A-L.S.
A-L.S.
Matti Hyry
Uskollisuus Jumalan laille toi Joosefin, Marian ja Jeesus-lapsen Jerusalemin temppeliin, jossa Simeon pystyi näkemään ja tuntemaan Vapahtajansa.
Esikoisena syntyvä lapsi kuului Herralle, ja perheen oli lunastettava hänet takaisin lain määräämällä uhrilla. Käsky perustui Egyptin orjuudesta vapautumisen tapahtumiin ja koski myös urospuolisia karjaeläimiä. Faaraon kieltäydyttyä vapauttamasta kansaa Herra surmasi Egyptin esikoiset ja esikoisuhri määrättiin, ”jotta muistaisit, että Herra vei väkevällä kädellä pois Egyptistä” (2. Moos. 13:16).
Joosefin ja Marian kyyhkysuhri oli köyhille määrätty uhri, jolla Jumalan poika lunastettiin takaisin vanhemmilleen. Teksti kertoo erityisesti Jeesuksen suhteesta lakiin. Hänessä Jumala todella tuli lain alaiseksi ja ihmisen osaan, jotta mekin pääsisimme lapsen asemaan (Gal. 4:4). Toisaalta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus Emmauksen tiellä ilmestyessään sanoi oppilailleen: ”Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa on minusta kirjoitettu” (Luuk. 24:44).
Simeon sai lohdutuksen
Temppelin vilinässä vanha Simeon sai Jeesuksen syliinsä ja vakuuttui, että tässä oli Jumalan lupaama Messias. Miten hän saattoi tietää tämän? Raamatun teksti vastaa yksinkertaisesti: Pyhän Hengen johdatuksesta. On suuri uskon ihme, että kaikkien lasten joukosta, kaikkien uhraajien ja uskonoppijoiden joukosta Simeon tunnisti, että tässä oli se perhe ja tämä oli se lupauksen lapsi, jota hän oli odottanut.
Simeonissa toteutuu se uskon totuus, joka on meille opetettu Katekismuksen kolmannen uskonkappaleen selityksessä: ”Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa.” Simeon omisti uskolla Kristuksen jo ennen tätä kohtaamista, ja nyt hän sai tämän lapsen syliinsä.
Usko on henkilökohtainen asia
Tekstissä voi kiinnittää huomiota maininta ”minun silmäni”. Vaikka pelastussanoma on suunnattu ”kaikille kansoille”, se on samalla tarkoitettu yhdelle ihmiselle ja yksille silmille. Kristus maailman Vapahtajana jää tuntemattomaksi, jos yksittäisen ihmisen silmät eivät häntä näe. Simeonin uskon silmät välittivät hänelle ihmisen kaikkein tärkeimmän aarteen ja lahjan: Kristuksen henkilökohtaisena Vapahtajana. Uskon silmät näkevät pelastajan, joka tuo myös valon ja kirkkauden.
Kertomus Simeonista on päätynyt Raamattuun siksi, että ihminen, joka ei tunne tai näe, voisi tuntea ja nähdä. Uskomaan ei ryhdytä omasta päätöksestä. Sen syntyminen ja Kristuksen tunteminen on edelleen suuri ihme, jonka voi synnyttää vain evankeliumi Kristuksesta. Usko syntyy kuulemisesta ja kuulemisen synnyttää Kristuksen sana (Room. 10:17).
Kristuksen sana etsivälle ja erehtyneelle on yksinkertainen ja lohdullinen: Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi. Tämä evankeliumi synnyttää Pyhän Hengen voimasta uskon, jossa Kristuksen tunteminen ja Jumalan lapseksi pääseminen on totta. Tämän uskon synnyttämässä rauhassa on hyvä elää ja nukahtaa yön levolle.
Evankeliumi: Luuk. 2:22–33
Raamattu 1992: Kun tuli päivä, jolloin heidän Mooseksen lain mukaan piti puhdistautua, he menivät Jerusalemiin viedäkseen lapsen Herran eteen, sillä Herran laissa sanotaan näin: ”Jokainen poikalapsi, joka esikoisena tulee äitinsä kohdusta, on pyhitettävä Herralle.” Samalla heidän piti tuoda Herran laissa säädetty uhri, ”kaksi metsäkyyhkyä tai kyyhkysenpoikaa”.
Jerusalemissa eli hurskas ja jumalaapelkäävä mies, jonka nimi oli Simeon. Hän odotti Israelille luvattua lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen yllään. Pyhä Henki oli hänelle ilmoittanut, ettei kuolema kohtaa häntä ennen kuin hän on nähnyt Herran Voidellun. Hengen johdatuksesta hän tuli temppeliin, ja kun Jeesuksen vanhemmat toivat lasta sinne tehdäkseen sen, mikä lain mukaan oli tehtävä, hän otti lapsen käsivarsilleen, ylisti Jumalaa ja sanoi:
– Herra, nyt sinä annat palvelijasi rauhassa lähteä, niin kuin olet luvannut. Minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi, jonka olet kaikille kansoille valmistanut: valon, joka koittaa pakanakansoille, kirkkauden, joka loistaa kansallesi Israelille.
Jeesuksen isä ja äiti olivat ihmeissään siitä, mitä hänestä sanottiin.
Biblia: Ja kuin heidän puhdistuspäivänsä olivat täytetyt Moseksen lain jälkeen, veivät he hänet Jerusalemiin, asettaaksensa häntä Herran eteen, (niinkuin kirjoitettu on Herran laissa: kaikki miehenpuoli, joka ensin avaa äitinsä kohdun, pitää kutsuttaman Herralle pyhäksi,) ja uhrataksensa, niinkuin sanottu on Herran laissa, pari mettistä eli kaksi kyhkyläisen poikaa.
Ja katso, mies oli Jerusalemissa, jonka nimi oli Simeon: tämä oli hurskas ja jumalinen mies, odottain Israelin lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänessä. Ja hänelle oli sanottu Pyhältä Hengeltä, ettei hänen pitänyt ennen kuolemaa näkemän, kuin hän näkis Herran Kristuksen. Ja hän tuli Hengen kautta templiin. Ja kuin vanhemmat toivat lapsen Jesuksen sisälle, tehdäksensä hänen edestänsä lain tavan jälkeen, niin hän otti hänen syliinsä, ja kiitti Jumalaa ja sanoi:
Nyt sinä, Herra, lasket palvelias rauhaan menemään, sanas jälkeen; sillä minun silmäni ovat nähneet sinun autuutes, jonka sinä valmistit kaikkein kansain eteen, Valkeudeksi valistamaan pakanoita ja sinun kansas Israelin kunniaksi.
Ja Joseph ja hänen äitinsä ihmettelivät niitä, joita hänestä sanottiin.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys