JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Artikkelit

Pyhän Hengen symbolit ja tehtävät

Päivämies
Artikkelit
17.5.2016 7.09

Juttua muokattu:

1.1. 23:31
2020010123313620160517070900

KUVA: HEIKKI VUONOKARI

KUVA: HEIKKI VUONOKARI

Raa­ma­tus­sa ker­ro­taan Py­hän Hen­gen il­mes­ty­neen nä­ky­väs­sä muo­dos­sa Jee­suk­sen kas­teen jäl­keen ja hel­lun­tai­na. Näis­tä ta­pah­tu­mis­ta on saa­tu sym­bo­le­ja, jot­ka ker­to­vat Py­häs­tä Hen­ges­tä.

Kyyh­ky­nen

Evan­ke­lis­tat ker­to­vat Jee­suk­sen kas­te­ti­lan­tees­sa Py­hän Hen­gen las­keu­tu­neen kyyh­ky­sen muo­dos­sa Jee­suk­sen pään pääl­le. Kol­miyh­tei­nen Ju­ma­la, Isä, joka pu­hui tai­vaas­ta, Poi­ka, joka ot­ti kas­teen ja Pyhä Hen­ki, oli läs­nä. Mei­dän­kin kas­teem­me on toi­mi­tet­tu Isän, Po­jan ja Py­hän Hen­gen ni­meen.

Tuu­li, tu­len­lies­kat ja kie­let

Hel­lun­tai­na ta­pah­tu­nut­ta Py­hän Hen­gen vuo­da­tus­ta ku­va­taan tuu­len­puus­kan ko­hah­duk­sel­la, tu­len­lies­koil­la ja kie­lil­lä, jot­ka ja­kaan­tui­vat ope­tus­las­ten pääl­le. Krei­kan kie­les­sä sa­nal­la ”pneu­ma” tar­koi­te­taan sekä tuul­ta et­tä hen­keä. Tuu­les­ta on sen vuok­si tul­lut Py­hän Hen­gen ver­taus­ku­va.

Jee­sus sa­noo Hen­gen toi­min­nas­ta: ”Tuu­li pu­hal­taa mis­sä tah­too. Sinä kuu­let sen hu­mi­nan, mut­ta et tie­dä, mis­tä se tu­lee ja min­ne se me­nee. Sa­moin on jo­kai­sen Hen­ges­tä syn­ty­neen lai­ta.” Jo­han­nek­sen evan­ke­liu­mis­sa ker­ro­taan, et­tä Jee­sus pu­hal­si ope­tus­las­ten pääl­le ja sa­noi: ”Ot­ta­kaa Pyhä Hen­ki”. Tämä pu­hal­taa-ver­bi on sama kuin Sep­tu­a­gin­tas­sa (krei­kan­kie­li­ses­sä Van­has­sa tes­ta­men­tis­sa) ker­ro­tus­sa ih­mi­sen luo­mi­ses­sa, jos­sa Ju­ma­la pu­hal­si Aa­ta­miin Hen­ken­sä, ja Aa­ta­mis­ta tuli elä­vä olen­to.

Kie­li liit­tyy ju­lis­ta­mi­seen ja to­dis­ta­mi­seen. Tu­len­lies­ka on kuin elä­vää hen­gen pa­loa sy­dä­mes­sä ki­veen kir­joi­te­tun, ko­van lain käs­kyn si­jas­ta. Nämä sym­bo­lit ker­to­vat Py­hän Hen­gen työs­tä.

Pyhä Hen­ki il­mes­tyi ker­ran pe­las­tus­his­to­ri­an tie­tyis­sä ti­lan­teis­sa ih­meil­lä ja mer­keil­lä kyyh­ky­sen, tuu­len­puus­kan ja tu­len­lies­kan muo­dos­sa. Se oli tar­peen sil­loin. Py­hän Hen­gen nä­ky­viä vai­ku­tuk­sia esiin­tyi myös apos­to­lien ju­lis­tuk­sen seu­rauk­se­na muun mu­as­sa kie­lil­lä pu­hu­mi­se­na ja Ju­ma­lan ylis­tä­mi­se­nä. Pyhä Hen­ki tu­lee myös hil­jai­ses­ti sa­nas­sa. Tämä on tär­kein­tä meil­le tä­nään.

Py­hän Hen­gen työ

On tär­ke­ää tie­dos­taa, et­tä Pyhä Hen­ki on Ju­ma­la, hän ei ole ih­mi­sen hal­lit­ta­vis­sa, vaan hän it­se hal­lit­see. En­si­si­jai­ses­ti hän kir­kas­taa Kris­tus­ta ja si­ten syn­nyt­tää us­kon.

Lut­he­rin ka­te­kis­muk­sis­sa on il­mais­tu oleel­li­nen Py­hän Hen­gen työs­tä: ”Us­kon, et­ten voi omas­ta jär­jes­tä­ni en­kä voi­mas­ta­ni us­koa Her­raan Jee­suk­seen Kris­tuk­seen en­kä pääs­tä hä­nen luok­seen, vaan Pyhä Hen­ki on kut­su­nut mi­nut evan­ke­liu­min vä­li­tyk­sel­lä, va­lais­sut mi­nut lah­joil­laan, py­hit­tä­nyt ja säi­lyt­tä­nyt mi­nut oi­ke­as­sa us­kos­sa. Sa­mal­la ta­val­la hän maa­il­mas­sa kut­suu, ko­ko­aa, va­lai­see, py­hit­tää ja Jee­suk­sen Kris­tuk­sen yh­tey­des­sä var­je­lee koko kris­ti­kun­nan ai­no­as­sa oi­ke­as­sa us­kos­sa.” (Vähä ka­te­kis­mus.)

Isos­sa ka­te­kis­muk­ses­sa Lut­her jat­kaa Py­hän Hen­gen työn kä­sit­te­lyä: ”Pyhä Hen­ki to­teut­taa py­hit­tä­mi­sen seu­raa­vien vai­hei­den kaut­ta: py­hien yh­teys eli kris­til­li­nen kirk­ko, syn­tien an­teek­si­an­ta­mus, ruu­miin ylös­nou­se­mi­nen ja ian­kaik­ki­nen elä­mä. Hän joh­taa siis mei­dät en­sik­si py­hän seu­ra­kun­tan­sa eli kirk­kon­sa hel­maan. Sen vä­li­tyk­sel­lä hän saar­naa meil­le ja vie mei­dät Kris­tuk­sen luo. – – Kaik­ki tämä siis kuu­luu Py­hän Hen­gen teh­tä­viin. Hän al­kaa maan pääl­lä py­hit­tä­mi­sen ja jat­kaa sitä joka päi­vä käyt­tä­en näi­tä kah­ta asi­aa, kris­til­lis­tä kirk­koa ja syn­tien an­teek­si­an­ta­mus­ta. Mut­ta kun olem­me jäl­leen tul­leet maak­si, hän saat­taa py­hi­tyk­sen val­miik­si sil­män­rä­päyk­ses­sä ja säi­lyt­tää sen meis­sä ikui­ses­ti us­kon­koh­dan kah­den vii­mei­sim­män lau­su­man mu­kai­ses­ti.”

Pau­li Ki­vi­o­ja

Jul­kais­tu Päi­vä­mie­hes­sä 11.5.2016.