Anu Tofferi
Anu Tofferi
Risto Alakärppä
Kirkkovuodessa laskeudutaan nyt paastonaikaan. Jeesuksen elämä kulkee kohti kärsimystä ja kuolemaa. Kristus kirkastetaan.
Vapahtajamme kärsii syyttömänä koko ihmiskunnan puolesta. Hänen kipunsa on pyhää ja suurta, täynnä Jumalan rakkautta langennutta ihmistä kohtaan.
Kristus ei tule vain ihmisten hylkäämäksi vaan ottaa puolestamme vastaan myös Jumalan vihan. Hän kärsii rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha. Jumalan käsiin hän viimein uskoo henkensä. Jumalan Poikana hän voittaa kuoleman ja synnin vallan.
Vaikka Kristuksen pyhää kärsimystä ei voi samaistaa inhimilliseen järkyttäväänkään kärsimykseen, ne kuitenkin muistuttavat tosiaan. Laskiaissunnuntain psalmi (31:2–6) voidaankin lukea sekä kuvauksena Kristuksesta että Jumalaan turvautuvan ihmisen henkilökohtaisena psalmina.
Meidän ihmisten kärsimyksessä on eräs lisävaiva, jota rakkaalla Vapahtajallamme ei ollut. Hän oli synnitön ja Jumalan Poika. Me puolestamme kohtaamme koettelemuksemme omalta puoleltamme syntisinä ihmisinä. Psalminkirjoittaja pyytääkin vaivaansa Jumalan armoa, sillä hänen voimansa ehtyvät myös hänen omien rikkomustensa tähden (Ps. 31:10–11).
Niin kuin Kristus saisimme mekin kaikissa elämänvaiheissa panna täyden toivomme Jumalaan. Saisimme laskiaissunnuntain psalminlaulajan tavoin jopa toisten hylkäämänä, ohittamana ja kaltoin kohtelemana nähdä Jumalan kalliona, jonka suojiin saamme paeta.
Jumala ohjaa ja johdattaa läpi vaarojen, pilkan ja vihollisten. Hän on armollinen. Hän lunastaa meidät vapaiksi. Hänen valtakuntansa on vuorilinna, jonka turviin hän meidät pelastaa. Hänen kädessään on koko elämämme, myös lähtömme hetki.
Uskovaista ei ole kutsuttu taistelemaan lähimmäistä vastaan, vaan synnin voimia vastaan. Oma syntisyys ja aikamme virtaukset vaikuttavat myös uskovaisiin. Ne haastavat ihmissuhteitakin.
Sotien mielettömyys ja ympäristöhuolet elävät rinnatusten ihmiskeskeisen, idealistisen ihmiskäsityksen, kanssa. Kristilliselle realistiselle ihmiskäsitykselle on ilmeistä tilausta. Jumalaa kaivataan.
Kristityt ovat kautta aikojen kokeneet, että mielekäs elämä ei voi rakentua toisten moittimiseen ja omien oikeuksien kiivaaseen puolustamiseen. Pikemminkin se rakentuu nöyryyteen, yhteisen syntisyyden kohtaamiseen, synnintunnustukseen ja synninpäästöön.
Tässä maailmanajassa ja paastonaikana Jumalan lapsi saa psalminlaulajan tavoin kiittäen panna toivonsa Jumalaan, rohkaista mielensä ja olla luja (Ps. 31:25). Ihmistä kutsutaan valvomaan ensin omalla kohdallaan. Kristuksen ja hänen valtakuntansa armohoidossa saa elää sisäisesti vapaana myös koettelemusten keskellä.
Usko Jumalan armoon, huolenpitoon ja ikuiseen elämään vapauttaa: minun ei tarvitsekaan ottaa oikeutta omiin käsiini eikä maailman murhetta harteilleni. Minut on kutsuttu uskoon ja rakkauteen; elämään rauhassa paikallani, luottavaisin mielin. Rakas Taivaan Isä, anna maailmalle rauha ja sovinto. ”Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi.”
Blogit
Lukijan kuva
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys