JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Artikkelit

Hedelmistään puu tunnetaan – uusi sarja alkaa

Artikkelit
18.1.2025 9.00

Juttua muokattu:

14.1. 16:05
2025011416050020250118090000

Kari Vengasaho

Kari Vengasaho

Har­ri Vä­hä­jylk­kä

Sii­o­nin Lä­he­tys­leh­des­sä il­mes­tyy tänä vuon­na ar­tik­ke­li­sar­ja Hen­gen he­del­mis­tä. Mitä Hen­gen he­del­mät ovat ny­ky­ään us­ko­vai­sen hen­ki­lö­koh­tai­ses­sa elä­mäs­sä, per­hees­sä, yh­teis­kun­nas­sa sekä Ju­ma­lan seu­ra­kun­nas­sa?

Paa­va­li lu­et­te­lee ja ker­too, kuin­ka Hen­gen he­del­mää ovat rak­kaus, ilo, rau­ha, kär­si­väl­li­syys, ys­tä­väl­li­syys, hy­vyys, us­kol­li­suus, lem­peys ja it­se­hil­lin­tä (Gal. 5:22–23). Näi­tä he­del­miä kä­si­tel­lään tu­le­vis­sa nu­me­rois­sa yk­si­tel­len. Aihei­ta va­lo­te­taan ar­kie­lä­män esi­merk­kien avul­la.

Elän­kö Kris­tuk­sen oma­na?

Jee­sus opet­ti, kuin­ka puu, ih­mi­nen, tun­ne­taan he­del­mis­tään. Olii­vi­puus­sa kas­vaa olii­ve­ja, vii­ni­köyn­nös tuot­taa vii­ni­ry­pä­lei­tä. Hyvä ja ter­ve puu tuot­taa hy­vän he­del­män ja huo­no eli sai­ras puu puo­les­taan huo­non he­del­män.

Jee­suk­sen mu­kaan sy­dä­men tila nä­kyy niis­sä he­del­mis­sä, jot­ka ih­mi­ses­sä tu­le­vat il­mi (Matt. 12:33). Myös Paa­va­li kir­joit­taa täs­tä kä­si­tel­les­sään li­han ja Hen­gen he­del­miä Ga­la­ta­lais­kir­jees­sä.

Tuol­loin ei pu­hu­ta yk­sit­täi­ses­tä lan­kee­muk­ses­ta tai jos­tain ih­mi­sen hy­väs­tä te­os­ta. Kyse on ih­mi­sen sie­lun ti­las­ta Ju­ma­lan edes­sä. He­del­mät ker­to­vat sen, elää­kö ih­mi­nen hen­gel­li­ses­sä val­keu­des­sa Kris­tuk­sen oma­na vai epä­us­kos­sa pi­mey­den ruh­ti­naan or­ja­na.

Us­ko­vai­nen it­se ei usein­kaan huo­maa sitä he­del­mää, jon­ka Ju­ma­la saa hä­nes­sä ai­kaan Py­hän Hen­ken­sä kaut­ta. Toi­saal­ta voi ol­la myös niin, et­tä epä­us­koon jou­tu­nut ei ha­vait­se nii­tä he­del­miä, joi­ta epä­us­ko tuot­taa.

Kir­jeet Paa­va­lin ni­mis­sä

Uu­si tes­ta­ment­ti si­säl­tää yh­teen­sä kol­me­tois­ta apos­to­li Paa­va­lin kir­jet­tä. Raa­ma­tun­tut­ki­jat pi­tä­vät osaa kir­jeis­tä Paa­va­lin omi­na kir­jei­nä ja osaa puo­les­taan hä­nen ni­miin­sä lai­tet­tui­na kir­jei­nä.

Omia kir­jei­tään Paa­va­li sa­ne­li kir­ju­ril­le, ku­ten on ha­vait­ta­vis­sa vaik­ka­pa roo­ma­lais­kir­jeen lo­pus­sa. Sii­nä ter­vei­siä lä­het­tää kir­ju­ri Ter­tius, ”us­kon­vel­jen­ne, joka olen sa­ne­lun mu­kaan kir­joit­ta­nut tä­män kir­jeen” (Room. 16:22).

Paa­va­li on usein lait­ta­nut kir­jei­siin­sä lop­puun oma­kä­ti­ses­ti lop­pu­sa­nat eli erään­lai­sen al­le­kir­joi­tuk­sen. Olen­nais­ta kui­ten­kin on, et­tä kir­jei­den ko­ko­nai­suus on osa kaa­no­nia eli Raa­mat­tua. Raa­mat­tu puo­les­taan on Ju­ma­lan il­moi­tus­ta ja Ju­ma­lan sa­naa.

Ga­la­ta­lais­kir­je kiis­ta­ti­lan­tee­seen

Paa­va­li piti kir­jeit­se yh­teyt­tä seu­ra­kun­tiin, jot­ka oli­vat hä­nen mat­ko­jen­sa ai­ka­na syn­ty­neet evan­ke­liu­min ju­lis­tuk­sen tu­lok­se­na. Kir­jet­tä ga­la­ta­lai­sil­le ei lä­he­tet­ty vain yh­teen seu­ra­kun­taan, vaan Ga­la­ti­an alu­eel­le syn­ty­nei­siin usei­siin seu­ra­kun­tiin.

Kir­jeen laa­ti­mi­sen syy­nä oli seu­ra­kun­nis­sa syn­ty­neet kiis­ta- tai jopa krii­si­ti­lan­teet. Evan­ke­liu­min opis­ta oli syn­ty­nyt kiis­taa.

Seu­ra­kun­tiin oli il­maan­tu­nut juu­ta­laisk­ris­tit­ty­jä opet­ta­jia, jot­ka opet­ti­vat us­kon saa­nei­ta toi­sin kuin Paa­va­li oli opet­ta­nut. Nämä vaa­ti­vat kään­ty­nei­tä nou­dat­ta­maan Moo­sek­sen la­kia.

Paa­va­li ku­vaa erit­täin suo­rin sa­na­kään­tein, kuin­ka täl­lai­nen ope­tus on vää­rää ja va­hin­gol­lis­ta. Hän va­roit­taa vää­räs­tä ope­tuk­ses­ta to­de­ten: ”Mi­tään tois­ta evan­ke­liu­mia ei kui­ten­kaan ole. Jot­kut vain häm­men­tä­vät tei­dän aja­tuk­si­an­ne ja ko­et­ta­vat vää­ris­tää Kris­tuk­sen evan­ke­liu­mia.” (Gal. 1:7.)

Hän va­roit­taa ga­la­ta­lai­sia pa­laa­mas­ta lain al­le, sil­lä se ei ih­mis­tä pe­las­ta. Pe­las­tus saa­vu­te­taan ai­no­as­taan us­kol­la Kris­tuk­seen.

Pe­las­tus ih­mi­sen ul­ko­puo­lel­ta

Paa­va­lin sel­keä ope­tus on tar­peen myös oma­na ai­ka­nam­me. Us­ko on lah­jaa ja osal­li­suut­ta Jee­suk­sen an­si­o­työ­hön ja van­hurs­kau­teen.

Us­ko­vai­ses­ta­kaan ih­mi­ses­tä ei kos­kaan löy­dy muu­ta Ju­ma­lal­le kel­paa­vaa kuin Kris­tuk­sen van­hurs­kaus. Tä­män Ju­ma­la an­taa täy­del­li­se­nä lah­ja­na ja ar­mos­ta, il­man ih­mi­sen omaa osuut­ta.

Kil­voi­tus, tais­te­lu syn­tiä vas­taan ja evan­ke­liu­min ar­von mu­kai­nen elä­mä ovat ne­kin Ju­ma­lan Py­hän Hen­gen vai­ku­tus­ta ih­mi­ses­sä.

Hen­ki ja liha tais­te­le­vat ih­mi­ses­sä

Paa­va­li ku­vaa kir­jees­sään ga­la­ta­lai­sil­le sitä tais­te­lua, jota us­ko­vai­nen ih­mi­nen ko­kee omas­sa it­ses­sään: ”Liha ha­lu­aa tois­ta kuin Hen­ki, Hen­ki tois­ta kuin liha. Ne so­ti­vat toi­si­aan vas­taan, ja sik­si te et­te tee mitä tah­toi­sit­te.” (Gal. 5:17.)

Ti­lan­ne on tut­tu jo­kai­sel­le us­ko­vai­sel­le. Vaik­ka oli­si ha­lua vält­tää syn­tiä ja kiu­sauk­sia, ih­mi­nen jou­tuu pet­ty­mään it­seen­sä ker­ta toi­sen­sa jäl­keen.

Ih­mi­nen on to­del­la kak­si­o­sai­nen. Us­ko­vai­nen on syn­ti­nen, mut­ta us­kon myö­tä ar­mah­det­tu syn­ti­nen. Us­kon kaut­ta ih­mi­nen omis­taa kui­ten­kin Py­hän Hen­gen. Paa­va­li roh­kai­see­kin, et­tä us­ko­vai­set an­tai­si­vat tä­män Hen­gen oh­ja­ta elä­mään­sä.

Oma­van­hurs­kaus on kiu­saus

Raa­mat­tu kut­suu ih­mi­sen syn­tis­tä osaa ”li­hak­si”. Tämä osa ih­mi­ses­tä ei luo­ta Ju­ma­lan täy­del­li­seen ar­moon. Liha on lii­tos­sa sie­lun­vi­hol­li­sen kans­sa, joka ei an­tai­si ih­mi­sen us­koa vain ar­mos­ta.

Tämä oli nä­ky­vis­sä myös Ga­la­ti­an seu­ra­kun­nis­sa. Kaut­ta ai­ko­jen yk­si ih­mi­sen kiu­saus on ol­lut oma­van­hurs­kaus, jol­loin pelk­kään ar­moon ha­lu­taan li­sä­tä jo­tain omaa. Ju­ma­lal­le ha­lu­taan tuo­da esil­le omaa eri­no­mai­suut­ta, moit­tee­ton­ta ja hurs­kas­ta elä­mää.

Sii­nä, mis­sä maa­il­mal­li­set syn­nit nä­ky­vät ulos­päin ih­mi­sen elä­mäs­sä, oma­van­hurs­kaus puo­les­taan kie­tou­tuu hy­vyy­den, jopa täy­del­li­syy­den kaa­puun. Maa­il­mal­li­suus ja te­ko­syn­nit yleen­sä nä­ky­vät myös ai­em­min kuin oma­van­hurs­kaus, joka se­kin vie hoi­ta­mat­to­ma­na epä­us­koon ja lain al­le.

Läh­teet:- Ga­la­ta­lais­kir­jeen se­li­tys, Mart­ti Lut­her. SLEY-kir­jat 2003.- Joh­da­tus Raa­mat­tuun, Kuu­la, Nis­si­nen, Riek­ki­nen. Kir­ja­pa­ja 2003.- Paa­va­li, kris­ti­nus­kon en­sim­mäi­nen te­o­lo­gi, Kuu­la. Edi­ta 2001.