JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Sana sunnuntaiksi

Armo on Jumalan suuri lahja

Sana sunnuntaiksi
16.2.2025 7.00

Juttua muokattu:

10.2. 16:07
2025021016074420250216070000

Esko Vanhala

Esko Vanhala

Har­ri Hy­vä­ri

Ar­mon kaut­ta ih­mi­nen saa pe­las­tuk­sen ja syn­tien an­teek­si­an­non.Tämän sun­nun­tain kir­kol­li­se­na ai­hee­na on an­sait­se­ma­ton ar­mo.

Erääs­sä Jee­suk­sen ver­tauk­ses­sa kym­me­nen­tu­han­nen ta­len­tin ve­lal­li­nen sai vel­kan­sa an­teek­si il­man omia an­si­oi­ta. Ih­mi­sel­le ei ole mah­dol­li­suut­ta an­sai­ta ikuis­ta elä­mää tai­vaas­sa omil­la te­oil­laan, ei­kä myös­kään vir­heet­tö­mäl­lä va­el­luk­sel­la.

Ar­moon tyy­ty­mi­nen

Ih­mi­set ovat poh­jim­mil­taan syn­ti­siä ja lan­ke­a­vat syn­tiin aja­tuk­sin, te­oin ja lai­min­lyön­nein. Apos­to­li Paa­va­li pyy­si Ju­ma­lal­ta, et­tä hän sai­si hel­po­tus­ta syn­nin hou­ku­tuk­siin, et­tei enää lan­ke­ai­si. Hä­nel­le vas­tat­tiin: ”’Mi­nun ar­mo­ni riit­tää si­nul­le. Voi­ma tu­lee täy­del­li­sek­si heik­kou­des­sa.’ Sen täh­den yl­pei­len mie­luum­min heik­kou­des­ta­ni, jot­ta mi­nuun aset­tui­si Kris­tuk­sen voi­ma.” (2. Kor. 12:9.)

Ih­mi­syy­teen kuu­luu, et­tä saat­taa usein tun­tua vai­ke­al­ta ol­la tois­ten avun va­ras­sa ja tun­nus­taa heik­kou­ten­sa. Us­ko­mi­sen asi­as­sa jou­tuu­kin usein nöyr­ty­mään pa­ran­nuk­sen as­ke­lil­le, kun omat voi­mat ei­vät ole riit­tä­neet. Näis­sä ti­lan­teis­sa voi kui­ten­kin ko­kea, kuin­ka ar­mo on riit­tä­nyt, kun on saa­nut syn­nit an­teek­si.

Lu­paus hy­väs­tä pal­kas­ta

Sun­nun­tain evan­ke­liu­mi­teks­tis­sä pu­hu­taan työn­te­os­ta ja pal­kan­mak­sus­ta. Jee­suk­sen ver­tauk­ses­sa isän­tä palk­ka­si työ­mie­hiä vii­ni­tar­haan­sa. Osa aloit­ti työn aa­mu­var­hai­sel­la, mut­ta päi­vän mit­taan tuli uu­sia työ­mie­hiä, jot­ka te­ki­vät ly­hy­em­män työ­päi­vän. Tun­tui­si rei­lul­ta, et­tä pi­tem­pään työs­ken­nel­leet sai­si­vat pa­rem­man pal­kan kuin ly­hy­en työ­päi­vän teh­neet.

Vii­ni­tar­han isän­tä oli lu­van­nut kai­kil­le sa­man pal­kan ja tä­män hän mak­soi­kin. Jee­suk­sen ope­tus­lap­set ky­se­li­vät Jee­suk­sel­ta: ”En­tä me?” ky­syi sil­loin Pie­ta­ri. ”Me olem­me luo­pu­neet kai­kes­ta ja seu­ran­neet si­nua. Mitä me sii­tä saam­me?” (Matt. 19:27.) Heil­le lu­vat­tiin hyvä palk­ka. Jee­sus sa­noi: ”Ja jo­kai­nen, joka mi­nun ni­me­ni täh­den on luo­pu­nut ta­los­taan, vel­jis­tään tai si­sa­ris­taan, isäs­tään, äi­dis­tään tai lap­sis­taan tai pel­lois­taan, saa sa­ta­ker­tai­ses­ti ta­kai­sin ja pe­rii ian­kaik­ki­sen elä­män” (Matt. 19:29).

Näin Ju­ma­la on lu­van­nut siu­na­ta lap­si­aan jo ajal­li­ses­sa elä­mäs­sä. Ju­ma­lan suur­ta siu­naus­ta saa ih­me­tel­lä ja ol­la sii­tä kii­tol­li­nen. Elä­vän us­kon pää­mää­rä­nä ja pal­kin­to­na on ian­kaik­ki­nen elä­mä tai­vaas­sa. Us­ko­vai­set ei­vät ole us­ko­mas­sa ajal­lis­ta elä­mää var­ten.

Us­ko vie pe­ril­le

Apos­to­li Paa­va­li kir­joit­ti elä­män­sä lop­pu­vai­hees­sa Ti­mo­teuk­sel­le: ”Mi­nua odot­taa nyt van­hurs­kau­den sep­pe­le, jon­ka Her­ra, oi­keu­den­mu­kai­nen tuo­ma­ri, on an­ta­va mi­nul­le tu­le­mi­sen­sa päi­vä­nä, ei­kä vain mi­nul­le vaan kai­kil­le, jot­ka har­taas­ti odot­ta­vat hä­nen il­mes­ty­mis­tään” (2. Tim. 4:8). Kai­kil­le elä­vän us­kon omis­ta­jil­le lu­va­taan sama pal­kin­to.

Jo­han­nes näki Pat­mos-luo­dol­la aa­vis­tuk­sen tai­vaan ilos­ta ja kir­joit­taa sii­tä seu­raa­vas­ti: ”Näl­kä ei hei­tä enää vai­vaa, ei jano, enää ei hei­tä pol­ta au­rin­ko ei­kä paah­ta­va hel­le. Ka­rit­sa, joka on val­tais­tui­men edes­sä, kait­see hei­tä ja vie hei­dät elä­män ve­den läh­teil­le, ja Ju­ma­la pyyh­kii hei­dän sil­mis­tään kaik­ki kyy­ne­leet.” (Ilm. 7:16–17.) Tätä pal­kin­toa var­ten kan­nat­taa kil­voi­tel­la us­ko­mas­sa elä­män lop­puun saak­ka.

Evan­ke­liu­mi: Matt. 20:1–16

Raa­mat­tu 1992: Jee­sus sa­noi: ”Tai­vas­ten val­ta­kun­taa voi ver­ra­ta isän­tään, joka aa­mu­var­hai­sel­la läh­ti palk­kaa­maan työ­mie­hiä vii­ni­tar­haan­sa. Hän sopi mies­ten kans­sa yh­den de­naa­rin päi­vä­pal­kas­ta ja lä­het­ti hei­dät vii­ni­tar­haan. Päi­vän kol­man­nel­la tun­nil­la hän läh­ti taas ulos ja näki, et­tä to­ril­la sei­soi vie­lä mie­hiä jou­ten. ’Men­kää te­kin vii­ni­tar­haan’, hän sa­noi heil­le, ’minä mak­san teil­le sen, mitä kuu­luu mak­saa.’ Mie­het läh­ti­vät. Kuu­den­nen ja yh­dek­sän­nen tun­nin ai­kaan isän­tä läh­ti taas ulos ja teki sa­moin. Kun hän sit­ten meni ulos yh­den­nel­lä­tois­ta tun­nil­la, hän näki vie­lä­kin muu­ta­mia jou­ti­lai­ta ja ky­syi heil­tä: ’Mik­si te sei­sot­te tääl­lä kai­ken päi­vää toi­met­to­mi­na?’ ’Ku­kaan ei ole pal­kan­nut mei­tä’, he vas­ta­si­vat. Hän sa­noi mie­hil­le: ’Men­kää te­kin mi­nun vii­ni­tar­haa­ni.’ Kun sit­ten tuli il­ta, vii­ni­tar­han omis­ta­ja sa­noi ti­lan­hoi­ta­jal­leen: ’Kut­su työ­mie­het ja mak­sa heil­le palk­ka, vii­mek­si tul­leil­le en­sin ja en­sim­mäi­sil­le vas­ta sit­ten.’ Ne, jot­ka oli pal­kat­tu yh­den­nel­lä­tois­ta tun­nil­la, tu­li­vat ja sai­vat ku­kin de­naa­rin­sa. Kun en­sik­si pal­ka­tut tu­li­vat, he luu­li­vat saa­van­sa enem­män, mut­ta he­kin sai­vat vain de­naa­rin. Sil­loin he nos­ti­vat me­te­lin ja sa­noi­vat isän­näl­le: ’Nämä vii­mek­si tul­leet te­ki­vät työ­tä yh­den ai­no­an tun­nin, ja sil­ti sinä an­nat heil­le sa­man kuin meil­le, jot­ka olem­me kan­ta­neet päi­vän kuor­man ja hel­teen.’ Mut­ta isän­tä sa­noi yh­del­le mie­his­tä: ’Ys­tä­vä­ni, en­hän minä tee si­nul­le vää­ryyt­tä. Em­me­kö me so­pi­neet de­naa­ris­ta? Ota oma­si ja mene. Minä tah­don mak­saa täl­le vii­mek­si tul­leel­le sa­man kuin si­nul­le, ja kai minä saan omal­la­ni teh­dä mitä ha­lu­an? Kat­sot­ko sinä kar­saas­ti sitä, et­tä minä olen hyvä?’ Näin vii­mei­set tu­le­vat en­sim­mäi­sik­si ja en­sim­mäi­set vii­mei­sik­si.”