Esko Vanhala
Esko Vanhala
Kalle Peltokangas
Jumalan poika, Jeesus, syntyi ihmiseksi, jotta ihmiset voivat päästä maailman pimeydestä Jumalan lapseksi ja pelastua.
Joulupäivän kirkollisena aiheena on Jeesuksen Kristuksen, Jumalan sanan, ihmiseksi eli lihaksi tuleminen. Päivän psalmin antifoni julistaa: ”Maan ääretkin saivat tietää, että Jumalamme pelasti meidät” (Ps. 98:3).
Sanan ihmiseksi tulemisessa, Jeesuksen syntymässä, on kysymys Jumalan pelastustyöstä ja -suunnitelmasta. Päivän evankeliumitekstissä (Joh. 1:1–14) Johannes viittaa Raamatun alkuun, luomiskertomukseen, aloittamalla evankeliumikirjansa sanalla ”alussa”.
Ensimmäinen Mooseksen kirja alkaa sanoilla: ”Alussa Jumala loi taivaan ja maan. Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä.” (1. Moos. 1:1–2.) Johannes kirjoittaa, että kaikki syntyi Sanan voimalla (Joh. 1:3). Kun Jumala sanoi: ”Tulkoon valo”, valo tuli (1. Moos. 1:3).
Elämme Jumalan maailmassa, jonka keskellä vaikuttaa hänen Poikansa valo. Tuo Sanan valo kutsuu yhä tänäänkin maailman pimeydestä Jumalan rakkauden valtakuntaan, Kristuksen omien yhteyteen.
Jeesus toteutti Isän tahdon
Myöhemmin Johannes kirjoittaa Jeesuksen jäähyväisrukouksesta tuoden esiin Jeesuksen sanat, jossa hän toteaa saattaneensa päätökseen Isänsä hänelle antaman työn ja pyytää, että Isä ottaisi hänet luokseen ja antaisi hänelle takaisin kirkkauden, joka hänellä oli ollessaan Isänsä luona ennen maailman syntyä. Jeesus totesi: ”He ovat ottaneet omakseen sinun sanasi.” (Joh. 17:4–6.)
Jeesus luopui taivaallisesta, jumalallisesta kirkkaudestaan ottaessaan ihmisen muodon. Hänet synnytti nuori neitsyt Maria, Joosefin kihlattu. Enkeli oli ilmoittanut heille, että lapsi, joka syntyy, on lähtöisin Pyhästä Hengestä.
Uskovat näkivät Jumalan kirkkauden
Johannes kertoo, että ne, jotka uskoivat, saivat katsella Jeesuksen kirkkautta, jonka Isä oli hänelle antanut. Heille, jotka ottivat uskolla armon sanan vastaan, kirkastui Jumalan ääretön rakkaus syntiinlangennutta ihmissukua kohtaan.
Jeesusta ei pimeys saanut valtaan missään vaiheessa hänen ihmiselämänsä aikana. Johannes Kastajakin todisti tästä valosta ja osoitti Jeesusta: ”Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin! Hän on se, josta sanoin ’Minun jälkeeni tuleva kulkee edelläni, sillä hän on ollut ennen minua.’ – – Minä olen sen nähnyt ja todistan, että tämä mies on Jumalan Poika.” (Joh. 1:29–34.)
Jumala lähettää evankeliumin
Jumalan omaisuuskansa ei ottanut Jeesusta vastaan. Johannes Kastajakin joutui kokemaan marttyyrikuoleman nuhdeltuaan Herodesta synnistä.
Joulupäivän evankeliumiteksti osoittaa, että Jumalan lapseksi pääsee uskon kautta. Niille, joille Jumalan lähettämä evankeliumi kelpaa, annetaan Jumalan lapsi -oikeus: ”Kaikki, joita Jumalan Henki johtaa, ovat Jumalan lapsia. Te – – olette saaneet Hengen, joka antaa meille lapsen oikeuden.” Jumalan lapset kärsivät yhdessä Kristuksen kanssa, mutta pääsevät Paavalin mukaan kerran osallisiksi myös samasta kirkkaudesta kuin Kristus. (Room. 8:14–17.)
Evankeliumi: Joh. 1:1–14
Raamattu 1992: Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. Jo alussa Sana oli Jumalan luona. Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo. Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa. Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen. Ei hän itse ollut tuo valo, mutta valon todistaja hän oli. Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan. Maailmassa hän oli, ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä, mutta se ei tuntenut häntä. Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen. He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta. Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta.
Biblia: Alussa oli sana, ja se Sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se Sana. Tämä oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki ovat sen kautta tehdyt, ja ilman sitä ei ole mitään tehty, joka tehty on. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus, ja valkeus paistaa pimeydessä, jota ei pimeys käsittänyt. Yksi mies oli lähetetty Jumalalta, jonka nimi oli Johannes: Se tuli valkeudesta todistamaan, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa. Ei hän ollut valkeus, mutta hän oli lähetetty valkeudesta todistamaan. Se oli totinen valkeus, joka valistaa kaikki ihmiset, jotka maailmaan tulevat; Se oli maailmassa, ja maailma oli hänen kauttansa tehty, ja ei maailma häntä tuntenut. Hän tuli omillensa, ja ei hänen omansa häntä ottaneet vastaan, Mutta niille, jotka hänen ottivat vastaan, antoi hän voiman Jumalan lapsiksi tulla, jotka uskovat hänen nimensä päälle, jotka ei verestä eikä lihan tahdosta ei myös miehen tahdosta, mutta Jumalasta syntyneet ovat. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän seassamme, (ja me näimme hänen kunniansa niinkuin ainoan Pojan kunnian Isästä,) täynnä armoa ja totuutta.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys