SRK:n kuva-arkisto
SRK:n kuva-arkisto
Leo Väyrynen
Jumalan terve tavattaessa ja Jumalan rauhaan erottaessa ovat tuttuja tervehdyksiä. Englantia, ruotsia ja venäjää puhuvat uskovaiset käyttävät Jumalan rauhaa vastaavaa tervehdystä sekä tapaamisen että hyvästelyn yhteydessä. Miksi tunnemme tarvetta tervehtiä toisiamme näillä sanoilla?
Jumalan rauhan toivotuksen perustana ovat profeettojen, Jeesuksen ja apostolien käyttämät rauhan ja siunauksen toivotukset.
Jumalan terve ei ole merkitykseltään yhtä selvä. Liittyykö sana terve terveyteen vai onko se ymmärrettävä tervehdys-sanaksi? Ensimmäisessä tapauksessa toivotettaisiin terveyttä Jumalassa ja toisessa terveisiä Jumalalta.
Jälkimmäistä vaihtoehtoa puolustaa se seikka, että esimerkiksi Koiviston uskovaiset toivat toisilleen ”Jumalan terveisiä”. Vaihtoehdot eivät kuitenkaan sulje pois toisiaan. Ovathan Jumalan terveiset armon ja rauhan toivotuksia, ja rauhaa tarkoittava heprean sana shalom merkitsee terveyttä, eheyttä ja onnea.
Jos menet Itävaltaan, kuulet siellä saksankielisen tervehdyksen Grüss Gott eli terveisiä Jumalalta. Siihen on sisältynyt alun perin toivotus ”Jumala auttakoon sinua, Jumala olkoon sinulle hyvä”.
Tervehdys vastaa eteläisillä saksankielisillä alueilla hyvän päivän toivotusta. Itävaltaan muuttaneet, Bosnian muslimipakolaisia myöten, ovat oppineet maan kielestä tämän tervehdyksen.
Onko uskovaisten Jumalan terve lainaa tuosta saksankielisestä tervehdyksestä? Tätä vastaan puhuu se, että Grüss Gott on roomalaiskatolisten alueiden tervehdys. Uskovaisten Jumalan terve on voinut syntyä jo niiden Raamatusta luettavien Jumalan terveisten pohjalta, joita enkeli välitti Jeesuksen äidille Marialle.
Jos lainautumisen mahdollisuutta ajattelee, linkkinä voisivat olla herrnhutilaiset ja heihin liittyneet hussilaiset, jotka olivat kotoisin verrattain etelästä. Herrnhutilaisuus levisi aikoinaan Ruotsiin ja alkoi vaikuttaa wiklundilaisuus-nimisenä herätyksenä Tornionlaaksossa 1700-luvulla. Tervehdys Jumalan terve on voinut kulkeutua tuolle seudulle kyseisen liikkeen mukana.
Uskovaisten tervehtimisessä ei ole kysymys ulkonaisesta tavasta vaan hengenyhteyden ilmaisemisesta. Erikseen on todettava tervehdysten rakentava merkitys.
Kaikilla on arjessa hetkiä, jolloin tuntee uskon heikoksi. Kun matkaystävä tervehtii silloin Jumalan terveellä ja rauhalla, tulee sellainen mieli, että Jumala ei ole minua unohtanut. Hän rakastaa ja turvaa lähettämällä armon ja rauhan terveisiä.
Lue lisää "Jumalan terve" -ilmauksen historiasta ja kolmestakymmenestä eri kieliversiosta 3. maaliskuuta ilmestyvästä Päivämies-lehdestä.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys