Toisen käskyn tärkein tehtävä on saattaa ihminen Kristuksen luo.
”Nämä sanat tuntuivat minusta tarpeettomilta, turhilta ja naurettavilta ennen kuin tunsin evankeliumin valon. Kun luin ne ensi kerran, ajattelin itsekseni: Kukapa tuota ei tietäisi. Mutta nyt näen, Jumalan kiitos, mitä ne tarkoittavat ja ne ovat paljon ihmeellisemmät kuin kukaan ihminen käsittää ja voi lausua, olkoon kuka tahansa.” (Martti Luther 1. ja 2. käskystä.)
Evankeliumin valon tuntemisen jälkeen Lutherille avautui toisen käskyn syvällinen merkitys: siinä ei ole kysymys vain ulkonaisesta täyttämisestä. Uskon kautta mekin näemme omat huonot taipumuksemme ja turmeluksemme.
Meillekin sopii hyvin sopii tämä Lutherin selitys: ”Meillä jokaisella on luonnostamme tämä oiva hyve: Pahaa tehnyt peittää ja kaunistelee kovin mielellään häpeäänsä, ettei kukaan sitä huomaisi eikä tietäisi. Ei niin hävytöntä ihmistä ole olemassakaan, joka kaikille kehuskelisi tekemiään syntejä.”
Käskyn väärinkäytöstä
Isossa katekismuksessa selitetään tuota edellä olevaa pienen katekismuksen lyhyttä selitystä: ”Tämän avulla nyt jokainen voi hyvin päätellä, miten usein ja monin tavoin Jumalan nimeä käytetään väärin, vaikka kaikkien väärinkäytösten luetteleminen ei ole mahdollista.”
Ajallisissa asioissa valehteleminen, pettäminen, vannominen ja noituminen Jumalan nimen varjolla aiheuttavat Jumalan rangaistuksen, joka liittyy tähän käskyyn. Eniten väärinkäyttöä tapahtuu kuitenkin hengellisissä, omaatuntoa koskevissa asioissa. Väärät saarnaajat esittävät valheita Jumalan sanana, ja Jumalan nimi vedetään pahuuden verhoksi. Monet profeetat nuhtelivat kansaa näistä rikkomuksista.
Jeesus muistutti: ”Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon. Monet sanovat minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.’ Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: ’En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!’" (Matt. 7:21–23.)
Käskyn päämäärä
Käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä, hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta (1.Tim 1:5). Tämä käskyjen päämäärä avautui katekismuksen kirjoittajalle. Käskyn tärkein tehtävä on saada ihmiset Kristuksen luo. Kristuksen omistaminen evankeliumissa tuo puhtaan sydämen, hyvän omantunnon ja vilpittömän uskon. Siksi Kristuksen seuraajat julistavat etsivälle ja lain herättämälle ensin synnin anteeksi Kristuksen käskystä, hänen nimessään ja veressään.
Kaikki on Jumalan lahjaa ja vaikutusta. Uskosta avautuu käskyyn liittyvä oikea käyttö, että me huudamme hänen nimeään avuksi kaikessa hädässämme, sekä rukoilemme, ylistämme ja kiitämme sitä.
Psalmin 103 ensimmäisessä luvussa sanotaan: ”Ylistä Herraa, minun sieluni, ja kaikki mitä minussa on, ylistä hänen pyhää nimeään. Ylistä Herraa, minun sieluni, älä unohda, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt. Hän antaa anteeksi kaikki syntini ja parantaa kaikki sairauteni. Hän päästää minut kuoleman otteesta ja seppelöi minut armolla ja rakkaudella. Hän ravitsee minut aina hyvyydellään, ja minä elvyn nuoreksi, niin kuin kotka.”
Pekka Kinnunen
Julkaistu Päivämiehessä 23.3.2016.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys