Juha Humalajoki
Juha Humalajoki
Harri Vähäjylkkä
Usko tuo elävän toivon taivaasta, ikuisesta elämästä ja uskossa kuolleiden jälleennäkemisestä kuoleman tuolla puolen.
Pyhäinpäivää vietetään syksyn ja alkutalven pimeimpään aikaan. Lunta ei välttämättä ole vielä heijastamassa vähäistä valoa, vaan maa saattaa olla musta. Pyhäinpäivänä moni suuntaa hautausmaille ja sytyttää kynttilän omaisensa haudalle. Moni kulkee hautausmaalla ihaillen satojen kynttilöiden valoa pimeässä.
Pimeyden ja valon vuorottelu ja vastakohtaisuus muistuttavat pyhäinpäivän hengellisestä sisällöstä. Kristuksen, maailman valon, valta ulottuu aina kuoleman pimeyden ja sen lopullisuuden yli. Jeesus toteaa kuolemasta ystävälleen Martalle: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole.” (Joh. 11:25–26.)
Kuolema yhdistää
Hautausmaalla vieraileva saattaa kokea, että itselle tuntemattomia, toisia suomalaisia ja minua yhdistää jokin, joka saa meidät yhdessä hiljentymään. Voi pohtia, onko yhdistävä tekijä kuoleman voiman ja välttämättömyyden kunnioittaminen, oman elämän rajallisuuden kokeminen tai samanlainen kaipaus tai ikävä, jota koetaan rakkaiden ihmisten kuolemasta.
Pyhäinpäivä ei ole pelkästään vainajien muistopäivä. Se on myös kaikkien pyhien, niin poisnukkuneiden kuin yhä elävien pyhien päivä. Uskossa kuolleita kutsutaan pyhiksi ihmisiksi. Heidän lisäkseen jokainen uskovainen on pyhä eli Jumalan lapsi, myös eläessään. Usko lahjoittaa omistajalleen sen pyhyyden, joka on Kristuksessa Jeesuksessa. Luther opettaa Isossa katekismuksessa, mitä Pyhä Henki saa aikaan uskovaisessa: ”Minä uskon, että Pyhä Henki nimensä mukaisesti tekee minut pyhäksi”. Seurapuheissa usein vakuutetaan, että sanankuulija saa armosta uskoa syntinsä anteeksi, ”pahana pyhäksi ja syntisenä vanhurskaaksi”.
Armosta autuaaksi
Pyhäinpäivän evankeliumiteksti on Jeesuksen vuorisaarnasta. Tätä vuorisaarnan alkuosaa kutsutaan myös ”autuaaksijulistukseksi”. Puheessaan Jeesus kuvaa, millainen ihminen on autuas. Tässä yhteydessä autuaalla Jeesus tarkoittaa juuri pyhää, taivaskelpoista eli pelastettua ihmistä.
Vuorisaarnan kuvaus ei edellytä autuaalta ihmiseltä mitään omaa tekoa tai ansiota. Päinvastoin autuasta ihmistä kuvataan hengessään köyhäksi, murheelliseksi, vanhurskaudennälkäiseksi ja -janoiseksi sekä uskon tähden vainotuksi. Toisaalta Jeesus toteaa myös, kuinka autuas ihminen on kärsivällinen, armahtavainen, puhdassydäminen ja rauhantekijä. Teksti piirtää kuvan uskovaisen elämän todellisuudesta. Omalta puoleltaan hän on syntinen ja heikko, mutta uskon kautta hänessä näkyvät myös Pyhän Hengen hedelmät.
Jokaisen on kuoltava
Kuoleman todellisuus jokaisen ihmisen elämässä asettaa kaikki ihmiset tasa-arvoiseen asemaan. Kukaan ei elä tässä maailmassa ikuisesti, vaan syntiinlankeemuksen seurauksena jokaisen ihmisen on kuoltava. Hyväosaisen, elämässään ajallisesti menestyneen ihmisen osa on sama kuin vaatimattomasti tai varattomasti eläneen. Kuitenkin Jeesuksen pelastustyö ja sitä kautta saatava ikuinen elämä on tarkoitettu kaikille ihmisille. Paavali toteaa tästä roomalaiskirjeessään: ”Yhden ainoan ihmisen rikkomus on tosin tuottanut kaikille kuoleman, mutta vielä paljon runsaammin ovat Jumalan armo ja hänen lahjansa tulleet yhden ainoan ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, ansiosta kaikkien osaksi” (Room. 5:15).
Niin hautajaisissa kuin hautausmaallakin voi kokea toivoa ja iloa. Iankaikkinen elämä on se suuri palkka, josta Jeesus puhuu vuorisaarnassa. Tuosta palkasta saa iloita jo nyt.
Evankeliumiteksti: Matt. 5:1–12
Raamattu 1992: Nähdessään kansanjoukot Jeesus nousi vuorelle. Hän istuutui, ja opetuslapset tulivat hänen luokseen. Silloin hän alkoi puhua ja opetti heitä näin: ”Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta. Autuaita murheelliset: he saavat lohdutuksen. Autuaita kärsivälliset: he perivät maan. Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano: heidät ravitaan. Autuaita ne, jotka toisia armahtavat: heidät armahdetaan. Autuaita puhdassydämiset: he saavat nähdä Jumalan. Autuaita rauhantekijät: he saavat Jumalan lapsen nimen. Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan: heidän on taivasten valtakunta. Autuaita olette te, kun teitä minun tähteni herjataan ja vainotaan ja kun teistä valheellisesti puhutaan kaikkea pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä palkka, jonka te taivaissa saatte, on suuri. Niinhän vainottiin profeettojakin, jotka elivät ennen teitä.”
Biblia: Nähdessään kansanjoukot Jeesus nousi vuorelle. Hän istuutui, ja opetuslapset tulivat hänen luokseen. Silloin hän alkoi puhua ja opetti heitä näin: "Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta. Autuaita murheelliset: he saavat lohdutuksen. Autuaita kärsivälliset: he perivät maan. Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano: heidät ravitaan. Autuaita ne, jotka toisia armahtavat: heidät armahdetaan. Autuaita puhdassydämiset: he saavat nähdä Jumalan. Autuaita rauhantekijät: he saavat Jumalan lapsen nimen. Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan: heidän on taivasten valtakunta. "Autuaita olette te, kun teitä minun tähteni herjataan ja vainotaan ja kun teistä valheellisesti puhutaan kaikkea pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä palkka, jonka te taivaissa saatte, on suuri. Niinhän vainottiin profeettojakin, jotka elivät ennen teitä.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys