SRK:n arkisto
SRK:n arkisto
Juha Seppälä
Sekä ajallinen että hengellinen leipä on Jumalan lahjaa, ja häntä tulee niistä kiittää. Ruokkimisihme on yhä todellisuutta.
Neljäs paastonajan sunnuntai on keskellä paastonaikaa, ja sitä on sen tähden kutsuttu puolipaastosunnuntaiksi sekä päivän tekstien myötä myös leipäsunnuntaiksi.
Leipä on jokapäiväistä ravintoa. Monille suomalaisille maistuu parhaiten rukiinen leipä. Vanha sananlasku kuuluukin: leipä miehen tiellä pitää. Jo Raamatun alkulehdillä mainitaan syntiinlankeemuskertomuksen yhteydessä ihmisen osasta: ”Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi” (1. Moos. 3: 19). Toimeentuloon liittyvä leipä on laajennettuna käsitteenä Isä meidän -rukouksessa: ”Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme”. Luther selittää tuon kohdan Vähä katekismuksessa näin: ”kaikkea, mitä ruumiimme ravinnokseen välttämättä tarvitsee. Siihen kuuluvat ruoka, juoma, vaatteet, kengät, koti, pelto – – hyvät ystävät, luotettavat naapurit ja muu sellainen.”
Ihminen ei elä ainoastaan leivästä
Vanhan liiton kansa tuli korpivaelluksen matkalla nälän keskellä ruokituksi mannalla ja viiriäisillä. Ajallinen leipä ja ravinto ei ole kuitenkaan kaikki. Jumala halusi jo vanhan liiton kansalle osoittaa, ”ettei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan kaikesta mitä Herra sanoo (5. Moos. 8:2–3). Ihminen tarvitsee hengellistä ravintoa, Jumalan sanan rieskaa. Tämä lahja ja sen antimet tulevat osaksemme rahatta ja hinnatta (Jes. 55:1).
Jeesuksen toimintaan liittyvät tunnusteot. Jumalan voima vaikutti hänessä. Päivän evankeliumiteksissä Jeesus on Tiberiaanjärven toisella puolella ja väkijoukko seuraa häntä. Juutalaisten suuri pääsiäisjuhla on lähellä. Juhlaa vietettiin Egyptin orjuudesta vapautumisen muistoksi. Tähän juhlaan yhdistyi historian saatossa myös happamattoman leivän juhla.
Jeesus ruokkii nyt suuren kansanjoukon viidellä ohraleivällä ja kahdella kalalla. Tunnusteossa näkyy hänen jumalallinen voimansa. Seuraavana päivänä Jeesus puhuu Jumalan leivästä, joka tulee taivaasta ja antaa maailmalle elämän. Hän vastaa tuon leivän anojille: ”Minä olen elämän leipä. Joka tulee minun luokseni, ei koskaan ole nälissään, ja joka uskoo minuun, ei enää koskaan ole janoissaan.” (Joh. 6: 33–35.) Hän antaa elämän maailmalle. Hän on pääsiäisen Herra, joka sovittaa koko maailman ihmisten synnit ja avaa tien jokaiselle uskovalle ikuisen elämän osallisuuteen, taivaalliseen Jerusalemiin.
Ruokkimisihme tapahtuu tänäänkin
Ruokkimisihmeen edellä Filippus toteaa, että kahdensadan denaarin leivistä ei riittäisi jokaiselle. Pietarin veli Andreas kertoo pojasta, jolla on viisi leipää ja kaksi kalaa. Miten ne voisivat riittää? Jeesus pyytää opetuslapsiaan kehottamaan kansaa istumaan.
Jeesus ottaa leivät ja kiittää Jumalaa. Tämä on merkittävä kuva ja esimerkki. Leipä ja ravinto on Jumalan lahjaa, ja häntä tulee niistä kiittää. Jeesus jakaa leivät ja kalat. Siinäkin on hyvä kuva ja esimerkki: Jumalan lahjat on tarkoitettu jaettavaksi. Kaikki viisituhatta miestä ja muut mukana olleet tulevat ravituiksi. Jäljelle jää vielä kaksitoista korillista palasia, jotka jäivät syömättä.
Ruokkimisihme on yhä todellisuutta Jumalan valtakunnassa. Armon pyytäjälle saarnataan syntien anteeksiantamusta. Moni evankeliumin siunauksen vastaanottaja kokee, että hänen sielunsa tulee ravituksi. Lahjan saajan sydämessä soi kiitoslaulu.
On tarkoitettu, että hyvää sanomaa saa jakaa eteenpäin. Jeesus on lähetyskäskyssään kehottanut omiaan menemään kaikkeen maailmaan saarnaamaan ja tekemään kaikki kansat hänen opetuslapsikseen (Matt. 28:18–20).
Evankeliumiteksti Joh. 6:1–15
Raamattu 1992: Tämän jälkeen Jeesus lähti Galileanjärven eli Tiberiaanjärven toiselle puolen. Häntä seurasi suuri väkijoukko, sillä ihmiset olivat nähneet tunnusteot, joita hän teki parantamalla sairaita. Jeesus nousi vuorenrinteelle ja asettui opetuslapsineen sinne istumaan. Juutalaisten pääsiäisjuhla oli lähellä. Jeesus kohotti katseensa ja näki, että suuri ihmisjoukko oli tulossa. Hän kysyi Filippukselta: ”Mistä voisimme ostaa leipää, että he saisivat syödäkseen?” Tämän hän sanoi koetellakseen Filippusta, sillä hän tiesi kyllä, mitä tekisi. Filippus vastasi: ”Kahdensadan denaarin leivistä ei riittäisi heille edes pientä palaa kullekin.” Silloin eräs opetuslapsi, Simon Pietarin veli Andreas, sanoi Jeesukselle: ”Täällä on poika, jolla on viisi ohraleipää ja kaksi kalaa. Mutta miten ne riittäisivät noin suurelle joukolle?” Jeesus sanoi: ”Käskekää kaikkien asettua istumaan.” Rinteellä kasvoi rehevä nurmi, ja ihmiset istuutuivat maahan. Paikalla oli noin viisituhatta miestä. Jeesus otti leivät, kiitti Jumalaa ja jakoi leivät syömään asettuneille. Samoin hän jakoi kalat, ja kaikki saivat niin paljon kuin halusivat. Kun kaikki olivat kylläisiä, Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ”Kerätkää tähteeksi jääneet palaset, ettei mitään menisi hukkaan.” He tekivät niin, ja viidestä ohraleivästä kertyi vielä kaksitoista täyttä korillista palasia, jotka olivat jääneet syömättä. Kun ihmiset näkivät, minkä tunnusteon Jeesus teki, he sanoivat: ”Tämä on todella se profeetta, jonka oli määrä tulla maailmaan.” Mutta Jeesus tiesi, että ihmiset aikoivat väkisin tehdä hänestä kuninkaan, ja siksi hän vetäytyi taas vuorelle. Hän meni sinne yksin.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys