JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Uutiset

Kehitysvammaisten rippikoulutyön asiantuntijat jakoivat hyviä käytänteitään

Uutiset
22.3.2025 9.00

Sirk­ka Leh­to

Ou­lun hiip­pa­kun­ta ja Suo­men Rau­ha­nyh­dis­tyk­sen Kes­ku­syh­dis­tys (SRK) jär­jes­ti­vät kes­ki­viik­ko­na 19. maa­lis­kuu­ta Ou­lus­sa kou­lu­tus­päi­vän, jos­sa tar­kas­tel­tiin ke­hi­tys­vam­mais­ten rip­pi­kou­lun hy­viä käy­tän­tö­jä. Pai­kal­la oli noin 30 ih­mis­tä, ja SRK:n jär­jes­tä­män strii­mauk­sen kaut­ta ti­lai­suut­ta seu­ra­si noin kym­me­nen. Tal­len­net­ta ja­e­taan myös myö­hem­min käy­tet­tä­väk­si.

– Kos­ka Suo­men Rau­ha­nyh­dis­tys­ten kes­ku­syh­dis­tys to­teut­taa myös ke­hi­tys­vam­mais­ten rip­pi­kou­lu­ja vuo­sit­tain, kuu­lem­me jär­jes­tön nä­kö­koh­tia hy­vän rip­pi­kou­lun to­teut­ta­mi­sek­si, ker­toi ti­lai­suu­den aluk­si hiip­pa­kun­ta­sih­tee­ri, kas­va­tus­työs­tä vas­taa­va Sai­ja Kronq­vist, jon­ka työn­ku­vaan kuu­luu pi­tää yh­teyt­tä jär­jes­tö­rip­pi­kou­lu­ja jär­jes­tä­viin ta­hoi­hin.

Ta­voit­tee­na tur­val­li­nen olo

Kou­lu­tus­päi­vä piti si­säl­lään vii­si eri esi­tys­tä. Ke­hi­tys­vam­ma­työn pap­pi Ee­va-Mai­ja Mon­to ja seu­ra­kun­ta­työn eri­tyis­pal­ve­lui­den kirk­ko­muu­sik­ko Tai­na Vou­ti­lai­nen sekä di­a­ko­ni­a­työn­te­ki­jä Tei­ja Ke­rä­nen an­toi­vat näyt­teen rip­pi­kou­lun ope­tus­tuo­ki­os­ta. Sii­nä vaih­te­li­vat mu­siik­ki, sa­nat ja kos­ke­tus.

– Ope­tus pe­rus­tuu mu­siik­kiin, se vie eteen­päin ja pi­tää sen jär­jes­tyk­ses­sä. Sii­nä tu­lee se on­nis­tu­mi­nen: minä osaan, minä pys­tyn, ko­ko­si Vou­ti­lai­nen.

Mon­to ker­toi, et­tä ke­hi­tys­vam­mais­ten rip­pi­kou­lun te­o­lo­gi­nen ope­tus on ai­ka ohut. Sii­nä on kui­ten­kin tär­keim­mät osi­ot mu­ka­na, ja se ta­pah­tuu mo­nes­ti esi­mer­kik­si ku­vien kaut­ta.

– Ta­voi­te on, et­tä nuo­rel­le tu­lee tur­val­li­nen olo – sil­lä ta­val­la ker­ro­taan hy­väs­tä Ju­ma­las­ta.

Oi­keus va­kau­muk­seen ja tu­keen

SRK:n edus­ta­ja, eme­ri­tus ke­hi­tys­vam­mais­työn lää­kä­ri ja ke­hi­tys­vam­mais­ten rip­pi­kou­luoh­jaa­ja Mark­ku Ny­man ker­toi seu­raa­vak­si etäyh­tey­del­lä avus­ta­jien käy­tös­tä ke­hi­tys­vam­mais­ten rip­pi­lei­ril­lä.

Ny­man to­te­si, et­tä kir­kon ydin­teh­tä­vän mu­kai­set ta­voit­teet mää­rit­tä­vät ope­tuk­sen kes­kei­sen si­säl­lön. Rip­pi­kou­lun toi­min­nal­li­set ta­voit­teet puo­les­taan mää­rit­tä­vät tuki- ja avus­ta­van hen­ki­lö­kun­nan tar­peen ja omi­nai­suu­det.

Ny­man muis­tut­ti Ke­hi­tys­vam­ma­lii­ton ja kirk­ko­hal­li­tuk­sen kan­na­no­tos­ta (25.4.2024), jon­ka mu­kaan ke­hi­tys­vam­mai­sel­la nuo­rel­la on oi­keus va­kau­muk­seen ja tu­keen sen to­teut­ta­mi­sek­si.

– Kan­na­not­to on yh­den­mu­kai­nen Vam­mais­pal­ve­lu­lain hen­gen ja avus­ta­jaa kos­ke­vien mää­räys­ten ja oh­jei­den kans­sa.

Ny­man to­te­si, et­tä avus­ta­ja­tar­peen tu­lee syn­tyä ai­na lei­rin to­te­a­mas­ta tar­pees­ta, jot­ta lei­rin muu hen­ki­lö­kun­ta ei kuor­mi­tu tar­peet­to­mas­ti.

– On kol­men­lais­ta ta­paa hank­kia avus­ta­ja lei­reil­le: oma avus­ta­ja tu­lee ko­toa mu­kaan tai iso­nen toi­mii avus­ta­ja­na tai lei­rin kaut­ta, oman so­si­aa­li­työn­te­ki­jän avul­la huo­leh­di­taan avus­ta­ja.

Ny­man ker­toi, et­tä avus­ta­jal­ta ei vaa­di­ta so­si­aa­li-alan tai hoi­to­a­lan kou­lu­tus­ta, pait­si jos teh­tä­vään kuu­luu it­se­hoi­dol­li­sia toi­men­pi­tei­tä.

– Sil­loin li­sä­kou­lu­tus on tar­peen. Avus­ta­jal­le riit­tää 18 vuo­den ikä ja nor­maa­lit kan­sa­lais­tai­dot.

Tart­tu­va ilo ja in­nos­tus

Ke­hi­tys­vam­mais­työn­pap­pi Han­na Fähn­rich sel­vit­te­li sel­ko­rip­pi­lei­rin tär­kei­tä läh­tö­koh­tia. Nii­tä oli­vat muun mu­as­sa sau­ma­ton yh­teis­työ ko­din kans­sa, am­mat­ti­tai­toi­nen ja mo­ni­am­ma­til­li­nen tii­mi, saa­vu­tet­ta­va, rau­hal­li­nen lei­ri­paik­ka sekä ko­ke­muk­sel­li­nen, toi­min­nal­li­nen ja sel­ko­kie­li­nen ope­tus.

Fähn­rich pai­not­ti eri ais­tien käyt­töä ope­tuk­ses­sa.

– Sen li­säk­si ker­ron pal­jon ta­ri­noi­ta Sel­ko­raa­ma­tus­ta, mut­ta myös elä­väs­tä elä­mäs­tä ja kir­jois­ta.

Ope­tuk­sen pa­ras apu on kan­nat­te­le­va läs­nä ole­va po­si­tii­vi­nen lei­ri­hen­ki, jot­ka syn­ty­vät yh­teis­pe­leis­tä ja oh­jaa­ja­pa­la­ve­reis­ta. Oh­jaa­ja­tii­min in­nos­tus ja ilo tart­tu­vat koko lei­riin.

– Ih­me­tel­lään yh­des­sä Ju­ma­lan luo­maa luon­toa, Jee­suk­sen ää­rel­lä ja jo­kai­sen rip­pi­kou­lu­lai­sen ää­rel­lä.

Sym­met­ris­tä ys­tä­vyyt­tä tu­ke­mas­sa

Ny­ma­nin toi­nen osio ker­toi sym­met­ri­ses­tä ja epä­sym­met­ri­ses­tä ys­tä­vyy­des­tä. Jäl­kim­mäi­nen ys­tä­vyys on muun mu­as­sa sel­lais­ta, jos­sa ys­tä­vyk­set ei­vät ole ta­sa­ver­tai­sia ys­tä­vyy­des­sään ja se ei kan­na pi­dem­mäl­le.

Ny­man muis­tut­ti, et­tä hen­ki­lö­kun­nan teh­tä­vä­nä on toi­mia ak­ti­voi­ji­na sym­met­ris­ten ys­tä­vyys­suh­tei­den syn­ty­mi­seen.

– Se on ta­sa­ver­tais­ta – kum­pi­kin on kog­ni­tii­vi­ses­ti sa­mal­la vii­val­la. Se mah­dol­lis­taa asi­oi­den ja il­mi­öi­den poh­ti­mis­ta sa­mal­ta ta­sol­ta ja on­gel­mien kä­sit­te­lyä ja asi­oi­den te­ke­mis­tä ta­sa­ver­tai­ses­ti.

SRK on omas­sa toi­min­nas­saan mah­dol­lis­ta­mas­sa tätä: eri­tyis­lap­sil­le ja hei­dän van­hem­mil­leen on kurs­se­ja, lei­re­jä, ker­ho­ja ja opis­tois­sa on eri­tyis­lin­jo­ja.

– Täs­sä on teh­ty pit­kä­jän­teis­tä ke­hi­tys­työ­tä, muun mu­as­sa asi­an­tun­ti­ryh­män ja ky­se­ly­jen muo­dos­sa, ker­too ai­hees­ta myö­hem­min SRK:n lap­si- ja nuo­ri­so­työn asi­an­tun­ti­ja, rip­pi­kou­lu­työs­tä vas­taa­va Juha Luok­ka­la.

Roh­ke­as­ti rip­pi­kou­luun

Luok­ka­la ker­toi omas­sa osuu­des­saan ke­hi­tys­vam­mais­ten rip­pi­kou­lun ra­ken­tees­ta ja vies­tin­näs­tä eri ta­hoi­hin. Hän ker­toi, et­tä en­nen lei­riä sel­vi­te­tään lei­ri­läis­ten eri­tyis­tar­peet ja toi­veet.

– Jo­kai­sel­le van­hem­mal­le soi­te­taan en­nen lei­riä. Lei­ri kes­tää maa­nan­tais­ta tors­tai­hin, ja päi­vil­lä on tar­kat, suun­ni­tel­lut si­säl­tön­sä.

Luok­ka­la to­te­aa, et­tä on muo­dos­tu­nut kä­si­tys, et­tä moni ke­hi­tys­vam­mai­nen, joka sel­viy­tyi­si rip­pi­kou­lus­sa, ei jos­ta­kin syys­tä käy sitä.

– Roh­kai­sem­me kaik­kia ke­hi­tys­vam­mais­ten van­hem­pia ole­maan yh­tey­des­sä mei­hin sil­loin, kun mie­ti­tään rip­pi­kou­lun käy­mis­tä. Se on mo­nel­le ke­hi­tys­vam­mai­sel­le nuo­rel­le erit­täin tär­keä ta­pah­tu­ma elä­män ai­ka­na, to­te­si Luok­ka­la myö­hem­min kes­kus­te­lus­sa.

Eri alo­jen yh­tei­nen työ

Ou­lun hiip­pa­kun­nan hiip­pa­kun­ta­sih­tee­ri Sai­ja Kronq­vist iloit­si kou­lu­tus­päi­väs­tä.

– Kool­la oli kol­men maa­kun­nan ke­hi­tys­vam­ma­tii­mit ja seu­ra­kun­tien työn­te­ki­jät – ih­mi­siä laa­jas­ti eri am­mat­ti­kun­nis­ta. Tun­tuu tosi ar­vok­kaal­ta, et­tä voim­me sekä jär­jes­tö­rip­pi­kou­lu­toi­mi­jat et­tä seu­ra­kun­nan toi­mi­jat koo­ta yh­teen.

Kronq­vist ker­toi, et­tä seu­ra­kun­nat jär­jes­tä­vät ke­hi­tys­vam­mais­ten rip­pi­kou­lut niin, et­tä seu­ra­kun­nat ra­hoit­ta­vat so­pi­mus­pe­rus­tai­ses­ti ke­hi­tys­vam­mais­työ­tä maa­kun­nit­tain. Muun­lai­ses­ta osal­li­suu­des­ta huo­leh­ti­vat kaik­ki työ­a­lat.

– Mitä pie­nem­pi seu­ra­kun­ta, sitä laa­jem­pi on sen di­a­ko­ni­nen työ­o­te yk­sit­täi­sel­lä työn­te­ki­jäl­lä. Kris­til­li­sen ih­mis­kä­si­tyk­sen pesä on pai­kal­li­nen seu­ra­kun­ta, ja se voi to­teu­tua eri ta­voin, eri­lai­sis­sa yk­sit­täi­sis­sä lei­ri­päi­vis­sä tai ko­koon­tu­mi­sis­sa. Isom­mis­sa seu­ra­kun­nis­sa on sit­ten taas täl­lai­sia eri­kois­tu­nei­ta työn­te­ki­jöi­tä, joil­la on vah­va, ka­pea ja syvä osaa­mi­nen. Mo­nes­ti täl­lai­sen asi­an­tun­ti­jan lä­hin kump­pa­ni löy­tyy siel­tä pai­kal­lis­seu­ra­kun­nas­ta.

Rip­pi­kou­lua lu­kuun ot­ta­mat­ta seu­ra­kun­nan ke­hi­tys­vam­ma­työ on in­teg­roi­tu­nut muu­hun toi­min­taan.

– Rip­pi­kou­lu on kirk­ko­lais­sa, ja sit­ten kun me pu­hu­taan muus­ta kris­til­li­ses­tä kas­va­tuk­ses­ta, ei ole mi­tään sel­lais­ta kir­jaus­ta, mitä sen pi­täi­si ol­la. Jos aja­tel­laan seu­ra­kun­tien var­hais­kas­va­tuk­sen toi­min­taa, mo­nes­ti­han per­he­ker­ho on se en­sim­mäi­nen, mi­hin ke­hi­tys­vam­mai­nen­kin lap­si saat­taa tul­la van­hem­pien ja si­sa­rus­ten kans­sa. Ar­vi­oi­sin, et­tä mei­dän kas­va­tu­so­te on ink­lu­sii­vis­ta, ke­hi­tys­vam­mai­set ovat mu­ka­na seu­ra­kun­nan eri toi­min­nois­sa, Kronq­vist sa­noi.

Ar­vo­kas­ta aja­tus­ten­vaih­toa

SRK on ai­noa jär­jes­tö, joka jär­jes­tää ke­hi­tys­vam­mais­ten rip­pi­kou­lu­ja. Kronq­vist muis­tut­taa, et­tä nii­tä sää­te­lee tie­tyt oh­jeet, ja ke­hi­tys­vam­mais­ten rip­pi­kou­lus­ta piis­pan­ko­kous on lau­su­nut, et­tä sii­tä vas­taa seu­ra­kun­ta.

– Jos me aja­tel­laan rip­pi­kou­lua kris­ti­nus­kon ik­ku­na­na, mis­sä tu­tus­tu­taan kris­ti­nus­kon aar­tei­siin, minä ajat­te­len, et­tä on to­del­la ar­vo­kas­ta, et­tä eri toi­mi­jat tu­le­vat yh­teen ja käy­dään vuo­ro­pu­he­lua. Täs­sä kou­lu­tuk­ses­sa esi­mer­kik­si nos­tim­me esiin hy­vin­voin­ti­a­lu­ei­den avus­ta­ja­käy­tän­nöt. Tämä on ikään kuin mur­ros­vai­he, kun hy­vin­voin­ti­a­lu­eet ovat läh­te­neet liik­keel­le.

– On ää­rim­mäi­sen ar­vo­kas­ta, et­tä eri toi­min­ta­ym­pä­ris­tös­tä tu­le­va asi­an­tun­te­mus pys­ty­tään hyö­dyn­tä­mään sen ajat­te­lun jä­sen­tä­mi­sek­si, et­tä mikä on se vam­mais­pal­ve­lu­lain oh­jaus ja mi­ten sitä on hyvä so­vel­taa. Saa­daan riit­tä­vä osaa­mi­nen tu­ke­maan rip­pi­kou­lun ydin­teh­tä­vää, hän sum­maa.

27.3.2025

Me katsomme odottaen Herraan, Jumalaamme, kunnes hän armahtaa meitä. Ps. 123:2

Viikon kysymys

Millaisia ajatuksia kotityöt herättävät?
Meillä on vuorot eri tehtäville ja työt jaetaan.
Minä joudun aina puurtamaan.
Kotitöiden tekeminen on mukavaa!
Kaipaisin vinkkejä kaaoksen hallintaan.
Mitkä kotityöt?