JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Artikkelit

Hallitsevatko älylaitteet sinua vai sinä älylaitteita?

Artikkelit
15.2.2025 9.00

Juttua muokattu:

13.2. 13:19
2025021313192420250215090000

J.S.

J.S.

Ma­ria Ol­li, toi­min­ta­te­ra­peut­ti

Lii­al­li­nen äly­lait­tei­den käyt­tö voi ai­heut­taa hy­vin eri­lai­sia hait­to­ja. Erit­täin ylei­siä ovat ruu­miil­li­set oi­reet, ku­ten sil­mien vä­sy­mi­nen, ran­ne-, kyy­när­pää-, sel­kä- tai nis­ka­oi­reet.

Ter­vey­den ja hy­vin­voin­nin lai­tos THL:n tut­ki­muk­set osoit­ta­vat, et­tä lap­sil­la, jot­ka viet­ti­vät puo­len­tois­ta vuo­den iäs­sä sel­väs­ti enem­män ai­kaa ruu­tu­jen ää­rel­lä kuin muut, oli enem­män ka­ve­ri­suh­tei­den vai­keuk­sia vii­den vuo­den iäs­sä kuin muil­la. Myös vii­den vuo­den iäs­sä kes­ki­mää­räis­tä suu­rem­paan ruu­tu­ai­kaan liit­tyi sel­väs­ti ko­hon­nut ris­ki sekä tun­ne-elä­män et­tä käyt­täy­ty­mi­sen oi­reil­le, ku­ten myös kes­kit­ty­mis­vai­keuk­sien, yli­vilk­kau­den ja im­pul­sii­vi­suu­den oi­reil­le.

Ny­ky­ään pu­hu­taan pal­jon han­kin­nai­ses­ta kes­kit­ty­mis­vai­keu­des­ta ADT:sta (At­ten­ti­on De­fi­cit Trait). Se il­me­nee hy­vin sa­man­lai­si­na oi­rei­na kuin kes­kit­ty­mi­sen ja tark­kaa­vuu­den häi­riö ADHD (At­ten­ti­on De­fi­cit Hy­pe­rac­ti­vi­ty Di­sor­der). Oi­rei­na voi esiin­tyä esi­mer­kik­si le­vot­to­muut­ta, pouk­koi­lua ja ky­vyt­tö­myys pit­kä­jän­tei­seen työ­hön.

Hait­taa vai hyö­tyä?

Ruu­tu­riip­pu­vai­nen saat­taa pe­la­ta tai käyt­tää so­si­aa­lis­ta me­di­aa eli so­met­taa pit­käl­le yö­hön, jol­loin aa­mul­la muun mu­as­sa kou­luun ja töi­hin läh­te­mi­nen on vai­ke­aa. Täs­tä seu­raa vä­sy­mys­tä ja unet­to­muut­ta, joka voi pit­kään jat­ku­nee­na al­tis­taa esi­mer­kik­si ma­sen­nuk­sel­le. Net­ti­pe­lien pe­laa­mi­nen voi ai­heut­taa myös suu­ria ta­lou­del­li­sia hait­to­ja, jos pe­la­tes­sa tu­lee teh­tyä pal­jon pe­lien si­säi­siä os­tok­sia.

So­si­aa­li­nen me­dia (myö­hem­min some) vää­ris­tää usein ku­vaa mui­den elä­mäs­tä. Mui­den si­säl­tö­jen kat­se­le­mi­nen tuo kat­so­jal­le her­käs­ti riit­tä­mät­tö­myy­den tun­net­ta it­seä ja omaa elä­mää koh­taan. Äly­lait­teil­la vie­tet­ty ai­ka vä­hen­tää myös kaik­kea muu­ta it­sel­le tär­kei­den asi­oi­den ää­rel­lä vie­tet­tyä ai­kaa. Esi­mer­kik­si per­heel­le, ys­tä­vil­le ja har­ras­tuk­sil­le voi jää­dä vä­hem­män ai­kaa.

Äly­lait­tei­den käyt­tö voi toi­mia joil­le­kin pur­ku­paik­ka­na tai sin­ne pa­e­taan mui­ta on­gel­mia, ku­ten yk­si­näi­syyt­tä, kiu­saa­mis­ta tai on­gel­mia ko­to­na ja per­hees­sä. Toi­saal­ta se myös li­sää on­gel­mia kai­kil­la edel­lä mai­ni­tuil­la osa-alu­eil­la. Ruu­dun ää­rel­lä ole­mi­nen voi tuo­da loh­tua ja aut­taa vie­mään huo­mi­o­ta pois on­gel­mis­ta. Pe­lien ja so­si­aa­li­sen me­di­an kaut­ta voi ol­la muo­dos­tu­nut tär­keä ja tii­vis­kin net­ti­ka­ve­ri­ver­kos­to.

Jo­kai­nen tar­vit­see kui­ten­kin myös re­aa­li­maa­il­man ih­mis­kon­tak­te­ja. Tär­ke­ää on­kin pyr­kiä et­si­mään ja luo­maan myös äly­lait­tei­den ul­ko­puo­li­sia ver­kos­to­ja eri­lai­sis­ta it­seä kiin­nos­ta­vis­ta ker­hois­ta tai rau­ha­nyh­dis­tyk­sen toi­min­nas­ta.

Ra­jo­ja ja tu­kea

Lii­al­li­sen pe­laa­mi­sen merk­ke­jä on mo­nia. Ajan­ta­ju ka­to­aa pit­kik­si ajoik­si pe­la­tes­sa tai so­men ää­res­sä. Tau­ko­ja on vai­kea pi­tää ja tar­ve pe­la­ta tai käyt­tää so­mea li­sään­tyy jat­ku­vas­ti. Pe­lien ja so­men ul­ko­puo­li­set ka­ve­rit ja har­ras­tuk­set jää­vät pois. Lä­hei­sil­le tai kou­lun­käyn­nil­le ei ole ai­kaa. Pe­laa­mi­nen ja so­men käyt­tö ai­heut­taa syyl­li­syy­den­tun­tei­ta ja va­leh­te­lua.

Maa­il­man ter­veys­jär­jes­tö WHO ei suo­sit­te­le al­le 2-vuo­ti­ail­le lap­sil­le lain­kaan ruu­tu­ai­kaa ja al­le 5-vuo­ti­ail­le­kin kor­kein­taan tun­nin päi­väs­sä.

Käy­tän­nös­sä ruu­tu­ai­kaa tar­kas­tel­laan suh­tees­sa lap­seen ja hä­nen ajan­käyt­töön­sä ko­ko­nai­suu­te­na. Yk­si tär­keim­mis­tä suo­ja­te­ki­jöis­tä on ta­sa­pai­noi­nen ar­ki. Las­ten ja nuor­ten koh­dal­la ai­kui­sen teh­tä­vä on aset­taa sel­ke­ät ra­jat pe­laa­mi­sel­le ja tu­kea nuo­ren ar­kea. Kun un­ta, lii­kun­taa ja kas­vok­kais­ta vuo­ro­vai­ku­tus­ta tu­lee tar­peek­si, aset­tuu pe­laa­mi­seen ja so­meen käy­tet­ty ai­ka­kin hel­pom­min koh­tuul­li­sek­si.

Sään­nöt pu­heek­si

Van­hem­man teh­tä­vä on var­mis­taa, et­tä lap­si saa mo­ni­puo­li­sia vi­rik­kei­tä. Pe­laa­mis­ta ja so­met­ta­mis­ta voi ra­joit­taa tar­jo­a­mal­la vaih­to­eh­tois­ta te­ke­mis­tä ja toi­mi­mal­la esi­merk­ki­nä.

Pe­laa­mi­nen on usein lap­sil­le tär­ke­ää ja pe­laa­mi­sen ra­joit­ta­mi­nen ran­gais­tus­kei­no­na voi li­sä­tä rii­to­ja pe­laa­mi­seen liit­ty­en. Usein on jär­ke­väm­pää yh­des­sä lap­sen kans­sa kes­kus­tel­len muo­toil­la kai­kil­le so­pi­vat sään­nöt.

Sään­tö­jä voi ol­la per­hees­sä use­am­pia, vaik­ka jo­kai­sen lap­sen koh­dal­la omat sään­nöt kir­jat­tu­na sel­ke­äs­ti pa­pe­ril­le. Van­hem­mat voi­vat pe­rus­tel­la lap­si­koh­tai­sia sään­tö­jä ikä­ta­sol­la ja esi­mer­kik­si pe­lien ikä­suo­si­tuk­sil­la. Myös sil­loin, jos ai­kui­nen huo­maa, et­tä pe­laa­mi­nen sel­ke­äs­ti vai­kut­taa lap­sen käyt­täy­ty­mi­seen, on tär­ke­ää pu­hua lap­sen kans­sa sään­nöis­tä ja pe­laa­mi­ses­ta.

Pa­pe­ri­leh­des­sä li­säk­si lis­taus konk­reet­ti­sis­ta vin­keis­tä ruu­tu­a­jan vä­hen­tä­mi­seen.