Arto Kotajärvi
Usko salattuun Jumalaan näkyy ihmisessä ilona, omantunnon rauhana ja rakkautena lähimmäisiä kohtaan.
Pyhän kolminaisuuden päivän otsikko on Salattu Jumala. Jumalan olemus ylittää kaiken ihmisymmärryksen. Saarnaajan kirjan kirjoittajan mukaan kyse on oikeastaan Jumalan tekojen ja syvimmän olemuksen ihmettelystä. Hän oli yrittänyt selvittää niitä tuloksetta: vaikka ihminen kuinka yrittäisi, ei hän ymmärrä. (Saarn. 8:16–17.)
Ihminen ei voi tavoittaa Kaikkivaltiasta, joka voimassaan, oikeudessaan ja vanhurskaudessaan tuomitsee ihmisen aina oikein. Jumala kääntää kasvonsa pois heistä, jotka pitävät itseään viisaina. (Job 37:23–24.) Sydämen rauhaa kaipaavaa hän katsoo Poikansa lempeillä kasvoilla.
Ihminen voi aavistella Jumalan olemassaoloa luonnon ihmeiden ja ihmiskohtaloiden kautta, mutta pelastuksen Jumala on ilmoitettu hänen sanassaan. Raamattuun kirjoitettu Jumalan sana ei kuitenkaan sinällään avaa Jumalan syvintä olemusta. Siksi Jumala ilmoittaa itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.
Jeesus opetti, mitä Isä käski
Jeesuksen tehtävänä oli kertoa seuraajilleen kaikki se, mitä Isä oli käskenyt hänen opettaa. Jeesus käytti usein opetuksissaan vertauksia. Viinipuu oli kaikille Jeesuksen asuinseudulla eläville tuttu kasvi ja viinitarhuri tuttu hahmo. Tuttua oli myös viinipuun kasvattaminen ja hoitaminen oikein, että se tuottaisi omistajalleen mahdollisimman suuren sadon.
Jeesuksen vertauksen mukaan hän itse on viinipuun runko ja hänen opetuslapsensa ovat viinipuun oksat. Puu oksineen muodostaa kokonaisuuden, jossa on tukeva, terve runko ja eläviä oksia. Elävät oksat tuottavat kukittuaan hyviä hedelmiä. Jos joku oksa ei tuota hedelmää, se on kuollut, kuivunut oksa. Kuolleen oksan viinitarhuri leikkaa pois, jotta elävät oksat tuottaisivat parempaa satoa. Eläviä oksia viinitarhuri hoitaa poistamalla niistä sellaista, mikä on niille haitallista ja vierasta.
Salattu Jumala näkyy ihmiselle uskon silmin – sen ymmärryksen kautta, minkä Jumala on nähnyt tarpeen antaa. Kristuksen seuraaja yhtyy uskontunnustukseen yhdestä Isästä, yhdestä Pojasta ja yhdestä Pyhästä Hengestä. Siinä samalla hän uskoo pyhien yhteyden ja pyhän yhteisen seurakunnan omaksi kodikseen: ”On vain yksi ruumis ja yksi Henki, niin kuin myös se toivo, johon teidät on kutsuttu, on yksi” (Ef. 4:4).
Jumalan sana – sielun ravinto
Kristus on kaiken elämän lähde, josta hänen seuraajansa saavat kaiken tarpeellisen elämän tien matkalle. He ammentavat Kristuksen sanasta ravintoa maailman houkutusten ja omasta itsestä nousevien epäilysten keskellä. He tahtovat pysyä Kristuksen opissa armoon ja anteeksiantamukseen luottaen.
Lapsenomainen usko Kristukseen tuottaa hyvän hedelmän. Uskon hedelmissä tulee julki Jumalan kirkkaus, ja niiden kautta uskovaisen tunnistaa Kristuksen seuraajaksi. Hedelmät näkyvät täällä ajassa taivaallisena ilona, omantunnon rauhana ja rakkautena toisia uskovia ja muita lähimmäisiä kohtaan.
Viinipuun kasvaessa siihen syntyy uusia oksia. Jumalan luomistyö jatkuu, kun maailmaan syntyy uusia lapsia. Lapset ovat versoja viinipuussa. Heitä viinitarhuri, Taivaan Isä, hoitaa erityisen hellästi ja varoen, jotta he pysyisivät elävinä oksina. Uusia lapsia ja viinipuun oksia ovat myös he, jotka Jumala on kutsunut valtakuntaansa parannuksen kautta.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys