JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Artikkelit

Tietäjien matkassa joulua etsimään

Artikkelit
14.12.2024 18.00

Juttua muokattu:

17.12. 10:02
2024121710023220241214180000

Tie­tä­jät oli­vat mee­di­a­lais-per­si­a­lai­sia täh­tien tut­ki­joi­ta, tuon ajan tie­de­mie­hiä. He et­si­vät to­tuut­ta ih­mi­ses­tä, maa­il­mas­ta ja Ju­ma­las­ta täh­ti­merk­ke­jä tark­kai­le­mal­la. He us­koi­vat, et­tä jo­kai­sel­la oli oma täh­ten­sä, jo­hon oli kir­joi­tet­tu ih­mi­sen koko elä­mä. Ku­nin­kail­la tuo täh­ti oli suu­rem­pi kuin muil­la.

Tie­tä­jien lail­la me­kin et­sim­me to­tuut­ta, elä­män tar­koi­tus­ta ja Ju­ma­laa. Mi­ten muu­ten voi­si­kaan ol­la! Kirk­koi­sä Au­gus­ti­nus on sa­no­nut, et­tä Ju­ma­la on luo­nut mei­dät yh­tey­teen­sä. Sik­si sy­dä­mem­me on le­vo­ton, kun­nes se löy­tää le­von Ju­ma­las­sa.

Luo­ma­kun­ta, tai­vaan täh­det­kin, ker­to­vat luo­jas­taan. Mut­ta ei ylei­nen il­moi­tus, ei täh­den ei­kä jär­jen valo pys­ty opas­ta­maan mei­tä Bet­le­he­miin. Omas­sa va­ras­sam­me ha­pui­lem­me pi­me­äs­sä. Syn­tiin­lan­kee­muk­ses­sa ka­do­tim­me sen va­lon, jon­ka pii­riin Ju­ma­la loi ih­mi­sen. Tar­vit­sem­me op­paak­sem­me va­lon, joka on Poh­jan­täh­teä ja luon­non au­rin­ko­a­kin kirk­kaam­pi. Se lois­taa meil­le Ju­ma­lan sa­nas­ta.

”Suu­ren ku­nin­kaan täh­ti”

Per­si­aan oli tuo­tu so­ta­van­kei­na juu­ta­lai­sia. He ei­vät pal­vo­neet täh­tiä vaan us­koi­vat Ju­ma­laan, joka on luo­nut kai­ken, tai­vaan täh­det­kin. He ker­toi­vat sii­tä, et­tä Ju­ma­la oli il­moit­ta­nut it­sen­sä sa­nas­saan ja lu­van­nut lä­het­tää maa­il­maan Mes­si­aan, joka on to­tuus ja pe­las­taa ih­mi­set hei­dän syn­neis­tään. Tuo­ta Mes­si­as-ku­nin­gas­ta oli tar­koit­ta­nut Bi­le­am­kin, kun hän nel­jän­nes­sä Moo­sek­sen kir­jas­sa (4. Moos. 24:17) pu­hui täh­des­tä, joka nou­see län­nen tai­vaal­le Jaa­ko­bis­ta. Kun tie­tä­jät kuun­te­li­vat tuo­ta pu­het­ta, hei­dät val­ta­si Mes­si­aan tu­lon odo­tus.

Erää­nä päi­vä­nä kir­kas täh­ti syt­tyi län­nen tai­vaal­le. ”Suu­ren ku­nin­kaan täh­ti”, tie­tä­jät huu­si­vat, val­jas­ti­vat ka­me­lin­sa ja läh­ti­vät et­si­mään jou­lua. Mat­ka tait­tui hy­vin ja täh­ti joh­ti hei­tä, mut­ta kun tie­tä­jät al­koi­vat kuun­nel­la jär­ken­sä pu­het­ta, he ek­syi­vät. Kun reit­ti näyt­ti kul­ke­van Je­ru­sa­le­min vie­res­tä, he päät­te­li­vät, et­tä ku­nin­gas oli syn­ty­nyt siel­lä. Oli­han Je­ru­sa­lem juu­ta­lais­ten pyhä kau­pun­ki ja ku­nin­gas He­ro­dek­sen kau­pun­ki.

Kuin­ka moni on­kaan et­si­nyt jou­lun las­ta maal­li­ses­ta lois­tos­ta ja ek­sy­nyt Je­ru­sa­le­miin, jos­sa ku­nin­gas ja yli­pa­pit asu­vat. He luu­le­vat, et­tä Ju­ma­lan Poi­ka syn­tyy ku­nin­kaan ho­viin tai näyt­tä­vän hen­gel­li­syy­den kes­kel­le. He ei­vät ym­mär­rä, et­tä Ju­ma­lan Poi­ka syn­tyy tal­liin – hä­pe­ään, ris­tiin ja kär­si­myk­siin.

He­ro­des säi­käh­ti, kun tie­tä­jät ky­se­li­vät, mis­sä on se vas­ta­syn­ty­nyt juu­ta­lais­ten ku­nin­gas. Val­la­na­nas­ta­jan pe­los­sa He­ro­des oli ta­pat­ta­nut jopa omia su­ku­lai­si­aan. He­ro­des kut­sut­ti pai­kal­le Je­ru­sa­le­min pa­pit. Nämä lu­ki­vat Mii­kan kir­jas­ta (Miik. 5:1), et­tä Mes­si­as on syn­ty­vä Bet­le­he­mis­sä. Ju­ma­lan sa­nan opas­ta­mi­na tie­tä­jät löy­si­vät uu­des­taan täh­den ja pää­si­vät pe­ril­le. Tie­tä­jien nöy­rää us­koa osoit­taa, et­tä he ei­vät kään­ty­neet tal­lin ovel­ta ta­kai­sin vaan me­ni­vät si­säl­le, ku­mar­si­vat las­ta ja an­toi­vat hä­nel­le lah­jan­sa. Hal­pa tal­li oli tie­tä­jien jou­lu­kirk­ko. Mat­ka sin­ne oli ol­lut pit­kä ja vai­val­loi­nen, mut­ta se oli kan­nat­ta­nut kul­kea.

Ar­mo riit­tää

Ju­ma­lan sa­nan saar­na opas­taa mei­dät­kin Bet­le­he­miin. Tuon saar­nan kuu­lem­me Ju­ma­lan val­ta­kun­nas­ta. Se kut­suu mei­tä omis­ta­maan Ju­ma­lan ar­mo­lu­pauk­set Jee­suk­ses­ta. Se lu­paa, et­tä syn­nit saa us­koa an­teek­si jou­lun lap­sen ni­mes­sä ja ve­res­sä.

Tuo vies­ti ta­paa vas­ta­kai­kua siel­lä, mis­sä Ju­ma­la on saa­nut rii­sua ih­mi­sen omas­ta vii­sau­des­ta ja hurs­kau­des­ta ja teh­dä syn­ti­sek­si ja ar­mon ker­jä­läi­sek­si. Oma­van­hurs­kaal­le ih­mi­sel­le Ju­ma­lan ar­mo ei kel­paa. Sik­si Je­ru­sa­le­min pa­pit nuk­kui­vat en­sim­mäi­se­nä jou­lu­yö­nä läm­pi­mis­sä vuo­teis­saan ei­vät­kä läh­te­neet liik­keel­le, vaik­ka he­kin odot­ti­vat Mes­si­as­ta ja tie­si­vät, mis­sä hän oli syn­ty­vä. Ju­ma­lan sana ei voi­nut hei­tä va­lais­ta, kos­ka he ei­vät us­ko­neet sii­hen vaan luot­ti­vat en­nem­min omaan vii­sau­teen­sa ja omiin pää­tel­miin­sä.

Sen, joka tah­too löy­tää Kris­tuk­sen, tu­lee luo­pua oman jär­ken­sä mie­li­pi­teis­tä ja ot­taa vaa­rin Ju­ma­lan sa­nas­ta niin kuin pi­me­äs­sä pai­kas­sa lois­ta­vas­ta kynt­ti­läs­tä, kun­nes päi­vä val­ke­nee ja koin­täh­ti koit­taa sy­dä­mes­sä, ku­ten apos­to­li Pie­ta­ri kir­joit­taa (2. Piet. 1:19).

Se val­keus, joka läh­tee Kris­tuk­sen kirk­kau­den evan­ke­liu­mis­ta, lois­taa Ju­ma­lan kirk­kau­den tun­te­mi­sen nii­den ih­mis­ten sy­dä­miin, jot­ka us­ko­vat. Se ei lois­ta niil­le, jot­ka ei­vät us­ko, joi­den mie­let tä­män maa­il­man ju­ma­la on so­kais­sut, ku­ten Paa­va­li sa­noo (2. Kor. 4:4). Heis­tä tu­lee He­ro­dek­sen ja yli­pap­pien ta­voin Kris­tuk­sen ja ris­tin vi­hol­li­sia.

Pyhä hen­ki avaa us­kon

Kun Mart­ti Lut­her se­lit­tää lop­pi­ai­sen evan­ke­liu­mia pos­til­las­saan, hän neu­voo ole­maan vä­lit­tä­mät­tä sii­tä, mitä Je­ru­sa­lem ja Roo­ma sa­no­vat. Seu­raa vain täh­teä, hän sa­noo. Se py­säh­tyy sen pai­kan pääl­le, jos­sa Ju­ma­lan Poi­ka on. Mis­sä puh­das evan­ke­liu­min saar­na kuu­luu, siel­tä löy­dät tal­lin eli Ju­ma­lan seu­ra­kun­nan ja Kris­tuk­sen.

Me tä­män ajan kou­lu­ja käy­neet ih­mi­set olem­me op­pi­neet pal­jon asi­oi­ta ih­mi­ses­tä, maa­pal­los­ta ja ava­ruu­des­ta. Kou­lu on ja­ka­nut tie­toa ja opet­ta­nut mei­tä kriit­ti­syy­teen. Hyvä niin, esi­te­tään­hän tie­teen­kin ni­mis­sä sel­lais­ta, min­kä tut­ki­mus jat­kos­sa ku­mo­aa. Myös us­kon­to­tuu­det pan­naan pun­ta­riin. Hyvä se­kin on, väi­te­tään­hän us­kon­non ni­mis­sä sel­lais­ta, mikä ei Raa­ma­tun va­los­sa ta­pah­tu­vaa tar­kas­te­lua kes­tä. Niin ar­vos­tet­ta­via asi­oi­ta kuin jär­ki ja tie­de ovat­kin, ne ei­vät kui­ten­kaan voi to­dis­taa Ju­ma­lan ole­mas­sa­o­loa ei­vät­kä ku­mo­ta­kaan sitä. Ju­ma­laan us­ko­mi­nen on va­kuut­tu­mis­ta, jon­ka Pyhä Hen­ki lah­joit­taa ih­mi­sel­le.

Ais­tim­me to­den­ta­vat ais­tien pii­ris­sä ole­via asi­oi­ta. Ava­ruus­luo­tai­mil­la ta­voi­tam­me tai­vaan­kap­pa­lei­ta – mut­ta mitä enem­män tie­däm­me, sitä pa­rem­min kä­si­täm­me tie­tä­mi­sem­me ra­jat. Tie­teen tu­lok­set muut­tu­vat, rat­kais­tut on­gel­mat syn­nyt­tä­vät uu­sia on­gel­mia. Tie­don­ra­ja pa­ke­nee, mat­ka maa­il­man­kaik­keu­den sa­lai­suuk­siin on vas­ta alus­sa. Py­hän Hen­gen avaa­mil­la us­kon sil­mil­lä voim­me tä­hyil­lä nä­ky­mät­tö­mään Ju­ma­lan maa­il­maan.

Ju­ma­la lah­joit­taa rau­han

Kirk­kom­me van­ha kris­ti­nop­pi sa­noo: ”Ju­ma­la on luo­nut ih­mi­sen sel­lai­sek­si, et­tä hän tah­too py­säh­tyä tar­kas­te­le­man ja tut­ki­maan luon­toa ja ih­mi­se­lä­mää. Täl­lais­ta tut­ki­mus­ta sa­no­taan tie­teek­si. Tie­de on jat­ku­van ke­hi­tyk­sen alai­nen. Mei­dän on käy­tet­tä­vä näi­tä lah­jo­ja niin, et­tei­vät ne joh­da­ta mei­tä yl­pey­teen ja ais­til­li­suu­teen vaan syn­nyt­tä­vät meis­sä nöy­rää ja kii­tol­lis­ta miel­tä elä­män an­ta­jaa koh­taan ja edis­tä­vät Ju­ma­lan kun­ni­aa.” Tämä asen­ne oli idän tie­tä­jil­lä. Ei hei­dän tie­de­mie­hen mai­neen­sa kär­si­nyt sii­tä, et­tä he me­ni­vät tal­liin ja ku­mar­si­vat Jee­sus­ta.

Ra­kas Ju­ma­la. Kii­tos sii­tä, et­tä sinä sa­nas­sa­si näy­tät meil­le tie­tä Bet­le­he­miin. Me tä­män ajan tie­to­vii­saat ih­mi­set­kin et­sim­me jou­lua. Sy­dä­mem­me on le­vo­ton, kun­nes se löy­tää le­von si­nus­sa. Lah­joi­ta meil­le kai­kil­le lap­sen mie­li ja us­ko, joka nä­kee tal­lin ja omis­taa evan­ke­liu­min saar­nas­ta jou­lun lap­sen omak­si Va­pah­ta­jak­seen.