3). Pyhä Henki antaa uskon lahjan saaneelle ymmärryksen, että hän on päässyt sisälle Jumalan valtakuntaan.
Kristillisyydessämme on vanhastaan opetettu, että Jumalan valtakunnan rajat kulkevat sydämestä sydämeen. Pyhä Henki avaa sydämen silmät näkemään toiset Jumalan lapset saman isän lapsina ja saman valtakunnan asukkaina (Kol. 1:12–13). Tässä valtakunnassa Jumala on Henkensä kautta lapsensa kuninkaana ja hallitsijana.
Martti Luther kysyy Isossa katekismuksessa selittäessään Isä meidän -rukousta ”Mitä tarkoittaa Jumalan valtakunta?” ja vastaa: ”Jumala on lähettänyt maailmaan Poikansa, Kristuksen, meidän Herramme, lunastamaan meidät vapaaksi Perkeleen vallasta ja liittämään meidät yhteyteensä sekä hallitsemaan meitä vanhurskauden, elämän ja autuuden kuninkaana. Näin hän torjuu syntiä, kuolemaa ja pahaa omaatuntoa. Sitä varten hän on antanut myös Pyhän Henkensä, joka tuo tämän meille hänen pyhän sanansa välityksellä sekä valaisee ja voimallaan vahvistaa meitä uskossa.”
Luther selittää, että Jumalan valtakunta tulee luoksemme kahdella tavalla. ”Ensiksi se toteutuu täällä ajassa sanan ja uskon välityksellä. Toiseksi se toteutuu ikuisesti Kristuksen ilmestyessä tuomiolla. Me pyydämme tässä kumpaakin.”
On kyse suuresta asiasta, kun Isä meidän -rukouksessa pyydämme: ”Tulkoon sinun valtakuntasi.”
Teksti: Pekka Aittakumpu
Julkaistu Siionin Lähetyslehdessä 14.3.2018
Kuvituskuva: Kari Vengasaho
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys