Jukka Palola, teologian tohtori
Siionin laulu 1 on kiinnostanut Vanhan testamentin tutkija Jukka Palolaa aina siitä asti, kun hän kuuli sen ensimmäisen kerran. Laulun vahvat raamatulliset kielikuvat ovat puhutelleet häntä joka joulu. Laulussa rukoillaan, että Jumala neuvoisi tien viisauteen, opettaisi tahtonsa ja armahtaisi luomiaan ihmisiä.
1. Oi saavu jo, Immanuel,
ja täytä toivo kansojen.
Käy, Kuninkaamme, päälle maan,
näin riennä meitä auttamaan.
Jo riemuitkaa! On Luojamme
nyt Kristuksessa kanssamme.
2. Oi viisautta Herran suun,
sen voima voittaa kaiken muun.
Loit maan ja taivaan kaikkineen,
tie neuvo meille viisauteen.
Jo riemuitkaa! On Luojamme
nyt Kristuksessa kanssamme.
3. Oi pyhä armon Jumala,
lain annoit Siinainvuorella.
Opeta meille tahtosi,
johdata tiellä armosi.
Jo riemuitkaa! On Luojamme
nyt Kristuksessa kanssamme.
4. Oi verso suvun Daavidin,
luo valoasi kansoihin.
Me syvyydestä huudamme:
Pois ota raskaat kuormamme!
Jo riemuitkaa! On Luojamme
nyt Kristuksessa kanssamme.
5. Oi päästä, avain Daavidin,
myös meidät taivaan saleihin.
Oi, avaa kuolon vankila,
sen vangit valoon johdata.
Jo riemuitkaa! On Luojamme
nyt Kristuksessa kanssamme.
6. Oi vanhurskauden aurinko,
oi aamunkoitto, nouse jo.
Ikuinen valo loistava,
pois yö ja tuska karkota.
Jo riemuitkaa! On Luojamme
nyt Kristuksessa kanssamme.
7. Oi hallitsija kansojen,
tuo rauha maahan ihmisten.
Oi, luotujasi armahda
ja kansaksesi rakenna.
Jo riemuitkaa! On Luojamme
nyt Kristuksessa kanssamme.
SL 1
Latinalaisista 800-luvun antifoneista, suom. Mikael Agricola 1544, uud. suom. Niilo Rauhala 1995
Oi saavu jo, Immanuel -laulu on Mikael Agricolan alun perin 800-luvun latinalaisista antifoneista koostama laulu. Ensimmäisen säkeistön Immanuel on täyttä hepreaa ja tarkoittaa ”Meidän kanssamme on Jumala”.
Jesajan kirjassa ennustetaan Immanuelista seuraavaan tapaan: ”Herra antaa itse teille merkin: neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel” (Jes. 7:14). Seuraavassa luvussa (Jes. 8:8) todetaan, että Juudan maa on Immanuelin maa.
Uudessa testamentissa osoitetaan, että tämä Jesajan kirjassa luvattu Immanuel on Jeesus Kristus. Matteus kuvaa, kuinka Herran enkeli ilmestyi unessa Joosefille ja kertoi, että Maria synnyttää pojan, jolle tulee antaa nimeksi Jeesus.
Enkeli jatkoi: ”Tämä kaikki tapahtui, jotta kävisi toteen, mitä Herra on profeetan suulla ilmoittanut: – Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel – se merkitsee: Jumala on meidän kanssamme.” (Matt. 1:22–23.)
Evankelista Matteus haluaakin koko evankeliumillaan opettaa, että juuri Jeesuksessa Jumala on meidän kanssamme. Jeesus on puolestaan siellä, missä ovat hänen opetuslapsensa.
Herran viisaus
Ensimmäisessä säkeistössä rukoillaan siis tämän Immanuelin saapumista. Merkittävää on, että Vanhan testamentin lupaama Messias ei ole vain Juudan kansan toivo, vaan kaikkien kansojen toivo. Hän on kaikkien kansojen Kuningas, jota pyydetään rientämään avuksi. Juuri Kristuksessa itse Luoja on meidän kanssamme.
Vanha testamentti puhuu kymmenissä eri jakeissa Herran viisaudesta. Varhaisessa juutalaisuudessa Herran viisaus samaistettiin viiteen Mooseksen kirjaan ja opetettiin, että tämä viisaus asuu Jerusalemissa (katso Sir. 24).
Uuden testamentin opetus on kuitenkin toinen: ei Mooseksen laki vaan ”ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus” (1. Kor. 1:24). Tämä viisaus ei asu kirjoitetussa Jumalan sanassa, vaan Herran suussa eli Pyhän Hengen voimasta julistetussa evankeliumissa.
Jumalan laki
Pyhä armon Jumala on antanut lain Siinainvuorella, jota kutsutaan myös Horebinvuoreksi. Jumalan laki on edelleenkin voimassa, mutta tuo laki ei itsessään anna voimaa sen täyttämiseen. Kristus on jo täyttänyt lain ihmisten puolesta. Kun yksilö saa armosta omistaa Kristuksen ja hänen sovitustyönsä, se johtaa rakastamaan Jumalan lakia ja toteuttamaan Jumalan tahtoa.
Jumalan tahdon toteuttamisella häneen uskova ei yritä ansaita pelastustaan – eihän hän sitä tarvitse, koska hän on jo Kristuksen pelastama. Sen sijaan vapaa Jumalan lapsi haluaa kiitollisena toteuttaa Jumalan tahtoa elämässään. Siksi rukoilemme, että Jumala opettaisi meille tahtonsa ja johtaisi meitä armonsa tiellä.
Daavidin suku
Daavidin suvun verso ja Daavidin avain liittyvät molemmat Vanhan testamentin keskeisimpään Messias-ennustukseen, jonka Jumala antoi profeetta Natanin kautta kuningas Daavidille: ”Minä, Herra, ilmoitan sinulle, että minä rakennan sinulle kuningashuoneen. Kun päiväsi ovat päättyneet ja sinä lepäät isiesi luona, minä asetan hallitsemaan sinusta polveutuvan suvun ja vakiinnutan sen kuninkuuden. Poikasi rakentaa nimelleni temppelin, ja minä pidän hänen kuninkaallisen valtaistuimensa vahvana ikiaikoihin asti. Minä olen oleva hänelle isä, ja hän on oleva minulle poika - - Ja sukusi ja kuninkuutesi pysyvät edessäni ikuisesti lujina, ja valtaistuimesi on kestävä ikuisesti.” (2. Sam. 7:1–14, 16.)
Evankelista Matteukselle oli kaikkein tärkeintä osoittaa, että Jeesus oli tämä Vanhan testamentin lupaama Daavidin jälkeläinen. Siksi hän aloittaa evankeliuminsa: ”Jeesuksen Kristuksen, Daavidin pojan ja Abrahamin pojan, sukuluettelo” (Matt. 1:1). Eikä ole sattuma, että evankelista Luukas mainitsee Daavidin nimen peräti kolme kertaa jouluevankeliumissaan (Luuk. 2:1–20).
Vanhurskauden aurinko
Psalmissa 84 Jumalaa kutsutaan auringoksi: ”Herra Jumala on aurinko ja kilpi, hän lahjoittaa meille armon ja kunnian” (Ps. 84:12). Juudan kuningaskunnan aikaisissa sineteissä Israelin Jumalaa Jahvea onkin saatettu kuvata aurinkona.
Toisaalta Jesajan kirjan mukaan Herra on enemmän kuin aurinko: ”Aurinko ei enää ole sinun päiviesi valona - - vaan Herra on sinun ikuinen valosi ja sinun Jumalasi on sinun kirkkautesi” (Jes. 60:19). Profeetta Malakia puhuu pelastuksen auringosta (Mal. 3:20).
Nämä Vanhan testamentin kielikuvat lienevät vaikuttaneet ajatukseen Kristuksesta vanhurskauden aurinkona, jonka valo poistaa yön pimeyden.
Aihetta riemuun
Siionin laulu 1 puhuu Kristuksen, Jumalan Sanan, merkityksestä. Laulussa rukoillaan, että Jumala neuvoisi jokaiselle omakohtaisesti tien viisauteen ja opettaisi hänen tahtonsa.
Samalla rukoillaan, että kansojen hallitsija toisi rauhan tänne ihmisten maahan, ja että Jumala armahtaisi luomiaan ihmisiä ja rakentaisi heistä kansansa jo täällä ihmisten maassa.
Ennen kaikkea laulu puhuu siitä avaimesta, joka avaa kuolon vankilan oven ja päästää sisälle taivaan saleihin. Tämä avain on Daavidin Poika, Jeesus Kristus. Hän on Immanuel eli hänessä Jumala on meidän kanssamme. Häneen uskoen saa jäädä odottamaan ylösnousemuksen aamunkoittoa, jolloin Kristus-aurinko poistaa yön ja kaiken tuskan. Tänäkin jouluna on todella aihetta riemuun.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys