JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Pääkirjoitukset

Uskon vastakohta on epäusko

Pääkirjoitukset
6.11.2024 7.00

Juttua muokattu:

6.11. 15:27
2024110615271420241106070000

Us­ko on kris­til­li­sen us­kon kes­kei­sin asia. Raa­ma­tun mu­kaan us­ko on sen to­del­li­suut­ta, mitä toi­vo­taan, sen nä­ke­mis­tä, mitä ei näh­dä (Hepr. 11:1). Toi­vo­mi­sen ja nä­ky­mät­tö­mien nä­ke­mi­sen li­säk­si us­koon kuu­luu luot­ta­mis­ta, us­kal­ta­mis­ta ja ojen­tau­tu­mis­ta sen mu­kai­ses­ti.

Kris­til­li­sel­lä us­kol­la on sel­keä koh­de, kol­miyh­tei­nen Ju­ma­la: Isä ja Poi­ka ja Pyhä Hen­ki. Us­kon­tun­nus­tuk­ses­sa tun­nus­tam­me us­kom­me hä­neen. On huo­mat­ta­va, et­tä seu­ra­kun­ta ei ole sa­man­lai­nen us­kon koh­de kuin Ju­ma­la. Ju­ma­la on ol­lut ole­mas­sa jo en­nen maa­il­man luo­mis­ta, kun taas seu­ra­kun­nan ole­mas­sa­o­lo on täy­sin riip­pu­vai­nen Ju­ma­las­ta.

Us­ko on ko­ko­naan Ju­ma­lan työ­tä. Ih­mi­nen it­se ei voi edes pie­nel­tä osin vai­kut­taa us­kon syn­ty­mi­seen. Us­ko ei pe­rus­tu ih­mis­jär­keen vaan ylit­tää sen kä­si­tys­ky­vyn ra­jat. Sik­si us­kon asi­oi­ta voi ym­mär­tää vain us­kon kaut­ta.

Elä­vä us­ko ei ole pelk­kää us­koa Ju­ma­lan ole­mas­sa­o­loon ei­kä pelk­kää Raa­ma­tun to­te­na pi­tä­mis­tä. Se on hen­ki­lö­koh­tais­ta us­koa Ju­ma­laan mi­nun luo­ja­na­ni, lu­nas­ta­ja­na­ni ja py­hit­tä­jä­nä­ni.

Us­ko on ai­na hen­ki­lö­koh­tai­nen. Toi­sen us­kol­la ei voi pääs­tä tai­vaa­seen. Kai­kil­la elä­väs­sä us­kos­sa ole­vil­la on kui­ten­kin sa­man­lai­nen us­ko. Tämä on mah­dol­lis­ta sik­si, et­tä us­ko on Ju­ma­lan lah­ja. Elä­vä us­ko myös nä­kyy ih­mi­sen elä­mäs­sä Hen­gen he­del­mi­nä, us­kon vai­kut­ta­mi­na te­koi­na.

Tie­to us­ko­na­si­ois­ta ei ole us­ko­mi­sen edel­ly­tys. Pie­ni lap­si­kin osaa us­koa ja on jopa us­ko­vai­sen esi­ku­va, vaik­ka hä­nel­lä ei vie­lä ole­kaan tie­toa. Lap­sen esi­ku­val­li­suus ei kui­ten­kaan pe­rus­tu tie­tä­mät­tö­myy­teen vaan vil­pit­tö­mään us­koon.

Moni ajat­te­lee, et­tä us­kon vas­ta­koh­ta on jär­ki tai tie­to. Näin ei kui­ten­kaan ole, vaan us­kon vas­ta­koh­ta on epä­us­ko. Ju­ma­lan vas­tus­ta­ja, sie­lun­vi­hol­li­nen, saat­taa ih­mi­sen epäi­le­mään Ju­ma­lan sa­no­ja ja rik­ko­maan hä­nen tah­to­aan vas­taan. Näin se pyr­kii ek­syt­tä­mään ih­mi­sen lo­pul­ta epä­us­koon. Täs­sä se kyl­lä käyt­tää apu­naan ih­mi­sen jär­keä, joka on syn­tiin­lan­kee­muk­sen seu­rauk­se­na tai­pu­vai­nen pa­haan.

Tie­tä­mät­tö­myys ei var­je­le ke­tään sie­lun­vi­hol­li­sen hou­ku­tuk­sil­ta. Päin­vas­toin sie­lun­vi­hol­li­sen on usein hel­pom­pi ek­syt­tää sel­lai­nen ih­mi­nen, joka ei oi­kein tie­dä, mi­hin hän us­koo ja mi­hin hä­nen us­kon­sa pe­rus­tuu. Ju­ma­lan sa­nan tun­te­mi­nen an­taa asei­ta sie­lun­vi­hol­li­sen ek­sy­tys­ten tor­ju­mi­seen. Jee­sus an­toi täs­tä hy­vän esi­mer­kin, kun hän tor­jui kiu­saa­jan yri­tyk­set Ju­ma­lan sa­nal­la. Jo­kai­sen us­ko­vai­sen on hyvä tun­tea us­kon pe­ru­sa­si­at.