JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Artikkelit

Kristillinen avioliitto on Jumalan asettama

Artikkelit
20.7.2024 9.30

Juttua muokattu:

17.7. 13:05
2024071713050520240720093000

Kari Koskela / SUVISEURAT

Kari Koskela / SUVISEURAT

Kris­til­li­sen avi­o­liit­to­kä­si­tyk­sen pe­rus­teet on esi­tet­ty 1. Moo­sek­sen kir­jan en­sim­mäi­ses­sä ja toi­ses­sa lu­vus­sa. Pe­rus­tei­den mu­kaan Ju­ma­la loi alus­sa ih­mi­sen ku­vak­seen. Tämä tar­koit­ti yh­teyt­tä Ju­ma­laan, sekä ky­kyä tun­tea Ju­ma­lan tah­to ja kuul­la hä­nen ää­nen­sä omas­sa­tun­nos­sa ja Ju­ma­lan sa­nas­sa. Moo­sek­sen kir­jan toi­sen lu­vun mu­kaan Adam luo­tiin en­sin, ja kos­ka ”ei ole ih­mi­sen hyvä ol­la yk­si­nään”, luo­tiin myös Ee­va (1. Moos. 2:18). Näin Ju­ma­la oli luo­nut kak­si su­ku­puol­ta, mie­hen ja nai­sen. Ju­ma­lan luo­mal­le nai­sel­le ja mie­hel­le an­net­tiin li­sään­ty­mi­sen teh­tä­vä. Tämä tar­koit­ti sitä, et­tä mies ja nai­nen tun­si­vat ja tun­te­vat edel­leen ha­lua ja kiin­ty­mys­tä toi­si­aan koh­taan.

En­nen yh­tei­se­lä­män al­ka­mis­ta Ju­ma­la siu­na­si en­sim­mäi­sen ih­mis­pa­rin. Avi­ol­li­sen yh­tey­den sy­vyyt­tä ku­vaa kau­niis­ti Jee­suk­sen ope­tus: ”Sen täh­den mies jät­tää isän­sä ja äi­tin­sä ja liit­tyy vai­moon­sa, niin et­tä nämä kak­si tu­le­vat yh­dek­si li­hak­si” (Matt. 19:5). Avi­o­lii­ton mer­ki­tys­tä ko­ros­taa myös toi­nen ope­tus: ”Min­kä Ju­ma­la on yh­dis­tä­nyt, sitä äl­köön ih­mi­nen erot­ta­ko” (Matt. 19:6). Jos ero kui­ten­kin tu­lee, puo­li­sot ovat si­dot­tu­ja toi­siin­sa niin kau­an kuin puo­li­so on elos­sa. Tämä pe­ri­aa­te ei ole eet­ti­nen ihan­ne, vaan kuu­luu Raa­ma­tun op­piin avi­o­lii­tos­ta.

Syn­tiin­lan­kee­mus toi en­sim­mäis­ten ih­mis­ten ja koko ih­mis­kun­nan elä­mään uu­den ti­lan­teen. Mie­hen ja nai­sen kes­ki­näi­nen halu ja kiin­ty­mys muut­tui hi­mok­si, jon­ka hal­lit­se­mi­nen on ih­mi­sil­le vai­ke­aa. Jot­ta tämä ei pur­kau­tui­si avi­o­ri­kok­sik­si tai Ju­ma­lan sa­nan vas­tai­sik­si sek­si­suh­teik­si, tar­vit­tiin avi­o­liit­to mei­dän tur­vak­sem­me. Tä­hän liit­ty­en lu­te­ri­lai­suu­des­sa on ym­mär­ret­ty avi­o­liit­to Ju­ma­lan aset­ta­mak­si jär­jes­tyk­sek­si ja luon­nol­li­sek­si laik­si, jol­loin mie­hen ja nai­sen oi­keut­ta avi­o­lii­ton sol­mi­mi­seen ei saa es­tää.

Avi­o­liit­to on yk­si mo­nis­ta ”jär­jes­tyk­sis­tä”, joi­ta hyvä Ju­ma­la on meil­le an­ta­nut, jot­ta hy­väl­le elä­mäl­le oli­si mah­dol­li­sim­man otol­li­set edel­ly­tyk­set. Sa­maan yh­tey­teen kuu­luu äi­din ja isän teh­tä­vä per­hees­sä tois­ten­sa tu­ke­na ja apu­na ja las­ten kas­vat­ta­ji­na. Avi­o­liit­to luo näin lail­la suo­ja­tun, jul­ki­sen ra­ken­teen per­he-elä­mäl­le, jo­hon voi kuu­lua myös las­ten hoi­ta­mi­nen ja kas­vat­ta­mi­nen.

Ny­kyi­sin mo­net va­lit­se­vat yh­tei­se­lä­män muo­dok­si ”avo­lii­ton”. Ter­mi on har­haan­joh­ta­va, kos­ka ky­sees­sä ei ole jul­ki­nen liit­to, jon­ka suo­ja­na on lain­sää­dän­tö, vaan vain kah­den ih­mi­sen yh­tei­nen pää­tös. Sen si­jaan lail­li­sen vi­ra­no­mai­sen edes­sä sol­mit­tu si­vii­li­a­vi­o­liit­to on kris­til­li­sen ajat­te­lun mu­kaan oi­kea avi­o­liit­to.

Kirk­ko­ru­kouk­ses­sa pyy­de­tään, et­tä puo­li­sot ra­ken­tai­si­vat ko­din, jos­sa us­ko, toi­vo ja rak­kaus val­lit­se­vat. Kris­til­li­sen avi­o­lii­ton pe­rus­tei­siin kuu­luu siis ai­na rak­kaus. Yh­tääl­tä se mer­kit­see puo­li­soil­le lu­jaa kiin­ty­mys­tä ja tun­ne­si­det­tä, mut­ta myös us­kon he­del­mä­nä vai­kut­ta­vaa ko­ko­nais­val­tais­ta asen­net­ta puo­li­soon, avi­o­liit­toon ja per­hee­seen. Rak­kaus ei et­si omaa etu­aan (1. Kor. 13:1–13). Se an­taa it­sen­sä puo­li­son käyt­töön ja et­sii koko ajan hä­nen pa­ras­taan, ai­van ku­ten Kris­tus ra­kas­ti seu­ra­kun­taan­sa an­ta­mal­la it­sen­sä sen puo­les­ta. Rak­kau­den il­ma­pii­ris­sä on mah­dol­lis­ta teh­dä yh­tei­siä pää­tök­siä ja so­pi­muk­sia, joi­ta jo­kai­nen per­he va­paas­ti oman har­kin­tan­sa mu­kaan te­kee. Puhe val­lan­käy­tös­tä ja oi­keuk­sis­ta so­pii huo­nos­ti rak­kau­den il­ma­pii­riin. Vai­keuk­sien ja mur­hei­den­kin kes­kel­lä rak­kaus et­sii Ju­ma­lan tah­toa ja yh­teis­tä hy­vää.

Avi­o­liit­toon vi­hit­tä­vät vas­taa­vat pa­pin te­ke­mään ky­sy­myk­seen ly­hy­es­ti sa­nal­la “tah­don”, ei “lu­paan” ei­kä “ha­lu­an”. Lu­paa­mi­nen sa­noo lii­an pal­jon ja ha­lu­a­mi­nen lii­an vä­hän. Tah­dos­sa on mu­ka­na oi­ke­aa nöy­ryyt­tä. Yh­des­sä rak­kau­den kans­sa tah­to pi­tää puo­li­sot us­kol­li­si­na toi­sil­leen. Jos käy niin, et­tä tun­teet vä­lil­lä väl­jäh­ty­vät, tie­toi­nen pää­tös kui­ten­kin py­syy. Täl­lai­sel­le lii­tol­le Ju­ma­la on lu­van­nut siu­nauk­sen­sa.