Kristus on Jumalan kirkkauden säteily. Jeesus Kristus on Jumalan Poika. Hän on Jumalan täydellinen ja lopullinen ilmoitus (Ps. 2:6–8, Luuk. 1:67–71, Gal. 4:4): ”Monet kerrat ja monin tavoin Jumala muinoin puhui isillemme profeettain suulla, mutta näinä viimeisinä aikoina hän on puhunut meille Pojassaan, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi ja jonka välityksellä hän on myös luonut maailmat” (Hepr. 1:1–2).
Alussa loi Jumala taivaan ja maan, kaiken näkyväisen ja näkymättömän Sanallaan (1. Moos. 1, Ps. 33:6, Ilm. 4:11). Sana on Poika, Kristus (Joh. 1:1–3). Heprealaiskirje on saarna, uskon saarna: ”Mutta usko on vahva uskallus niihin, joita toivotaan, ja ei näkymättömistä epäile. Sen kautta ovat vanhat todistuksen saaneet. Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on Jumalan sanalla valmistettu, ja että kaikki, mitä me näemme, ne ovat tyhjästä tehdyt.” (Hepr. 11:1–3.)
Evankeliumin paiste uskovaisten sydämissä
Ensimmäisenä luomisen päivänä Jumala sanoi: ”Tulkoon valkeus, ja valkeus tuli” (1. Moos. 1:3). Heprealaiskirje avaa iankaikkisen kirkkauden näköalan: ”Poika on Jumalan sädehtivä kirkkaus, hänen olemuksensa kuva, ja hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa sanansa voimalla. Toimitettuaan puhdistuksen synneistä hän on asettunut korkeuksissa istuimelleen Majesteetin oikealle puolelle. Näin hänestä on tullut enkeleitä suurempi, yhtä lailla kuin hänen saamansa nimi on enkelien nimiä ylhäisempi.” (Hepr. 1:3–4.)
Kristuksen kasvot loistavat uskovaisten sydämissä evankeliumin paisteena (2. Kor. 4:4, 6). Tätä evankeliumia saarnataan Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä Jumalan valtakunnasta. Perustus on Pojan, Kristuksen sovitustyössä. Syntiin langenneen ihmiskunnan synnistä puhdistaminen (Hepr. 1:3) merkitsi ajatusta, ”joka Kristuksella Jesuksella oli, joka vaikka hän oli Jumalan muodossa, ei lukenut saaliiksi Jumalan kaltainen olla, Vaan alensi itsensä, otti orjan muodon päällensä ja tuli muiden ihmisten vertaiseksi, Ja löydettiin menoissa niinkuin ihminen, nöyryytti itsensä ja oli kuolemaan saakka kuuliainen, ja ristin kuolemaan asti” (Fil. 2:5–8).
Kristus on uuden liiton Ylipappi
Isänsä kolmantena päivänä kuolleista herättämästä ja ylös taivaaseen astuneesta Pojasta on tullut enkeleitä suurempi: ”Näin hänestä on tullut enkeleitä suurempi, yhtä lailla hänen saamansa nimi on enkelien nimiä ylhäisempi. Ei Jumala ole yhdellekään enkelille milloinkaan sanonut: - Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. Ei myöskään näin:
- Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani. Kun Jumala jällen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: - Kaikki Jumalan enkelit kumartakoon häntä.” (Hepr. 1:4–6.)
Poika on uuden liiton Ylipappi ”Melkisedekin säädyn jälkeen” (Hepr. 5:5): ”Tulemme nyt asian ytimeen: Meillä on ylipappi, joka on asettunut taivaissa istuimelleen Majesteetin valtaistuimen oikealle puolelle” (Hepr. 8:1). Tämä Ylipappi uhrasi täydellisen ja kertakaikkisen uhrin (Hepr. 9:11–13): ”Eikä kauristen taikka vasikkain veren kautta, vaan hän on kerran oman verensä kautta mennyt pyhään, ja ijankaikkisen lunastuksen löytänyt” (Hepr. 9:12).
Kristus on toimittanut puhdistuksen synneistä, ja ”hänen verensä puhdistaa meidän omantuntomme kuoleman teoista, niin että voimme palvella elävää Jumalaa” (Hepr. 9:14). Apostoli kehottaa kiitokseen: ”Ja kiittäkäät Isää, joka meitä soveliaiksi tehnyt on pyhäin perimisen osallisuuteen valkeudessa, joka meitä pimeyden vallasta pelasti ja on meidät siirtänyt rakkaan Poikansa valtakuntaan” (Kol. 1:12–13).
Rohkaisu jatkamaan uskon kilvoitusta
Heprealaiskirjeen kirjoittaja rohkaisee: ”Sen tähden myös me, että meillä on näin suuri todistusten joukko meidän ympärillämme, niin pankaamme pois kaikki kuorma ja synti, joka aina meihin tarttuu ja hitaaksi tekee, ja juoskaamme kärsivällisyyden kautta siinä kilvoituksessa, joka meidän eteemme pantu on, Ja katsokaamme uskon alkajan ja päättäjän Jesuksen päälle, joka, vaikka hän olis kyllä taitanut iloita, kärsi ristiä, ei totellut pilkkaa, ja nyt istuu oikialla kädellä Jumalan istuimella. Niin muistakaat häntä, joka senkaltaisen vastahakoisuuden on syntisiltä itse vastaansa kärsinyt, ettette väsy teidän mielessänne ja lakkaa.” (Hepr. 12:1–3.)
Joulun kirkas ilo
Kristus on Pyhän Hengen kautta läsnä seurakunnassaan (Matt. 28:18–20, Joh. 20:22–23). Kristuksen lähettiläinä, itse armon saaneina, kutsumme armosta osattomia parannukseen ja evankeliumin uskomiseen (2. Kor. 5:18–20). Läsnä on joulun kirkas ilosanoma armon vuonna 2014: ”Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta.” (Joh. 1:14.)
Rakas matkaystäväni Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa! Kristuksen tullessa toisen kerran tulemme hänen kaltaisikseen (1. Joh. 3:2). Alkaa täydellinen, iankaikkinen ja kirkas joulun juhla.
Kyösti Pieviläinen
Tekstissä käsitellään seuraavaa raamatunkohtaa: Hepr. 1:1–6
Julkaistu Siionin Lähetyslehdessä 12/2014.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys