Juha Humalajoki
Juha Humalajoki
Erkki Piri
Enkeli tulee kreikan kielen sanasta angelos, joka tarkoittaa sanansaattajaa. Useimpien kielien ”enkeli” on samaa kantaa (lat. angelus, engl. angel, ruots. ängel). Enkelit kuuluvat Jumalan luomaan maailmaan yhtä todellisina kuin se, mitä näemme. Jumala on luonut enkelit Kristuksen kautta, kuten koko maailmankaikkeuden. Enkeli näyttäytyy Raamatun kertomuksissa maailman alusta maailman loppuun.
Enkeleille tapahtunut lankeemus ennen aikojen alkua on se ratkaiseva käänne, joka toi pahan maailmaan. Juudan kirjeen mukaan langenneet enkelit karkotettiin taivaasta ja syöstiin vangittuina pimeyteen: ”Niitä enkeleitä, jotka eivät pitäneet kiinni korkeasta asemastaan vaan hylkäsivät omat asuinsijansa, hän pitää pimeydessä ikuisissa kahleissa suurta tuomion päivää varten” (Juud. 1:6). Saatana sen sijaan syöstiin maan päälle, ja hänen henkivaltansa saa aikaan maailmassa ja myös uskovaisissa ihmisissä vaikuttavan pahan.
Enkelit palvelevat uskovia
Raamatussa mainitaan enkeleitä nimeltä: Mikael on ylienkeli, koko sotajoukon päällikkö, joka kävi taivaassa sotaa Saatanaa vastaan, ennen kuin tämä syöstiin maahan. Danielin kirjan mukaan Mikael astuu esiin myös aikojen lopulla, jolloin hän seisoo Jumalan kansan suojana (Dan. 12:1). Rafael ja Gabriel ovat tuoneet viestejä Jumalalta maan päälle. Vanhan testamentin ajan enkelit olivat usein ihmismäisiä miehiä, kuten esimerkiksi ne kolme ”miestä”, jotka tulivat Abrahamin kotiin kertomaan Iisakin syntymästä. Enkeli Gabriel, joka ilmoitti Marialle Jeesuksen syntymästä, oli kirkas olento, joka myös säteili valoa ympärilleen.
Heprealaiskirjeen 1. luvun mukaan enkelit ovat Jumalan säätämällä, oikealla paikallaan. He ovat luotuja, mutta heitä ei ole lunastettu, koska he ovat synnittömiä Jumalan palvelijoita. Enkelit ovat kuten tuulen henkäys tai tulen liekki ja heidät on tarkoitettu palvelemaan ”autuuden perijöitä” (Hepr. 1:7, 14).
Enkelit ylistävät Jumalan Karitsaa
Jeesus, Jumalan ainoa Poika on kaikkia enkeleitä ylempänä. Jeesus on Isän ja Pyhän Hengen ohella ainoa uskon kohde; enkelit eivät ole uskon kohde, vaikka kuuluvat erottamattomasti uskon maailmaan ja uskon todellisuuteen. Myös enkelit palvelevat ja ylistävät Jeesusta, Jumalan Karitsaa.
Jesajan kirjan 6. luvussa on vaikuttava kuva enkelien ylistyksestä. Sanctus eli Pyhä lauletaan aina seisten ehtoollisliturgiassa kaikkialla kristikunnassa. Sitä ennen on rukous, niin sanottu prefaation päätös, jossa sanotaan: ”Me kiitämme sinua tästä taivaan lahjasta ja laulamme sinulle ylistystä enkelien ja kaikkien pyhien kanssa.” Tämän jälkeen lauletaan ”Pyhä, pyhä, pyhä Herra Sebaot…”
Evankeliumin julistamisen virka
Jesajan ja Hesekielin kirjoissa mainitaan, että enkelillä on siivet, joilla hän lentää. Myös Uuden testamentin evankelistojen symboleiksi ovat muotoutuneet siivelliset olennot: Matteusta kuvaa ihminen, jolla on siivet, Markusta siivekäs leijona, Johannesta kotka, joka lentää siivillään ja Luukasta siivekäs härkä. Symbolit kertovat, että Jumalan evankeliumilla Jeesuksesta on kiire tavoittaa ”kaikki luodut”.
Tähän tehtävään Jumala on asettanut apostolinsa, sananpalvelijansa ja kaikki lapsensa. Heidän tehtävänsä on Pyhän Hengen voimasta julistaa evankeliumia. Enkeleillä ei ole tätä virkaa. Ensimmäisen Pietarin kirjeen mukaan he tyytyvät luomaan silmäyksen tähän korkeaan virkaan, jonka Jumalan uskoi lapsilleen (1. Piet. 1:12).
Enkelien ilmestyminen
Raamatussa enkelit ilmestyivät unessa monille, muun muassa Jaakobille ja Joosefille. Valveilla enkeli ilmestyi Marialle ja pappi Sakariakselle. Ihmismuodossa enkelit kohtasivat Abrahamin, Haagarin, Lootin, Mooseksen, Joosuan, Gideonin, Elian ja Danielin.
Enkelit, Jumalan sanansaattajat, ovat puuttuneet asioiden kulkuun ratkaisevissa pelastushistorian tilanteissa, kuten Jeesuksen syntymässä, ylösnousemuksessa ja taivaaseenastumisessa. Viimeisen kerran he ilmestyvät Jeesuksen toisen tulemisen yhteydessä; silloin kaikki enkelit laskeutuvat taivaasta maan päälle. He erottavat pahat vanhurskaista (Matt. 13:49).
Enkelit ovat ilmestyneet myös monien yksittäisten ihmisten elämässä. Yleensä heillä on ollut lohdutuksen tai rohkaisun viesti. Jumalan enkelit eivät ilmoita mitään Jumalan sanalle vierasta, uutta ilmoitusta. Tähän Paavalikin viittaa, kun hän varoittaa: ”Vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu” (Gal. 1:8).
Suojelusenkeli
Enkelit liitetään usein lapsiin. Se johtunee Jeesuksen puheesta, jonka mukaan lasten enkelit näkevät koko ajan taivaallisen Isän kasvot. Aikaisemmin vietettiin Mikkelinpäivää enkelien ja lasten päivänä, nykyisin tuo päivä on omistettu ylienkeli Mikaelille ja kaikille enkeleille.
Psalmeissa (Ps. 34:8 ja Ps. 91:11−12) mainitaan enkelin suojeluksesta ja varjeluksesta, joka on luvattu kaikille Herran omille; kaikille niille, jotka ”palvelevat Herraa”. Tätä suojelusta saa myös rukoilla itselleen ja läheisilleen ja sen varaan voi luottavaisesti jäädä. Raamattu varoittaa kuitenkin kiusaamasta Jumalaa tahallisella varomattomuudella ja uhkarohkeudella. Kun Saatana kehotti Jeesusta heittäytymään temppelimuurin harjalta alas, hän vetosi Jumalan varjelukseen: ”Jos kerran olet Jumalan Poika, niin heittäydy alas. Onhan kirjoitettu: ’Hän antaa enkeleilleen käskyn. He kantavat sinua käsillään, ettet loukkaa jalkaasi kiveen.’” Jeesus vastasi Saatanalle: ”On myös kirjoitettu: ’Älä kiusaa Herraa, Jumalaasi.’” (Matt. 4:5−7.)
Viimeiset saattajat
Luukkaan evankeliumin mukaan enkelin viimeinen palvelus Jumalan lapselle on kantaa hänet ”Abrahamin huomaan”, vanhurskaitten lepoon (Luuk. 16:17). Haudan lepoon päässyt ei muutu ylösnousemuksessa enkeliksi, vaan hän saa Kristuksen ruumiin kaltaisen ylösnousemusruumiin. Jeesus opetti, että ikuisessa elämässä Jumalan lapset ovat ”niin kuin enkelit”, ja Lutherin mukaan he ovat ”ikuisessa vanhurskaudessa, viattomuudessa ja autuudessa”. Tämä Ilmestyskirjassa kuvattu valkopukuisten, suuresta vaivasta tulleiden ihmisten joukko ylistää kerran Jumalaa yhdessä enkelien kanssa:
”Kaikki enkelit seisoivat valtaistuimen, vanhinten ja neljän olennon ympärillä, ja heittäytyivät kasvoilleen valtaistuimen eteen ja osoittivat Jumalalle kunnioitustaan sanoen: Aamen. Ylistys ja kirkkaus, viisaus, valta ja voima meidän Jumalallemme aina ja ikuisesti! Aamen.” (Ilm. 7:9−12.)
Artikkeli on julkaistu kirjassa Uskon aakkosia, SRK 2012.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys