Eveliina Saukko
Eveliina Saukko
Marko Tyyskä
Usko ja epäusko käyvät kamppailua ihmisen sisimmässä. Syntien anteeksiantamus puhdistaa epäuskoisen ja syntisen sydämen.
Jerusalemin lehtimajajuhla oli ilon ja kiitoksen juhla. Juhlassa muisteltiin aikoja, jolloin Israelin kansa vaelsi autiomaassa ja samalla vietettiin sadonkorjuujuhlaa. Kiitettiin Jumalan hyvyydestä ja huolenpidosta.
Myös Jeesus oli tullut juhlille ja opettanut ihmisiä temppelissä. Juutalaiset olivat ihmeissään, kuinka oppimaton mies voi tuntea kirjoitukset. Erityisesti Jeesuksen puhe juhlan suurena päätöspäivänä vaikutti voimakkaasti läsnä oleviin kuulijoihin. Hän toi ääntään korottaen julki ainutlaatuisen sanoman: ”Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon! Joka uskoo minuun, ’hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat’, niin kuin kirjoituksissa sanotaan.” (Joh. 7:37–38.)
Jeesuksen puheeseen sisältyi tieto Vanhan testamentin lupausten täyttymisestä. Elävän veden lähde oli nyt avoinna: ”Te saatte riemuiten ammentaa vettä pelastuksen lähteistä” (Jes. 12:3). Jeesuksen sanat saivat aikaan kiistelyn. Usko ja epäusko taistelivat kuulijoiden sydämissä. Jotkut sanoivat, että tämän täytyy olla “sen profeetan”. Toiset tunnustivat uskonsa: “Tämä on Messias.” Osa väkijoukosta epäili. He näkivät Jeesuksessa vain galilealaisen puuseppä Joosefin pojan.
Elävä ja voimallinen sana
Jumalan sana vaikuttaa ihmisiin myös meidän aikanamme. Se ei palaa lähettäjänsä luokse tyhjänä, vaan täyttää sen tehtävän, joka sille on annettu (Jes. 55:11). Kun Jumala sanansa kautta kutsuu ihmistä, tämä joutuu valinnan eteen. Jos hän kutsujan armosta ottaa pelastuksen vastaan ja uskoo, Pyhä Henki saa kumpuamaan elävän veden virrat hänen sisimmässään.
Evankeliumi on Jumalan voima ja antaa pelastuksen kaikille, jotka uskovat (Room. 1:16). Ihminen pääsee Jumalan lapseksi ja saa tunnolleen Jumalan ihmeellisen rauhan. Sielunvihollinen tekee kaikkensa, jotta ihminen torjuisi kutsun. Raamattu neuvoo, että Jumalan puhuttelun kuullessaan ihmisen on syytä tehdä parannus (Hepr. 3:15).
Ilmoitettu lapsenmielisille
Kun fariseukset kuulivat, miten Jeesuksen opetus ja tunnusteot vaikuttivat ihmisiin, he ja ylipapit lähettivät miehiään pidättämään hänet. Tehtävään lähetetyt miehet kuitenkin palasivat ilman Jeesusta. Hänen hetkensä ei vielä ollut tullut. Vangitsijat olivat kuunnelleet Jeesusta. Hekin olivat vaikuttuneita: ”Yksikään ihminen ei ikinä ole puhunut sillä tavoin kuin hän” (Joh. 7:46). “Hän opetti heitä niin kuin se, jolle on annettu valta, ei niin kuin lainopettajat” (Mark. 1:22).
Suhtautuminen Jeesukseen näytti jakautuvan myös yhteiskunnallisen aseman mukaan. Kun hallitusmiehet ja fariseukset torjuivat hänet, monet tavalliset kansanmiehet ja -naiset Jeesuksen puheen kuultuaan uskoivat häneen. Ihmisen oma viisaus saattaa nousta esteeksi sanan uskomiselle. Jeesus sanoikin kerran: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä että olet salannut tämän viisailta ja oppineilta mutta ilmoittanut sen lapsenmielisille” (Matt. 11:25).
“Lisää meille uskoa”
Uskon ja epäuskon välistä kamppailua käydään jokaisen ihmisen sydämessä. Syntinen osamme vaikuttaa meissä Jumalan tahdon vastaisia tekoja. Monenlaiset mielipiteet ja ajatukset voivat eksyttää yksinkertaisesta lapsenuskosta.
Jeesus kutsuu yhä juomaan elävän veden lähteestä. Tuo juoma on Jumalan rakkautta, kaikkien syntien anteeksiantamusta. Vähäuskoisina ja monesti epäileväisinä saamme opetuslasten tavoin pyytää: ”Herra, lisää meille uskoa” (Luuk. 17:5).
Evankeliumiteksti: Joh. 7:40–52
Raamattu 1992: Jeesuksen sanat kuultuaan jotkut väkijoukosta sanoivat: ”Tämän täytyy olla se profeetta. ”Toiset sanoivat: ”Hän on Messias.” Mutta toiset epäilivät: ”Ei kai Messias Galileasta tule! Kirjoituksissahan sanotaan, että Messias on Daavidin jälkeläinen ja tulee Betlehemistä, Daavidin kotikaupungista.” Näin ihmiset alkoivat kiistellä hänestä. Muutamat halusivat ottaa hänet kiinni, mutta kukaan ei kuitenkaan käynyt häneen käsiksi. Jeesusta pidättämään lähetetyt miehet palasivat ylipappien ja fariseusten luo, ja nämä kysyivät: ”Miksi ette tuoneet häntä?” Miehet vastasivat: ”Yksikään ihminen ei ikinä ole puhunut sillä tavoin kuin hän.” Silloin fariseukset sanoivat: ”Oletteko tekin antaneet eksyttää itsenne? Onko kukaan hallitusmies uskonut häneen? Tai yksikään fariseus? Tuo rahvas ei tiedä laista mitään - kirottuja kaikki!” Silloin Nikodemos, joka itse oli fariseus ja oli aiemmin käynyt tapaamassa Jeesusta, sanoi: ”Eihän meidän lakimme mukaan ketään voi tuomita, ennen kuin on kuultu häntä ja otettu selville, mitä hän on tehnyt.” Mutta toiset sanoivat hänelle: ”Taidat olla itsekin Galileasta. Tutki kirjoituksia, niin opit, ettei Galileasta tule profeettaa.”
Biblia: Monta siis kansasta, jotka tämän puheen kuulivat, sanoivat: tämä on totisesti propheta. Muut sanoivat: tämä on Kristus; mutta muutamat sanoivat: tulleeko Kristus Galileasta? Eikö Raamattu sano Davidin siemenestä ja Betlehemin kaupungista, kussa David oli, Kristuksen tulevan? Niin nousi riita kansan seassa hänen tähtensä. Mutta muutamat tahtoivat hänen ottaa kiinni, ja ei kuitenkaan kenkään laskenut käsiänsä hänen päällensä. Niin palveliat tulivat Pharisealaisten ja ylimmäisten pappein tykö, ja he sanoivat heille: miksi ette häntä tänne tuoneet? Palveliat vastasivat: ei ole ihminen ikänä niin puhunut kuin se ihminen. Pharisealaiset vastasivat heitä: oletteko te myös vietellyt? Onko joku päämiehistä taikka Pharisealaisista uskonut hänen päällensä? Vaan tämä kansa, joka ei tiedä lakia, on kirottu. Niin sanoi heille Nikodemus, joka yöllä oli hänen tykönsä tullut, ja oli yksi heistä: Tuomitseeko meidän lakimme jonkun ihmisen, ennenkuin kuullaan eli tietää saadaan, mitä hän teki? He vastasivat ja sanoivat hänelle: oletko sinäkin Galilealainen? tutki ja näe, ettei Galileasta ole yhtään prophetaa tullut.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys