SRK:n arkisto
SRK:n arkisto
Jari Kolmonen
Ihmisten kesken tulee silloin tällöin erimielisyyksiä. Niitä saattaa tulla esimerkiksi kaverusten tai perheenjäsenten kesken. Erimielisyydet voivat olla pieniä tai suuria. Pienet erimielisyydet saa usein helposti sovittua ja unohdettua, suuret erimielisyydet vaativat paljon armollisuutta ja anteeksiantoa. Erityisen raskaalta erimielisyydet tuntuvat silloin, jos niitä on uskonasioista Jumalan lasten välillä. Jumalan valtakunnassa on nimittäin olemuksellisesti läsnä vanhurskaus, rauha ja ilo.
Apostoli Paavali kehottaa roomalaiskirjeessä, ensi sunnuntain Uuden testamentin lukukappaleessa, Jumalan lapsia rakentamaan keskinäistä rauhaa ja vahvistamaan toisiaan (Room. 14:19). Rooman seurakunnassa ja kristikunnassa laajemminkin oli kysymystä siitä, mitä kristitty voi syödä. Osa kristityistä pyrki seuraamaan syömisessään Mooseksen laissa olevia säädöksiä ruuan suhteen. Paavalin tavoin oli kuitenkin myös monia, jotka eivät kokeneet Mooseksen lain säädöksiä velvoittavina.
Paavali kehotti roomalaisia toimimaan niin, etteivät he pahentaisi toisia Jumalan lapsia. Kysymys syömisestä liittyi myös siihen, että osa kristityistä oli ennen ollut juutalaisia, toiset puolestaan olivat kääntyneet kristityiksi pakanauskonnoista. Juutalaisuudesta kääntyneillä Mooseksen laki oli tuttua jo lapsuudesta saakka, ja myös ruokailua koskevat säädökset puhtaista ja epäpuhtaista ruuista olivat syvälle mieleen juurtuneita. Pakanauskonnoista kääntyneillä puolestaan ei ollut taustalla samanlaisia vahvoja käskyjä syömistä koskien.
Paavali kirjoitti roomalaiskirjeessä useaan kertaan, että mikään ruoka ei ole epäpuhdasta, mutta jos joku kokee tietyt ruuat epäpuhtaaksi, häntä ei siitä saa pilkata. ”Hyväksykää joukkoonne myös sellainen, joka on uskossaan heikko” (Room. 14:1), Paavali kirjoitti aiemmin Roomalaiskirjeessä. Kyseinen kehotus on puhutteleva myös tänä aikana. Kehotus sisältää ajatuksen, että Jumala voi avata uskon asioita ihmiselle myös pikkuhiljaa ajan kuluessa, ja antaa heikolle voimaa.
Paavalin ajatus syömisestä sivuseikkana on olennainen, sillä kuten Paavali kirjoittaa: ”Jumalan valtakunta ei ole syömistä eikä juomista, vaan vanhurskautta, rauhaa ja iloa, jotka Pyhä Henki antaa” (Room. 14:17). Kristitty saa vaikeinakin hetkinä palata siihen, mitä Jumala lahjoittaa lapselleen. Anteeksiantamus ja armollisuus toisia kohtaan syntyy, kun käsittää sen mittaamattoman suuren lahjan, josta saa olla osallinen.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys