Seppo Lohi, kirkkohistorian dosentti
Professori Hannu Mustakallio julkaisi syksyllä 2020 kahtena kirjana perusteellisen ja juuri hänelle ominaisella tarkkuudella tehdyn tutkimuksen Seurakunta Pohjois-Suomen keskuksessa. Siinä hän tekee selkoa Oulun kirkollisesta elämästä vuosina 1870–1945.
Mustakallion tutkimus kuuluu Oulun kirkkohistoria -sarjaan, jonka vuonna 2000 ilmestyneen ensimmäisen osan Kirkko keskellä kaupunkia kirjoitti filosofian tohtori Ari-Pekka Palola. Palola käsittelee Oulun kirkkohistoriaa kaupungin perustamisesta vuoteen 1870.
Pohjois-Suomen hallinnollisesta ja sivistyksellisestä keskuksesta Oulusta tuli 1800- ja 1900-lukujen vaihteeseen mennessä myös alueen kirkollisen ja uskonnollisen elämän keskus. Piispanistuinkin siirtyi vuonna 1900 Kuopiosta Ouluun.
Lestadiolaisen liikkeen keskus Oulusta tuli jo 1870-luvulla. Niinpä laajaan tutkimukseen mahtuu myös lestadiolaisuutta ja sen eri haaroja käsitteleviä jaksoja. Nostan tässä esiin vain yhden mielenkiintoisen yksityiskohdan, nimittäin hiippakunnan pääpyhäkön eli Oulun tuomiokirkon käytön alkuvaiheet vanhoillislestadiolaisten seurojen pitopaikkana.
Kirkon ovet alkavat avautua
Lestadiolaisuus oli levinnyt Suomessa jokaiseen rovastikuntaan jo 1800-luvun lopulla. Vuoteen 1911 saakka se kirjattiin virallisesti seurakuntakertomuksissa lahkojen joukkoon. Samaan aikaan kun maallikkosaarnaajat vetivät väkeä kokouksiinsa, kirkon tilat monin paikoin tyhjenivät. Toisaalta lestadiolaisten välinpitämättömyys papin johtamaa ja kirkossa tapahtuvaa toimintaa kohtaan kärjisti lestadiolaisten ja papiston välejä.
Muutosprosessi keskinäisissä suhteissa oli hidas. Tätä ilmensi esimerkiksi se, että Oulun tuomiokirkon ovet avautuivat nihkeästi lestadiolaisseuroille. Vuosisadanvaihteen suuren hajaannuksen jälkeen juuri vanhoilliset olivat kuitenkin ensimmäinen lestadiolaisryhmä, joka pääsi pitämään seurojaan tuomiokirkossa. Tämä tapahtui niinkin myöhään kuin lokakuussa 1918.
Aiemmin vanhoilliset olivat pitäneet seuroja lähinnä omalla seurahuoneellaan Uusikadulla. Luvan tuomiokirkon käyttöön antoivat vastanimitetty tuomiorovasti J. A. Mannermaa ja seurakunnan kirkkoneuvosto. Alku ei ollut kuitenkaan mutkaton, sillä päätökseen liittyi ehtoja muun muassa järjestyksen ylläpitämisestä. Silti vanhoilliset kokivat luvan myöntämisen kirkon taholta tulleeksi kädenojennukseksi.
Ensimmäisistä seuroista nousee kohu
Seurojen järjestäjät halusivat osoittautua saamansa luottamuksen arvoisiksi. He rakensivat puhujia varten kirkon etuosaan vaatimattoman puhujalavan niin, että maallikkojen ei tarvinnut nousta saarnastuoliin. Lisäksi järjestäjät asettivat vartijat kirkon oville järjestyshäiriöiden estämiseksi.
Vastoin odotuksia tuomiokirkon ensimmäiset lestadiolaisseurat eivät vahvistaneet seurakunnan ja herätysliikkeen yhteyksiä. Seurojen jälkeen kirkkoneuvosto totesi, että järjestäjät eivät olleet noudattaneet heille asetettuja ehtoja. Kirkossa oli vallinnut epäjärjestys, joka oli johtunut kansanpaljoudesta ja siitä seuranneesta tungoksesta. Kirkkoneuvostoon kuulunut ja alkuperäisen aloitteen tehnyt saarnaaja Janne Halttu sanoutui irti lausumasta.
Ulkopuoliset, muiden muassa piispatar Lydia Koskimies, olivat ärtyneitä varsinkin seuroissa puhjenneiden liikutusten vuoksi. Ne tulkittiin ”remuavaksi riemuksi”, hyppimiseksi ja tanssimiseksi. ”Onko tosiaankin välttämätöntä luovuttaa kirkko tuommoiselle räyhäävälle joukolle”, piispatar kirjoitti puolisolleen.
Viestit Oulun tuomiokirkon lestadiolaisseuroista levisivät eri puolille maata. Viipurin kirkkoherra K. R. Jauhiainen tiedusteli vielä keväällä 1922 tuomiorovasti Mannermaalta, olivatko lestadiolaiset saaneet ”juhlia” tuomiokirkossa sekä joutuneet siellä ”liikutuksiin” ja ”halauksiin”, niin kuin muuan viipurilainen lestadiolainen oli vakuuttanut hänelle.
Jauhiainen oli myös saanut kuulla piispa J. R. Koskimiehen olleen läsnä lestadiolaisten juhlassa ”muistutusta tekemättä”. Tieto piispan läsnäolosta ei kuitenkaan pitänyt paikkaansa. Hän oli nimittäin ollut niinä päivinä matkoilla. Eteenpäin levitessään Oulun lestadiolaisseuroja koskevat tiedot vääristyivät.
Kirkkoseuroista tulee perinne
Vanhoillislestadiolaiset halusivat kokoontua seuraavan kerran lokakuussa 1920. Tuomiorovasti Mannermaan johtama kirkkoneuvosto kävi läpi pöytäkirjojensa perusteella, mitä oli tapahtunut aiemmin. Vastaavaa ”suunnatonta melua” ja ”paljoa” epäjärjestystä ei saisi esiintyä. Kirkko voitiin tuomiorovastin mukaan luovuttaa ainoastaan sillä ehdolla, että melu ja epäjärjestys eivät toistuisi.
Mannermaa piti kuitenkin tärkeänä, että kansankirkossa myös eri suunnat saisivat toimintamahdollisuudet. Saarnaaja Janne Halttu pahoitteli edelliskertaista ”markkinamelua” ja lupasi järjestäjien tekevän voitavansa, jotta ”seurameno” pysyisi ”säädyllisenä”. Ennakkovaroitusten jälkeen kirkkoneuvosto myönsi anotun luvan.
Tuomiokirkossa pidetyistä suurista seuroista tuli perinne. Vuosittaisten seurojen määrä myös kasvoi. Kirkkopäiväkirjaan kirjattiin ”vanhemman” suunnan lestadiolaisten seurat, jotka kokosivat väkeä parhaimmillaan 1 800 henkeä.
Tuomiokirkossa järjestettiin vuonna 1924 ensimmäisen kerran myös SRK:n vuosikokousseurat, jotka vastasivat myöhempiä suviseuroja. Tällöin seuroja pidettiin tuomiokirkossa ja rauhanyhdistyksen talon pihamaalla. Seuravieraiden määräksi laskettiin yhteensä lähes 10 000 henkeä. Päätösseuroihin pelkästään tuomiokirkkoon kokoontui jo 4 000 henkeä, kaksi kertaa enemmän kuin kirkkotilaan piti mahtua.
Lestadiolaisuus sopii kansankirkkoon
Viimeisen kerran seurakunnan hallintoelimessä käsiteltiin vanhoillislestadiolaisten suuria kokoontumisia jälkikäteen syksyllä 1934. Kirkkohallintokunta totesi, että ilma tuomiokirkossa oli seurojen väenpaljouden takia käynyt siinä määrin ”turmeltuneeksi ja hikiseksi”, että maalia oli valunut seinää pitkin lattialle, mikä oli jättänyt rumat jäljet. Kosteus oli vaikuttanut haitallisesti myös sähköjohtoihin. Kirkkohallintokunta teki tarkastuksen tuomiokirkkoon ja totesi, että kirkkoa ei ollut tuuletettu eikä lämmitetty riittävästi.
Lestadiolaisseuroista ei kerrottu kirkollisissa kuulutuksissa, vaan tiedon välittämisestä huolehti herätysliikkeen oma organisaatio. Ne eivät siis varsinaisesti olleet tuomiokirkkoseurakunnan omaa toimintaa. Seurakunnan ja papiston torjuva suhde lestadiolaisuuteen ei enää 1800-luvun loppupuolen tapaan juuri noussut esille seurakuntakertomuksissa. Tämä heijasteli hiippakunnan johdon asenteen muutosta: lestadiolaisuus koettiin osaksi kansankirkon kotoisia herätysliikkeitä.
Mustakallion tutkimus antaa monipuolisen ja elävän kuvan Oulusta ja sen kirkollisesta historiasta. Mukaan mahtuvat myös alueen kirkolliset herätysliikkeet. Laaja teos sisältää taulukoita, karttoja ja runsaasti kuvia, joten kirjat ovat samalla katselukirjoja. Esitystä havainnollistavat 16 kompaktia tietoikkunaa.
Teokset ovat saaneet arvokkaan ulkoasun ja niiden kieli on helppotajuista. Teos on kokonaisuudessaan selkeästi jäsennetty, kuten kokeneelta kirkkohistoriantutkijalta voi odottaakin.
Hannu Mustakallio: Seurakunta Pohjois-Suomen keskuksessa 1 & 2. Oulun kirkkohistoria II. Oulun evankelisluterilainen seurakuntayhtymä 2020. Väyläkirjat Oy. 724 s.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys