Työssään pappina Markus Tuukkanen on kokenut, että saarna parannuksesta on saarnaa Jumalan pelastavasta rakkaudesta, joka jokaisella on mahdollisuus uskoa omalle kohdalleen.
Anna Karjula
Työssään pappina Markus Tuukkanen on kokenut, että saarna parannuksesta on saarnaa Jumalan pelastavasta rakkaudesta, joka jokaisella on mahdollisuus uskoa omalle kohdalleen.
Anna Karjula
Anna Karjula
Raahen seurakunnassa kappalaisena toimiva Markus Tuukkanen pysähtyi pohtimaan aihetta, joka hänen sanojensa mukaan vie ihmisen pienen paikalle: parannuksesta puhuminen on puhumista pelastuksesta. – Ennen kaikkea se on sitä, että saa itse ensin olla osallinen armosta.
Luterilaisen opin mukaan parannus sisältää kaksi osaa: katumuksen ja uskon. Tuukkanen näkee, että näin on aina ollut ja näin tulee aina olemaan.
Tuukkasen mukaan papin työssä parannuskehotus on esillä jatkuvasti. Esimerkkinä tästä on jokaiseen jumalanpalvelukseen sisältyvä yhteinen rippi. Synnintunnustusrukouksessa 700 todetaan, miten ihminen on perin pohjin langennut: ”Tiedän, että syntini tähden olen ansainnut ikuisen kadotuksen, jos tuomitset minut pyhyytesi ja vanhurskautesi mukaan.”
– Parannuksesta puhuminen lähtee liikkeelle ihmisen syyllisyydentunnon heräämisestä. Sitä ei kukaan saa kuitenkaan itse puristettua itsestään. Parannus on alusta asti Jumalan työ. Parannus ei myöskään onnistu muuttamalla elämää parempaan suuntaan.
Vaikka papin kuuluu johdattaa ihminen oman syyllisyyden äärelle, tarkoitus ei ole lisätä kenenkään inhimillistä ahdistusta tai taakkaa, Tuukkanen toteaa. Tärkeintä on vakuuttua synninpäästön lupauksesta, jossa katuva saa kuulla kaikkien syntiensä olevan anteeksiannettu Jeesuksen tähden, hänen nimessään ja veressään.
Työssään Tuukkanen on nähnyt, miten monenlaiset asiat voivat pysäyttää ihmisen pohtimaan omaa elämäänsä, sen onnistumisia ja epäonnistumisia.
– Ihminen voi tulla elämässään ikään kuin STOP-merkin eteen. Se on myös hyvä osa, kun herää tarve ryhtyä kyselemään elämän suuntaa.
Tuukkasta puhuttelee parannuksesta käytetty termi kääntyminen.
– Sitä parannus on, se on täyskäännös. Mutta se ei ole kääntymistä kohti tuntematonta, vaan palaamista takaisin Isän luo.
Tästä ehkä parhaana Raamatun esimerkkinä Tuukkanen mainitsee Jeesuksen kertoman tuhlaajapoikavertauksen.
– Siinä on koskettavasti ja kauniisti kuvattu parannuksen olemus.
Jeesuksen kehotus ”tehkää parannus” (Matt. 4:17) on myös ihmistä vastuuttava, Tuukkanen huomauttaa. Jumala antaa etsikonaikoja ja neuvoo: ”Jos te tänä päivänä kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydäntänne” (Hepr. 3:7–8).
Kutsuessaan opetuslapsia seuraajikseen Jeesus teki heistä samalla työtovereitaan. Hänen työnsä jatkuu Pyhän Hengen työnä hänen seurakunnassaan.
Luukkaan evankeliumin 24. luvussa ovat sanat, joiden mukaan kaikille kansoille on Jeesuksen nimessä saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamista. Tuukkanen näkee, että nämä Jeesuksen sanat ovat totta myös tässä ajassa.
– Kristuksen seuraajien tehtävä on kutsua ihmistä parannukseen ja Jumalan valtakuntaan. Kuitenkin se, mitä ihmisen sisällä tapahtuu, on Jumalan kädessä. Saamme luottaa Jumalan mahdollisuuksiin herättää katumusta ja uskoa.
Parannuksen armon saamisen jälkeen alkaa kristittynä kilvoittelu. Paavali kirjoittaa, miten ihmisten tulee tehdä tekoja, joissa heidän parannuksensa näkyy (Ap. t. 26:20). Ihminen haluaa luopua entisen elämänsä vääristä asioista.
Puhutaan myös parannuksen askelilla elämisestä, Tuukkanen sanoo.
– Tämä sama, uskosta kumpuava näköala koskee myös koko elämänsä uskovaisena elänyttä. Martti Lutherin mukaan kasteen liitossa eläminen merkitsee sitä, että ”meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava” (Vähä Katekismus).
Tuukkasen mukaan tämä tarkoittaa pelkistettynä sitä, että kysytään Jumalan tahtoa ja hakeudutaan eri elämän valinnoissa Jeesuksen puoleen ja Jumalan sanan kuuloon.
– Se on evankeliumin voimasta elämistä. Jumala on koko ajan lähellä, ja matkan viat saa nekin jättää Jeesuksen kannettavaksi.
Tuukkanen on työssään päässyt näkemään, miten evankeliumi todella vapauttaa.
– Tästä uskossa on pohjimmiltaan kysymys. Parannus vie aivan ytimeen. Jumala itse on Pojassaan ansainnut meille kadotuksen sijaan iankaikkisen elämän.
Raamattu kertoo, miten pelastus on valmistettu aivan kaikille, koko maailmalle. Ihmisen osana on tuon sanoman vastaanottaminen uskolla, Markus Tuukkanen sanoo.
– Niin kuin pienoisevankeliumissa sanotaan: ”jottei yksikään, joka häneen uskoo joutuisi kadotukseen vaan saisi iankaikkisen elämän” (Joh. 3:16). Tämän takia kannattaa ottaa kutsu vastaan ja kilvoitella synnin pois panijana, lähellä Jeesusta.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys