Kari Vengasaho
Kari Vengasaho
Harri Vähäjylkkä
Siionin Lähetyslehdessä ilmestyy tänä vuonna artikkelisarja Hengen hedelmistä. Mitä Hengen hedelmät ovat nykyään uskovaisen henkilökohtaisessa elämässä, perheessä, yhteiskunnassa sekä Jumalan seurakunnassa?
Paavali luettelee ja kertoo, kuinka Hengen hedelmää ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä (Gal. 5:22–23). Näitä hedelmiä käsitellään tulevissa numeroissa yksitellen. Aiheita valotetaan arkielämän esimerkkien avulla.
Elänkö Kristuksen omana?
Jeesus opetti, kuinka puu, ihminen, tunnetaan hedelmistään. Oliivipuussa kasvaa oliiveja, viiniköynnös tuottaa viinirypäleitä. Hyvä ja terve puu tuottaa hyvän hedelmän ja huono eli sairas puu puolestaan huonon hedelmän.
Jeesuksen mukaan sydämen tila näkyy niissä hedelmissä, jotka ihmisessä tulevat ilmi (Matt. 12:33). Myös Paavali kirjoittaa tästä käsitellessään lihan ja Hengen hedelmiä Galatalaiskirjeessä.
Tuolloin ei puhuta yksittäisestä lankeemuksesta tai jostain ihmisen hyvästä teosta. Kyse on ihmisen sielun tilasta Jumalan edessä. Hedelmät kertovat sen, elääkö ihminen hengellisessä valkeudessa Kristuksen omana vai epäuskossa pimeyden ruhtinaan orjana.
Uskovainen itse ei useinkaan huomaa sitä hedelmää, jonka Jumala saa hänessä aikaan Pyhän Henkensä kautta. Toisaalta voi olla myös niin, että epäuskoon joutunut ei havaitse niitä hedelmiä, joita epäusko tuottaa.
Kirjeet Paavalin nimissä
Uusi testamentti sisältää yhteensä kolmetoista apostoli Paavalin kirjettä. Raamatuntutkijat pitävät osaa kirjeistä Paavalin omina kirjeinä ja osaa puolestaan hänen nimiinsä laitettuina kirjeinä.
Omia kirjeitään Paavali saneli kirjurille, kuten on havaittavissa vaikkapa roomalaiskirjeen lopussa. Siinä terveisiä lähettää kirjuri Tertius, ”uskonveljenne, joka olen sanelun mukaan kirjoittanut tämän kirjeen” (Room. 16:22).
Paavali on usein laittanut kirjeisiinsä loppuun omakätisesti loppusanat eli eräänlaisen allekirjoituksen. Olennaista kuitenkin on, että kirjeiden kokonaisuus on osa kaanonia eli Raamattua. Raamattu puolestaan on Jumalan ilmoitusta ja Jumalan sanaa.
Galatalaiskirje kiistatilanteeseen
Paavali piti kirjeitse yhteyttä seurakuntiin, jotka olivat hänen matkojensa aikana syntyneet evankeliumin julistuksen tuloksena. Kirjettä galatalaisille ei lähetetty vain yhteen seurakuntaan, vaan Galatian alueelle syntyneisiin useisiin seurakuntiin.
Kirjeen laatimisen syynä oli seurakunnissa syntyneet kiista- tai jopa kriisitilanteet. Evankeliumin opista oli syntynyt kiistaa.
Seurakuntiin oli ilmaantunut juutalaiskristittyjä opettajia, jotka opettivat uskon saaneita toisin kuin Paavali oli opettanut. Nämä vaativat kääntyneitä noudattamaan Mooseksen lakia.
Paavali kuvaa erittäin suorin sanakääntein, kuinka tällainen opetus on väärää ja vahingollista. Hän varoittaa väärästä opetuksesta todeten: ”Mitään toista evankeliumia ei kuitenkaan ole. Jotkut vain hämmentävät teidän ajatuksianne ja koettavat vääristää Kristuksen evankeliumia.” (Gal. 1:7.)
Hän varoittaa galatalaisia palaamasta lain alle, sillä se ei ihmistä pelasta. Pelastus saavutetaan ainoastaan uskolla Kristukseen.
Pelastus ihmisen ulkopuolelta
Paavalin selkeä opetus on tarpeen myös omana aikanamme. Usko on lahjaa ja osallisuutta Jeesuksen ansiotyöhön ja vanhurskauteen.
Uskovaisestakaan ihmisestä ei koskaan löydy muuta Jumalalle kelpaavaa kuin Kristuksen vanhurskaus. Tämän Jumala antaa täydellisenä lahjana ja armosta, ilman ihmisen omaa osuutta.
Kilvoitus, taistelu syntiä vastaan ja evankeliumin arvon mukainen elämä ovat nekin Jumalan Pyhän Hengen vaikutusta ihmisessä.
Henki ja liha taistelevat ihmisessä
Paavali kuvaa kirjeessään galatalaisille sitä taistelua, jota uskovainen ihminen kokee omassa itsessään: ”Liha haluaa toista kuin Henki, Henki toista kuin liha. Ne sotivat toisiaan vastaan, ja siksi te ette tee mitä tahtoisitte.” (Gal. 5:17.)
Tilanne on tuttu jokaiselle uskovaiselle. Vaikka olisi halua välttää syntiä ja kiusauksia, ihminen joutuu pettymään itseensä kerta toisensa jälkeen.
Ihminen on todella kaksiosainen. Uskovainen on syntinen, mutta uskon myötä armahdettu syntinen. Uskon kautta ihminen omistaa kuitenkin Pyhän Hengen. Paavali rohkaiseekin, että uskovaiset antaisivat tämän Hengen ohjata elämäänsä.
Omavanhurskaus on kiusaus
Raamattu kutsuu ihmisen syntistä osaa ”lihaksi”. Tämä osa ihmisestä ei luota Jumalan täydelliseen armoon. Liha on liitossa sielunvihollisen kanssa, joka ei antaisi ihmisen uskoa vain armosta.
Tämä oli näkyvissä myös Galatian seurakunnissa. Kautta aikojen yksi ihmisen kiusaus on ollut omavanhurskaus, jolloin pelkkään armoon halutaan lisätä jotain omaa. Jumalalle halutaan tuoda esille omaa erinomaisuutta, moitteetonta ja hurskasta elämää.
Siinä, missä maailmalliset synnit näkyvät ulospäin ihmisen elämässä, omavanhurskaus puolestaan kietoutuu hyvyyden, jopa täydellisyyden kaapuun. Maailmallisuus ja tekosynnit yleensä näkyvät myös aiemmin kuin omavanhurskaus, joka sekin vie hoitamattomana epäuskoon ja lain alle.
Lähteet:- Galatalaiskirjeen selitys, Martti Luther. SLEY-kirjat 2003.- Johdatus Raamattuun, Kuula, Nissinen, Riekkinen. Kirjapaja 2003.- Paavali, kristinuskon ensimmäinen teologi, Kuula. Edita 2001.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys