Alkukesän sykähdyttäviä luonnonääniä on käen kukunta. Kukapa ei laskisi niiden määrää, sillä niin monta elinvuotta kuulijalla sanotaan olevan jäljellä. ”Sulhonsa suloutta” käki ei ylistä, vaikka Yrjö Koskinen niin väittääkin runossaan Honkain keskellä mökkini seisoo. Vain koiraskäki kukkuu.
Käen touhuissa on muutakin vähemmän runollista. Se hotkaisee vaikkapa leppälinnun pesästä yhden munan ja pyöräyttää omansa tilalle sekä hoidattaa jälkeläisensä vieraalla lajilla. Kuoriuduttuaan käenpoika alkaa kylmästi työntää pesästä pois sijaisvanhempiensa munia ja poikasia.
Miksi Jumala ei puolusta leppälintua käen moraalitonta toimintaa vastaan? Käki ei koe olevansa moraaliton, sillä sellainen toiminta kulkee sillä sukuperintönä.
Me ihailemme luonnon kauneutta, mutta jos kurkistamme pintaa syvemmälle, se on armoton. Lajit kamppailevat olemassaolostaan ja toinen syö säälittä toisen.
Tosin löytyy myös erilaista käytöstä. Koirasta on tullut ihmisen uskollinen ystävä. Hevonen voi hyvästellä lajitoverinsa ennen kuolemaansa. Joutsenille riittää yksi avioliitto elämän aikana.
Luonto on rikas ja monimuotoinen, mutta samalla ristiriitainen. Se herättää kysymyksen: johtaako Jumala sitä vai kulkeeko se omia teitään?
Entä ihmiskunta? Onko se yhtään parempi kuin muu luomakunta? On ihmisiä, joiden moraali ei juuri eroa käen moraalista. Ihminen saattaa olla julma kuin susi toiselle ihmiselle. Toisaalta: joku adoptoi hylätyn lapsen, toinen pelastaa jäihin pudonneen ja kolmas toimii vuodesta toiseen omaishoitajana.
Alussa kaikki oli hyvää. Niin myös lopussa, kun Jumala luo uudet taivaat ja uuden maan, joissa vanhurskaus vallitsee (2. Piet. 3:13). Tässä välillä on toisin. Ihmisen lankeemus paratiisissa levisi koko luomakuntaan, ja se joutui taipumaan katoavaisuuden alle. Nyt se huokaa ja vaikeroi kuin synnytystuskissa ja odottaa pääsyä vapauteen. (Room. 8:18–23.)
Kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti Poikansa syntisten ihmisten Vapahtajaksi. Hänellä on aikansa myös sille, että luomakunnan huokaus päättyy ja se pääsee Jumalan lasten kirkkauteen ja vapauteen.
Saksan kielessä on sanonta: ”Meidän jälkeemme vedenpaisumus!”
Se tarkoittaa ihmisen vastuutonta elämää, missä ei kanneta huolta jälkeen jäävästä maailmasta.
Jumala johtaa kyllä kaiken, mutta hän on antanut ihmiselle paratiisista alkaen tehtäväksi myös varjella maata (1. Moos. 2:15).
Meidän pienet työmme eivät ole turhia, sillä suuretkin virrat saavat alkunsa pienistä puroista. Ei heitetä muovipussia luontoon ja otetaan lyhyillä matkoilla pyörä käyttöön. Meistä kaikista on muutoksen tekijöiksi.
Teksti: Yrjö Tala
Kuvituskuva: H. H.
Julkaistu Siionin Lähetyslehdessä 19.6.2019
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys