JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Artikkelit

Immanuel on Jeesus Kristus

Artikkelit
25.12.2024 6.00

Juttua muokattu:

19.12. 11:47
2024121911474120241225060000

Juk­ka Pa­lo­la, teo­lo­gi­an toh­to­ri

Sii­o­nin lau­lu 1 on kiin­nos­ta­nut Van­han tes­ta­men­tin tut­ki­ja Juk­ka Pa­lo­laa ai­na sii­tä as­ti, kun hän kuu­li sen en­sim­mäi­sen ker­ran. Lau­lun vah­vat raa­ma­tul­li­set kie­li­ku­vat ovat pu­hu­tel­leet hän­tä joka jou­lu. Lau­lus­sa ru­koil­laan, et­tä Ju­ma­la neu­voi­si tien vii­sau­teen, opet­tai­si tah­ton­sa ja ar­mah­tai­si luo­mi­aan ih­mi­siä.

1. Oi saa­vu jo, Im­ma­nu­el,

ja täy­tä toi­vo kan­so­jen.

Käy, Ku­nin­kaam­me, pääl­le maan,

näin rien­nä mei­tä aut­ta­maan.

Jo rie­muit­kaa! On Luo­jam­me

nyt Kris­tuk­ses­sa kans­sam­me.

2. Oi vii­saut­ta Her­ran suun,

sen voi­ma voit­taa kai­ken muun.

Loit maan ja tai­vaan kaik­ki­neen,

tie neu­vo meil­le vii­sau­teen.

Jo rie­muit­kaa! On Luo­jam­me

nyt Kris­tuk­ses­sa kans­sam­me.

3. Oi pyhä ar­mon Ju­ma­la,

lain an­noit Sii­nain­vuo­rel­la.

Ope­ta meil­le tah­to­si,

joh­da­ta tiel­lä ar­mo­si.

Jo rie­muit­kaa! On Luo­jam­me

nyt Kris­tuk­ses­sa kans­sam­me.

4. Oi ver­so su­vun Daa­vi­din,

luo va­lo­a­si kan­soi­hin.

Me sy­vyy­des­tä huu­dam­me:

Pois ota ras­kaat kuor­mam­me!

Jo rie­muit­kaa! On Luo­jam­me

nyt Kris­tuk­ses­sa kans­sam­me.

5. Oi pääs­tä, avain Daa­vi­din,

myös mei­dät tai­vaan sa­lei­hin.

Oi, avaa kuo­lon van­ki­la,

sen van­git va­loon joh­da­ta.

Jo rie­muit­kaa! On Luo­jam­me

nyt Kris­tuk­ses­sa kans­sam­me.

6. Oi van­hurs­kau­den au­rin­ko,

oi aa­mun­koit­to, nou­se jo.

Ikui­nen valo lois­ta­va,

pois yö ja tus­ka kar­ko­ta.

Jo rie­muit­kaa! On Luo­jam­me

nyt Kris­tuk­ses­sa kans­sam­me.

7. Oi hal­lit­si­ja kan­so­jen,

tuo rau­ha maa­han ih­mis­ten.

Oi, luo­tu­ja­si ar­mah­da

ja kan­sak­se­si ra­ken­na.

Jo rie­muit­kaa! On Luo­jam­me

nyt Kris­tuk­ses­sa kans­sam­me.

SL 1

La­ti­na­lai­sis­ta 800-lu­vun an­ti­fo­neis­ta, suom. Mi­ka­el Ag­ri­co­la 1544, uud. suom. Nii­lo Rau­ha­la 1995

Oi saa­vu jo, Im­ma­nu­el -lau­lu on Mi­ka­el Ag­ri­co­lan alun pe­rin 800-lu­vun la­ti­na­lai­sis­ta an­ti­fo­neis­ta koos­ta­ma lau­lu. En­sim­mäi­sen sä­keis­tön Im­ma­nu­el on täyt­tä hep­re­aa ja tar­koit­taa ”Mei­dän kans­sam­me on Ju­ma­la”.

Je­sa­jan kir­jas­sa en­nus­te­taan Im­ma­nu­e­lis­ta seu­raa­vaan ta­paan: ”Her­ra an­taa it­se teil­le mer­kin: neit­syt tu­lee ras­kaak­si ja syn­nyt­tää po­jan ja an­taa hä­nel­le ni­men Im­ma­nu­el” (Jes. 7:14). Seu­raa­vas­sa luvussa (Jes. 8:8) to­de­taan, et­tä Juu­dan maa on Im­ma­nu­e­lin maa.

Uu­des­sa tes­ta­men­tis­sa osoi­te­taan, et­tä tämä Je­sa­jan kir­jas­sa lu­vat­tu Im­ma­nu­el on Jee­sus Kris­tus. Mat­teus ku­vaa, kuin­ka Her­ran en­ke­li il­mes­tyi unes­sa Joo­se­fil­le ja ker­toi, et­tä Ma­ria syn­nyt­tää po­jan, jol­le tu­lee an­taa ni­mek­si Jee­sus.

En­ke­li jat­koi: ”Tämä kaik­ki ta­pah­tui, jot­ta kä­vi­si to­teen, mitä Her­ra on pro­fee­tan suul­la il­moit­ta­nut: – Kat­so, neit­syt tu­lee ras­kaak­si ja syn­nyt­tää po­jan, ja hä­nel­le an­ne­taan ni­mek­si Im­ma­nu­el – se mer­kit­see: Ju­ma­la on mei­dän kans­sam­me.” (Matt. 1:22–23.)

Evan­ke­lis­ta Mat­teus ha­lu­aa­kin koko evan­ke­liu­mil­laan opet­taa, et­tä juu­ri Jee­suk­ses­sa Ju­ma­la on mei­dän kans­sam­me. Jee­sus on puo­les­taan siel­lä, mis­sä ovat hä­nen ope­tus­lap­sen­sa.

Her­ran vii­saus

En­sim­mäi­ses­sä sä­keis­tös­sä ru­koil­laan siis tä­män Im­ma­nu­e­lin saa­pu­mis­ta. Mer­kit­tä­vää on, et­tä Van­han tes­ta­men­tin lu­paa­ma Mes­si­as ei ole vain Juu­dan kan­san toi­vo, vaan kaik­kien kan­so­jen toi­vo. Hän on kaik­kien kan­so­jen Ku­nin­gas, jota pyy­de­tään rien­tä­mään avuk­si. Juu­ri Kris­tuk­ses­sa it­se Luo­ja on mei­dän kans­sam­me.

Van­ha tes­ta­ment­ti pu­huu kym­me­nis­sä eri ja­keis­sa Her­ran vii­sau­des­ta. Var­hai­ses­sa juu­ta­lai­suu­des­sa Her­ran vii­saus sa­mais­tet­tiin vii­teen Moo­sek­sen kir­jaan ja ope­tet­tiin, et­tä tämä vii­saus asuu Je­ru­sa­le­mis­sa (kat­so Sir. 24).

Uu­den tes­ta­men­tin ope­tus on kui­ten­kin toi­nen: ei Moo­sek­sen laki vaan ”ris­tiin­nau­lit­tu Kris­tus on Ju­ma­lan voi­ma ja Ju­ma­lan vii­saus” (1. Kor. 1:24). Tämä vii­saus ei asu kir­joi­te­tus­sa Ju­ma­lan sa­nas­sa, vaan Her­ran suus­sa eli Py­hän Hen­gen voi­mas­ta ju­lis­te­tus­sa evan­ke­liu­mis­sa.

Ju­ma­lan laki

Pyhä ar­mon Ju­ma­la on an­ta­nut lain Sii­nain­vuo­rel­la, jota kut­su­taan myös Ho­re­bin­vuo­rek­si. Ju­ma­lan laki on edel­leen­kin voi­mas­sa, mut­ta tuo laki ei it­ses­sään an­na voi­maa sen täyt­tä­mi­seen. Kris­tus on jo täyt­tä­nyt lain ih­mis­ten puo­les­ta. Kun yk­si­lö saa ar­mos­ta omis­taa Kris­tuk­sen ja hä­nen so­vi­tus­työn­sä, se joh­taa ra­kas­ta­maan Ju­ma­lan la­kia ja to­teut­ta­maan Ju­ma­lan tah­toa.

Ju­ma­lan tah­don to­teut­ta­mi­sel­la hä­neen us­ko­va ei yri­tä an­sai­ta pe­las­tus­taan – ei­hän hän sitä tar­vit­se, kos­ka hän on jo Kris­tuk­sen pe­las­ta­ma. Sen si­jaan va­paa Ju­ma­lan lap­si ha­lu­aa kii­tol­li­se­na to­teut­taa Ju­ma­lan tah­toa elä­mäs­sään. Sik­si ru­koi­lem­me, et­tä Ju­ma­la opet­tai­si meil­le tah­ton­sa ja joh­tai­si mei­tä ar­mon­sa tiel­lä.

Daa­vi­din suku

Daa­vi­din su­vun ver­so ja Daa­vi­din avain liit­ty­vät mo­lem­mat Van­han tes­ta­men­tin kes­kei­sim­pään Mes­si­as-en­nus­tuk­seen, jon­ka Ju­ma­la an­toi pro­feet­ta Na­ta­nin kaut­ta ku­nin­gas Daa­vi­dil­le: ”Minä, Her­ra, il­moi­tan si­nul­le, et­tä minä ra­ken­nan si­nul­le ku­nin­gas­huo­neen. Kun päi­vä­si ovat päät­ty­neet ja sinä le­päät isie­si luo­na, minä ase­tan hal­lit­se­maan si­nus­ta pol­veu­tu­van su­vun ja va­kiin­nu­tan sen ku­nin­kuu­den. Poi­ka­si ra­ken­taa ni­mel­le­ni temp­pe­lin, ja minä pi­dän hä­nen ku­nin­kaal­li­sen val­tais­tui­men­sa vah­va­na iki­ai­koi­hin as­ti. Minä olen ole­va hä­nel­le isä, ja hän on ole­va mi­nul­le poi­ka - - Ja su­ku­si ja ku­nin­kuu­te­si py­sy­vät edes­sä­ni ikui­ses­ti lu­ji­na, ja val­tais­tui­me­si on kes­tä­vä ikui­ses­ti.” (2. Sam. 7:1–14, 16.)

Evan­ke­lis­ta Mat­teuk­sel­le oli kaik­kein tär­kein­tä osoit­taa, et­tä Jee­sus oli tämä Van­han tes­ta­men­tin lu­paa­ma Daa­vi­din jäl­ke­läi­nen. Sik­si hän aloit­taa evan­ke­liu­min­sa: ”Jee­suk­sen Kris­tuk­sen, Daa­vi­din po­jan ja Ab­ra­ha­min po­jan, su­ku­lu­et­te­lo” (Matt. 1:1). Ei­kä ole sat­tu­ma, et­tä evan­ke­lis­ta Luu­kas mai­nit­see Daa­vi­din ni­men pe­rä­ti kol­me ker­taa jou­lu­e­van­ke­liu­mis­saan (Luuk. 2:1–20).

Van­hurs­kau­den au­rin­ko

Psal­mis­sa 84 Ju­ma­laa kut­su­taan au­rin­gok­si: ”Her­ra Ju­ma­la on au­rin­ko ja kil­pi, hän lah­joit­taa meil­le ar­mon ja kun­ni­an” (Ps. 84:12). Juu­dan ku­nin­gas­kun­nan ai­kai­sis­sa si­ne­teis­sä Is­ra­e­lin Ju­ma­laa Jah­vea on­kin saa­tet­tu ku­va­ta au­rin­ko­na.

Toi­saal­ta Je­sa­jan kir­jan mu­kaan Her­ra on enem­män kuin au­rin­ko: ”Au­rin­ko ei enää ole si­nun päi­vie­si va­lo­na - - vaan Her­ra on si­nun ikui­nen va­lo­si ja si­nun Ju­ma­la­si on si­nun kirk­kau­te­si” (Jes. 60:19). Pro­feet­ta Ma­la­kia pu­huu pe­las­tuk­sen au­rin­gos­ta (Mal. 3:20).

Nämä Van­han tes­ta­men­tin kie­li­ku­vat lie­ne­vät vai­kut­ta­neet aja­tuk­seen Kris­tuk­ses­ta van­hurs­kau­den au­rin­ko­na, jon­ka valo pois­taa yön pi­mey­den.

Ai­het­ta rie­muun

Sii­o­nin lau­lu 1 pu­huu Kris­tuk­sen, Ju­ma­lan Sa­nan, mer­ki­tyk­ses­tä. Lau­lus­sa ru­koil­laan, et­tä Ju­ma­la neu­voi­si jo­kai­sel­le oma­koh­tai­ses­ti tien vii­sau­teen ja opet­tai­si hä­nen tah­ton­sa.

Sa­mal­la ru­koil­laan, et­tä kan­so­jen hal­lit­si­ja toi­si rau­han tän­ne ih­mis­ten maa­han, ja et­tä Ju­ma­la ar­mah­tai­si luo­mi­aan ih­mi­siä ja ra­ken­tai­si heis­tä kan­san­sa jo tääl­lä ih­mis­ten maas­sa.

En­nen kaik­kea lau­lu pu­huu sii­tä avai­mes­ta, joka avaa kuo­lon van­ki­lan oven ja pääs­tää si­säl­le tai­vaan sa­lei­hin. Tämä avain on Daa­vi­din Poi­ka, Jee­sus Kris­tus. Hän on Im­ma­nu­el eli hä­nes­sä Ju­ma­la on mei­dän kans­sam­me. Hä­neen us­ko­en saa jää­dä odot­ta­maan ylös­nou­se­muk­sen aa­mun­koit­toa, jol­loin Kris­tus-au­rin­ko pois­taa yön ja kai­ken tus­kan. Tä­nä­kin jou­lu­na on to­del­la ai­het­ta rie­muun.

27.12.2024

Katsokaa, kuinka suurta rakkautta Isä on meille osoittanut: me olemme saaneet Jumalan lapsen nimen, ja hänen lapsiaan me myös olemme.

1. Joh. 3:1

Viikon kysymys