Lasse Kokko
Lasse Kokko
Arto Kotajärvi
Viimeisen profeetan, Johanneksen, tehtävä oli valmistaa tietä Jeesukselle, jonka seuraajien elämässä näkyvät uskon hedelmät.
Kolmannen adventtisunnuntain raamatullisella keskushenkilöllä, Johannes Kastajalla, oli erityinen asema viimeisenä profeettana. Johannes oli Kristuksen sanansaattaja ja tien raivaaja (Matt. 11:10). Pyhäpäivän psalmin kirjoittaja ennustaa: ”Herra antaa kaiken hyvän ja maa antaa satonsa. Herran edellä kulkee oikeus, se valmistaa tien Herralle” (Ps. 85).
Jeesus todisti Johanneksen olevan enemmänkin kuin profeetta. Jeesus jatkaa, että Johannesta suurempaa ei ole koskaan ennen naisesta syntynyt. Kuitenkin Johannes itse näki pienuutensa. Hän esteli, ettei voisi kastaa Jeesusta, Jumalan Karitsaa. Puhuessaan omille opetuslapsilleen Jeesuksesta Johannes sanoi: ”Hänen on tultava suuremmaksi ja minun pienemmäksi” (Joh. 3:30). Jumalan Henki ohjasi Johanneksen puheita. Hän halusi ihmisten ymmärtävän, että hän itse on maan lapsi, mutta Jeesus on tullut ylhäältä Isänsä lähettämänä ja on luvattu Messias.
Usko näkyy teoissa
Johanneksen opetus Kristuksesta oli yksinkertainen: ”Kääntykää, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle” (Matt. 3:2). Johanneksen luokse tulleet ihmiset tunnustivat syntinsä, ja Johannes kastoi heidät.
Fariseukset ja saddukeukset, jotka sanoivat olevansa Aabrahamin lapsia, halusivat myös kasteen. Heitä Johannes joutui opettamaan: ”Tehkää hedelmää, että kääntymyksenne näkyisi” (Matt. 3:8). Hengellistä Aabrahamin lapseutta ei voi periä isältä ja äidiltä, koska tähän lapseuteen synnyttää Jumala. Tämä ristiriita, yhdessä Johanneksen opetukseen synnistä, aiheutti taistelun, joka päättyi lopulta Johanneksen marttyyrikuolemaan.
Ylipappien ja fariseusten opetus ei synnyttänyt uskoa eikä antanut rauhaa. Sen sijaan se synnytti ihmisten keskelle riitaa, pelkoa, epätoivoa ja rauhattomuutta. Jeesus joutui sanomaan ylimmäisille papeille ja fariseuksille: ”Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle joka tekee sen hedelmiä” (Matt. 21:43).
Viisaus on salattu
Profetioiden ymmärtäminen vaatii kuulevat korvat. Jumala voi Henkensä kautta avata ihmisen korvat kuulemaan sanaansa, uskomaan sen ja kätkemään sen sydämelleen. Jeesuksen puheita tuli kuuntelemaan ihmisiä erilaisilla motiiveilla. Osa uskoi saavansa syntinsä anteeksi tai uskoi Jeesuksen pystyvän parantamaan heidät. Kristuksen seuraajat pyytävätkin: ”Isä, anna meille kuulevat korvat ja kätkevä sydän.”
Jotkut kuuntelivat Jeesuksen puheita vain mielenkiinnosta saadakseen tietää, kuka on tämä mies, jonka kerrottiin tekevän ihmeitä. Fariseukset ja ylipapit kuuntelivat saadakseen todistaa, että Jeesus pilkkaa Jumalaa. Tämän kovakorvaisuuden Jeesus oli pannut merkille kysellen, mihin vertaisi ajan ihmistä – torilla leikkiviin lapsiin.
Ihmisille ei kelvannut Johanneksen yksinkertainen elämäntapa erämaassa, vaan väittivät hänessä olevan pahan hengen. Ihmisille ei myöskään kelvannut Ihmisen Pojan tapa viettää aikaa keskustellen syntisten ihmisten kanssa: ”Mikä syömäri ja juomari”. Viisauden tekoja he eivät nähneet Johanneksessa ja Jeesuksessa. Ne olivat heiltä salatut.
Evankeliumi avaa tien taivaaseen
Viisauden teot näkyvät Kristuksen seuraajissa, syntisissä ihmisissä. Epätoivoinen, Jumalaa etsivä, saa sydämelleen rauhan. Elämän tieltä harhautunut löytää takaisin. Pimeässä eksynyt näkee valon. Sumuisina ja sateisina päivinä vuorille paenneet löydetään ja tuodaan takaisin (Hes. 34:12).
Adventin aika muistuttaa meitä Jeesuksen syntymän lähestymisestä. Johanneksen tehtävä viimeisenä profeettana oli tasoittaa tietä ottamaan vastaan Jeesus. Olemmeko siihen valmiita? Jumala tietää ihmisten tarpeet. Silloin lasten sydämet käännetään isien puoleen ja isien sydämet lasten puoleen (Mal. 3:23). Hänen poikansa evankeliumi avaa sen uskojalle tien taivaaseen.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys