Anna-Leena Saukko
Anna-Leena Saukko
Markku Kanniainen
Kävimme juuri rippikoululaisten kanssa hautausmaalla. Vierailu liittyi oppituntiaiheeseen ”kuolema ja ylösnousemus”. Hautakivistä näki, miten joku oli syntynyt ja kuollut samana päivänä, joku elänyt viisi päivää tai muutaman vuoden ja joku taas liki satavuotiaaksi.
Osa hautakivistä oli suuria ja niissä näkyi ihmisten asema tässä elämässä: pankinjohtaja, kirjastonhoitaja, kirkkoherran rouva. Hautausmaalla käynti muistutti siitä, että kaikkien matka päättyy kerran – oli se inhimillisesti ajatellen lyhyt tai pitkä, oli yhteiskunnallinen asema ollut mikä tahansa, olipa rikkautta ollut vähän tai paljon.
Mitä oikein onkaan rikkaus elämässä? Usein ajattelemme, että jos on paljon rahaa, niin on rikas. Rahaa saa olla, kunhan siihen ei kiinny liikaa. Varoittavina esimerkkeinä tästä ovat Jeesuksen opetuspuheet rikkaasta miehestä ja köyhästä Lasaruksesta, tai siitä, että ihminen ei voi palvella Jumalaa ja mammonaa.
On aarteita, jotka ovat katoavia – ja aarteita, jotka ovat katoamattomia. Ajallisessa elämässä on myös monenlaista rikkautta, jota ei useinkaan saa pelkällä rahalla. Sellaisia voivat olla hyvä ystävä, työ jossa viihtyy, hyvä aviopuoliso, perhe, koti, terveys ja monet muut asiat.
Psalminkirjoittaja pohtii, miten jotkut ihmiset luottavat rikkauteensa ja kerskailevat suurella omaisuudella, ”mutta henkeään ihminen ei voi lunastaa, ei hän voi käydä kauppaa Jumalan kanssa” (Ps. 49:8).
Edelleen kirjoittaja toteaa, että varallisuudessaan rikkaita ihmisiä ei kannata kadehtia, sillä kuollessamme emme ota mukaamme mitään – omaisuutemme ei seuraa meitä hautaan. ”Rikkainkaan ihminen ei ole ikuinen”, jatkaa psalminkirjoittaja. Rahan ja varallisuuden kertymisessä ei ole mitään väärää, mutta se ei anna elämään turvaa, joka kantaisi kuoleman yli.
Jämsän kirkkomuseossa on vanhat jykevät ruumispaarit, joiden sivussa lukee teksti ”synnin palkka on kuolema”. Nähtyäni ruumispaarit ensi kerran teksti tuntui minusta aluksi rujolta ja kovalta: miksi surun keskellä elävien läheisten täytyy lukea vielä tuollaista? Tuo teksti ei ollut kuitenkaan koko totuus, vaan paarien toisella puolella ajatus jatkui: ”mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.” (Room. 6:23.)
Yhteys Jeesukseen antaa uskoville elämän ja avaa taivaan. Hänestä apostoli Paavali toteaa, että ”tehän tunnette Herramme Jeesuksen Kristuksen armon: hän oli rikas mutta tuli köyhäksi teidän vuoksenne, jotta te rikastuisitte hänen köyhyydestään” (2. Kor. 8:9). Tämän rikkauden omistajana on turvallista elää – ja kuolla.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys