Heikki Vuonokari
Heikki Vuonokari
Ilkka Hakulinen
Kysymykseen, mitä tulee mieleen sanasta “enkeli”, voisivat vastaukset eri-ikäisillä huomattavasti vaihdella. Pyhäkoululaiset voisivat kertoa taulusta, jossa suojelusenkeli on saattamassa lapsia kapealla sillalla joen yli (vrt. Ps. 91:11). Koululaiset voisivat kertoa jouluevankeliumin kohdasta, jossa paimenet saivat ilosanoman syntyneestä Vapahtajasta (Luuk. 2:9). Rippikoululaiset voisivat muistella Aadamin ja Eevan karkotusta paratiisista, jonka paluutietä vartioivat kerubit välkkyvin miekoin (1. Moos. 3:24). Vanhat puhujasedät saattaisivat kertoa enkelin edessä seisoneesta ylipappi Joosuasta, jolle annettiin synnit anteeksi ja tehtäväksi hoitaa Jumalan seurakuntaa. Tehtävään hänelle luvattiin matkaystäviä tueksi kilvoituksessa. (Sak. 3:6–7.)
Sana “enkeli” tulee latinan kielestä (angelus) ja on kreikaksi angelos. Sana tarkoittaa lähettilästä, sanansaattajaa. Enkeli on Jumalan luoma henkiolento, ja vaikka enkeli kuuluu näkymättömään Jumalan luomistyöhön, näyttäytyy se Raamatussa joskus näkyvälläkin tavalla. Lähettiläs ja erityisesti sanansaattaja-sana kertoo, että “hän ilmoittaa lähettäjänsä sanomaa ja tahtoa”.
Enkeleiksi voidaan myös kutsua sananpalvelijoita Jumalan seurakunnassa, vaikka he ihmisyyden puolelta ovat lihaa ja verta. Heillä on kuitenkin sanansaattajan tehtävässä Jumalan toimeksianto. (Ilm. 2:1, 8, 12, 18). Efesolaiskirjeen aloituksessa Paavali ilmoittaa aluksi tuon valtuutuksensa: ”Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, tervehtii Efesoksessa asuvia, Kristukseen Jeesukseen uskovia pyhiä” (Ef. 1:1). Apostolikin tarkoittaa sanasaattajaa, jonka tehtävä on kuuluttaa Jumalan tahtoa, lakia ja evankeliumia.
Erityisesti Vanhassa testamentissa enkelit toteuttivat Jumalan tahtoa hyvin väkevällä tavalla, jota meidän on vaikea ymmärtää: “Minun enkelini kulkee sinun edelläsi ja vie sinut amorilaisten, heettiläisten, perissiläisten, kanaanilaisten, hivviläisten ja jebusilaisten maahan, ja minä tuhoan heidät (2. Moos. 23:23). Saamme yksinkertaisesti uskoa, että Jumala on kansojenkin Jumala. Raamatussa, pari jaetta ennen edellä mainittua kohtaa on miltei samoin sanoin todettu: ”Minä lähetän enkelin kulkemaan sinun edelläsi, suojelemaan sinua matkalla ja viemään sinut siihen paikkaan, jonka olen sinulle varannut.” Tämä viittaus tarkoittaa ensi sijassa Israelille luvattua perintömaata.
Me tämän ajan vaeltajat saamme myös turvallisesti kokea, että enkelit varjelevat ja opastavat meitä matkalla taivaaseen, iankaikkiseen luvattuun maahan.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys