KUVA: JUHA HUMALAJOKI
KUVA: JUHA HUMALAJOKI
Joitakin vuosia sitten metsäalan ammattilaiset olivat kurssilla Ranuan opistolla. Mukana oli niin metsien suojelun ja virkistyskäytön kuin metsän tuotannon ja hakkuun palveluksessa olevia. Pidin kurssilla alustuksen ihmisen ja luonnon välisestä suhteesta. Alustusta seurasi vilkas keskustelu. Kun seurasin sitä, minulle jäi hyvä mieli. Viljelijät ja varjelijat keskustelivat sopuisasti toisiaan kunnioittaen.
Mikä on ihmisen suhde luontoon? Ihminen on toisaalta osa luontoa, toisaalta hän eroaa muusta luonnosta. Ihminen ja luonto ovat Jumalan luomia. Raamattu käyttää tästä kokonaisuudesta termiä luomakunta. Luoja ja luomakunta ovat selkeästi kaksi eri asiaa. Luonnossa ei ole jumaluutta.
Luomiskertomusten mukaan ihminen asetettiin esimiesasemaan, tilanhoitajaksi. Hänen tuli ottaa maa hallintaansa ja vallita meren kaloja ja taivaan lintuja. Ihmisen tehtävä oli viljellä ja varjella Eedenin puutarhaa. Ihminen saa käyttää luontoa hyväkseen. Näin luonnolla on ihmiselle välinearvoa. Taloudellisen merkityksen lisäksi luonnolla on ihmiselle myös virkistyksellistä, esteettistä ja historiallista arvoa.
Ihminen on aina elänyt luonnon ympäröimänä ja ollut siitä riippuvainen. Ihmisen ja luonnon suhteen pohtiminen on tullut uudella tavalla ajankohtaiseksi ja ympäristöetiikan kysymykset nousseet polttaviksi. Onko luonnonsuojelulle omistautuneiden ihmisten innostus muoti-ilmiö vai välttämättömyys? Onko lannoiteteollisuus oikeassa sanoessaan, että ilman lannoitteita seuraisi nälänhätä? Löytyykö kultainen keskitie? Jos se löytyy, miten saadaan ihmiset suostumaan siihen, jos se edellyttää muutoksia heidän nykyisessä elämäntavassaan?
Nykyisen tietämyksen perusteella on tehty ennusteita siitä, miltä ihmiskunnan tulevaisuus näyttää. Pessimistisimmät arviot kertovat, että maapallon uusiutumattomat raaka-ainevarastot tuhlataan tämän sukupolven aikana. Optimistit sanovat, että aina löydetään uusia luonnonrikkauksia ja keksitään uusia keinoja teollisuus- ja muiden jätteiden uudelleen käyttämiseksi.
Erilaisten näkökulmien ristiaallokossa meidän on hyvä säilyttää asioihin myös uskon näkökulma. Martti Luther opettaa, että Jumala on antanut koko luomakunnan tyydyttämään elämisemme tarpeita. Kukaan meistä ei ole itse voinut aikaansaada elämäänsä. Me emme myöskään itse pysty sitä ylläpitämään, olipa se sitten miten pientä ja vähäpätöistä tahansa. (Iso katekismus)
Kirkkoherra Esa Tuomaala kirjoitti vähän ennen kuolemaansa ilmestyneessä synodaalikirjoituksessaan tulevaisuudenennustuksista. Hän totesi, että vaikka kaikkein synkimmätkin ennustukset toteutuisivat, Jumalan lapsella on odotettavissaan kirkkauden valtakunta, jossa on puhtaat vedet ja seesteinen ilma.
Teksti: Antti Paananen
Julkaistu Siionin Lähetyslehdessä 5/2016
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys