KUVA: HEIKKI VUONOKARI
KUVA: HEIKKI VUONOKARI
Raamatussa kerrotaan Pyhän Hengen ilmestyneen näkyvässä muodossa Jeesuksen kasteen jälkeen ja helluntaina. Näistä tapahtumista on saatu symboleja, jotka kertovat Pyhästä Hengestä.
Kyyhkynen
Evankelistat kertovat Jeesuksen kastetilanteessa Pyhän Hengen laskeutuneen kyyhkysen muodossa Jeesuksen pään päälle. Kolmiyhteinen Jumala, Isä, joka puhui taivaasta, Poika, joka otti kasteen ja Pyhä Henki, oli läsnä. Meidänkin kasteemme on toimitettu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Tuuli, tulenlieskat ja kielet
Helluntaina tapahtunutta Pyhän Hengen vuodatusta kuvataan tuulenpuuskan kohahduksella, tulenlieskoilla ja kielillä, jotka jakaantuivat opetuslasten päälle. Kreikan kielessä sanalla ”pneuma” tarkoitetaan sekä tuulta että henkeä. Tuulesta on sen vuoksi tullut Pyhän Hengen vertauskuva.
Jeesus sanoo Hengen toiminnasta: ”Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita.” Johanneksen evankeliumissa kerrotaan, että Jeesus puhalsi opetuslasten päälle ja sanoi: ”Ottakaa Pyhä Henki”. Tämä puhaltaa-verbi on sama kuin Septuagintassa (kreikankielisessä Vanhassa testamentissa) kerrotussa ihmisen luomisessa, jossa Jumala puhalsi Aatamiin Henkensä, ja Aatamista tuli elävä olento.
Kieli liittyy julistamiseen ja todistamiseen. Tulenlieska on kuin elävää hengen paloa sydämessä kiveen kirjoitetun, kovan lain käskyn sijasta. Nämä symbolit kertovat Pyhän Hengen työstä.
Pyhä Henki ilmestyi kerran pelastushistorian tietyissä tilanteissa ihmeillä ja merkeillä kyyhkysen, tuulenpuuskan ja tulenlieskan muodossa. Se oli tarpeen silloin. Pyhän Hengen näkyviä vaikutuksia esiintyi myös apostolien julistuksen seurauksena muun muassa kielillä puhumisena ja Jumalan ylistämisenä. Pyhä Henki tulee myös hiljaisesti sanassa. Tämä on tärkeintä meille tänään.
Pyhän Hengen työ
On tärkeää tiedostaa, että Pyhä Henki on Jumala, hän ei ole ihmisen hallittavissa, vaan hän itse hallitsee. Ensisijaisesti hän kirkastaa Kristusta ja siten synnyttää uskon.
Lutherin katekismuksissa on ilmaistu oleellinen Pyhän Hengen työstä: ”Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraan Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa.” (Vähä katekismus.)
Isossa katekismuksessa Luther jatkaa Pyhän Hengen työn käsittelyä: ”Pyhä Henki toteuttaa pyhittämisen seuraavien vaiheiden kautta: pyhien yhteys eli kristillinen kirkko, syntien anteeksiantamus, ruumiin ylösnouseminen ja iankaikkinen elämä. Hän johtaa siis meidät ensiksi pyhän seurakuntansa eli kirkkonsa helmaan. Sen välityksellä hän saarnaa meille ja vie meidät Kristuksen luo. – – Kaikki tämä siis kuuluu Pyhän Hengen tehtäviin. Hän alkaa maan päällä pyhittämisen ja jatkaa sitä joka päivä käyttäen näitä kahta asiaa, kristillistä kirkkoa ja syntien anteeksiantamusta. Mutta kun olemme jälleen tulleet maaksi, hän saattaa pyhityksen valmiiksi silmänräpäyksessä ja säilyttää sen meissä ikuisesti uskonkohdan kahden viimeisimmän lausuman mukaisesti.”
Pauli Kivioja
Julkaistu Päivämiehessä 11.5.2016.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys