H.H.
H.H.
Matias Muhola
Psalmi 91 kertoo Jumalan lapsilleen antamasta turvasta. ”Hän levittää siipensä yllesi, ja sinä olet turvassa niiden alla” (Ps. 91:1–4).
Linnulle kaikkein turvallisinta on pesässä, kuten lauluntekijä kuvaa: “lintu emon siiven alla” (VK 397). Siivet viilentävät kuumuutta ja suojaavat kylmyydeltä sekä pedoilta. Kun lintu kasvaa, se etsiytyy parveen, jossa saa turvaa toisista linnuista.
Uskovaiselle tuo pesä on Jumalan valtakunta ja parvi Jumalan lasten joukko. Jumalan valtakuntaan synnytään parannuksen kautta. Jokaiselle kuulutetaan kutsua tähän turvapaikkaan.
Ajassa, jossa on paljon erilaisia aatteita, mielipiteitä ja totuuksia, saattaa tulla halu vetäytyä ja keskittyä merkkaamaan reviiriä. Jeesuksen kehotus Jumalan valtakuntaan kutsumiseen on edelleen voimassa.
Lentävä lintu on kuvaus vapaudesta. Kun lintu joutuu ansaan, sen vapaus viedään pois. Synti on tuo ansa, johon lankeaa jokainen ihminen. Ansassa on ollut houkutuksena asia, jota ei ole voinut vastustaa. Se on saattanut näyttää hyvältä, kuten hedelmä näyttäytyi ensimmäiselle ihmisparille (1. Moos. 3:6).
Evankeliumi, syntien anteeksiantamus Jeesuksen nimessä ja veressä, vapauttaa tuosta “linnustajan ansasta”. Ihmisessä itsessään ei ole voimaa sielunvihollisen hyökkäyksiä vastaan, mutta Jumalan tahto on viedä uskovaiset taivaaseen. Jumalan uskollisuus on muuri ja kilpi kiusaajan hyökkäyksiä vastaan. Tuo muuri ei sorru eikä kilpi ruostu tai naarmuunnu.
Jos lintu karkaa peloissaan emon siipien suojasta tai sotilas kilven takaa, hän on vaarassa. Joskus ihminen saattaa eksyä tai hätäillä ja unohtaa suojan, joka hänellä on. Syntihaavat hoidetaan, mutta jotkut saattavat jättää arvet, joita ihminen tai hänen läheisensä kantaa läpi elämän.
Sielunvihollinen yrittää horjuttaa turvallisuuden tunnetta kaikin tavoin. Jeesusta kiusaaja houkutteli hyppäämään kalliolta alas. ”Onhan kirjoitettu: ’Hän antaa enkeleilleen käskyn varjella sinua’” (Luuk. 4:10). Vapahtaja ei langennut kiusaajan houkutukseen. Tämän esimerkin mukaan ihmisellä ei ole lupaa toimia uhkarohkeasti, vaan suojella Jumalan antamaa elämän lahjaa.
Kiusaaja yritti myös kiinnittää Jeesuksen ajatuksia ja sydäntä ajallisen elämän helpotuksiin. Opetuslapsetkin kyselivät: “Mitä me siitä saamme?” (Matt. 19:27.) Jumalan lupaus varjella tiellä on ennen kaikkea lupaus varjella elävässä uskossa, missä tahansa elämäntilanteessa ihminen kulkeekin. Usko ohjaa tekemään valintoja, jotka suojaavat elämää: raittius, uskollisuus avioliitossa, ystävällisyys, lähimmäisen rakastaminen.
Jumalan tahdon seuraamisesta huolimatta elämässä voi kohdata monenlaiset kriisit ja vastoinkäymiset. Usko ei poista kärsimystä, vaan antaa elämälle kestävän toivon ja turvan: ”Vaikka vuoret järkkyisivät ja kukkulat horjuisivat, minun rakkauteni sinuun ei järky eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi” (Jes. 54:10).
On inhimillistä kysellä, miksi Jumala sallii monenlaista kärsimystä. Näissä tilanteissa ihminen voi pyytää Jeesuksen esimerkin mukaan, että kuorma otettaisiin häneltä pois – “mutta ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä” (Matt. 26:39).
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys