JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Artikkelit

Itku on luonnollinen tunteiden ilmaisukanava

Artikkelit
1.11.2024 6.15

Juttua muokattu:

29.10. 14:43
2024102914435220241101061500

Vii­me vuo­si­na on ryh­dyt­ty te­ke­mään it­ku­tut­ki­mus­ta. Suo­ma­lai­set po­te­vat ene­ne­väs­sä mää­rin ma­sen­nus­ta. Yk­si­näi­syys, toi­meen­tu­lo­huo­let ja hä­ly­uu­ti­set su­ret­ta­vat. Mo­net it­ke­vät il­lal­la yk­sik­seen ko­to­na.

Ke­mis­tit ovat löy­tä­neet it­kun kyy­ne­leis­tä suo­lo­ja, kalk­kia, val­ku­ai­sai­nei­ta, ko­les­te­ro­lia ja C-vi­ta­mii­nia. Ydi­no­le­muk­sel­taan it­ku on ih­mi­sel­le tun­nu­so­mai­nen tapa il­mais­ta tun­tei­ta. It­ke­mäl­lä voi pur­kaa mo­nia vas­tak­kai­si­a­kin tun­tei­ta: kuol­leen omai­sen kai­puu­ta, ah­dis­tus­ta, lii­ku­tus­ta, ki­pua, pet­ty­mys­tä, vi­haa, uu­pu­mus­ta, hel­po­tus­ta ja iloa. Tun­ne­ti­la voi hei­lah­taa ää­ri­pääs­tä toi­seen. Sa­nan­las­ku­jen kir­jaan (14:13) poh­jau­tuu tut­tu sa­non­ta: ”It­ku pit­käs­tä ilos­ta.”

Kult­tuu­ris­ta riip­puu, mi­ten it­ke­mi­seen on asen­noi­dut­tu. Lähi-idän kan­sat ovat il­mais­seet tun­tei­taan avoi­mes­ti it­ke­mäl­lä. Is­ra­e­lin lap­set it­ki­vät Egyp­tin or­juu­des­sa ja koh­da­tes­saan vas­tuk­sia kor­ven­mat­kal­la. Ba­by­lo­ni­an or­juu­des­sa kan­te­leet ri­pus­tet­tiin pa­jui­hin ja vei­sat­tiin it­ku­vir­siä. Syn­nin­tun­to it­ket­ti.

Kun Daa­vi­dil­le avau­tui, et­tä hän oli rik­ko­nut 5. ja 6. käs­kyä vas­taan, hä­nen luun­sa mu­ser­tui­vat jo­ka­päi­väi­ses­tä va­li­tuk­ses­ta (Ps. 32:3). Vas­toin­käy­mi­set it­ket­ti­vät. Jo­bil­la it­ku tuli työk­si, kun hän me­net­ti omai­suu­ten­sa, ter­vey­ten­sä ja lap­sen­sa.

Suo­mes­sa on voi­tu aja­tel­la, et­tä mie­hen ei sovi it­keä ai­na­kaan tois­ten näh­den. Kun hau­ta­jai­sis­sa nai­set­kin ovat pi­dä­tel­leet it­kua, mi­nun on teh­nyt mie­li sa­noa: ”An­na it­kun tul­la!” It­ku pur­kaa tun­ne­pa­tou­tu­mia ja edis­tää stres­sin syn­nyt­tä­mien hai­tal­lis­ten ai­neen­vaih­dun­ta­tuot­tei­den pois­tu­mis­ta eli­mis­tös­tä. Juu­ta­lai­sen sa­nan­par­ren mu­kaan it­ku on sie­lun saip­pua.

”It­ke­kää it­ke­vien kans­sa”

Las­ten asen­ne it­kuun on luon­nol­li­nen. He ovat ker­to­neet, mil­loin ovat it­ke­neet ja nyö­kän­neet myön­tä­väs­ti, kun olen sa­no­nut, et­tä ai­na kan­nat­taa it­keä kun it­ket­tää.

Ker­ro­taan pik­ku­po­jas­ta, jon­ka naa­pu­ris­sa asu­val­ta mie­hel­tä kuo­li vai­mo. Kun mies is­tui al­la­päin pi­ha­pen­kil­lä, poi­ka meni ja kii­pe­si mie­hen sy­liin. ”Mitä sinä sa­noit se­däl­le?” äi­ti ky­syi. ”En mi­tään, minä vain kii­pe­sin se­dän sy­liin ja au­toin hän­tä it­ke­mään.”

Les­ken kyy­nel­läh­teet avau­tui­vat, kun sy­liin köm­pi pie­ni myö­tä­e­lä­jä. Lap­si osoit­ti em­pa­ti­aa su­re­vaa koh­taan.

Sym­pa­ti­ait­kus­ta on ky­sy­mys sil­loin, kun yh­dym­me it­ke­vän tun­ne­ti­laan it­ke­mäl­lä. Sii­hen liit­tyy Raa­ma­tus­sa ole­va ke­ho­tus: ”Iloit­kaa iloit­se­vien kans­sa, it­ke­kää it­ke­vien kans­sa” (Room. 12:15).

Kun vi­hol­li­nen uh­ka­si Is­ra­e­lin kan­saa tai kuo­le­ma vie­rai­li, it­ki­jä­nai­set kut­sut­tiin lau­la­maan it­ku­vir­siä (Jer. 9:17). Kar­ja­lan or­to­dok­seil­la it­ki­jä­nai­set oli­vat pää­toi­mi­joi­ta hau­ta­jai­sis­sa. Van­ha­kan­tai­sil­la ja kau­no­maa­lai­le­vil­la it­ku­vir­ren sa­noil­la he saat­toi­vat vai­na­jat elä­vien mail­ta tuon­puo­lei­seen.

Sy­väs­ti eläy­ty­en esi­tet­ty it­ku­vir­si her­kis­ti mie­het­kin it­ke­mään. It­ku­vir­si sopi tun­tei­den pur­ku­ka­na­vak­si, kun hy­väs­tel­tiin ys­tä­viä, mor­si­an saa­tet­tiin lap­suus­ko­dis­ta mie­he­lään ja poi­ka tai puo­li­so lä­he­tet­tiin so­taan.

It­kul­la­kin on mää­rän­sä

Van­han kan­san mie­les­tä vai­na­jaa tuli muis­tel­la ja sur­ra, mut­ta su­re­mi­ses­sa tuli nou­dat­taa koh­tuul­li­suut­ta. Lii­at kyy­ne­leet polt­ta­vat vai­na­jaa, sa­not­tiin. Su­re­mi­sel­la oli myös mää­rä­ai­kan­sa. ”Ai­ka on it­keä ja ai­ka nau­raa”, Raa­ma­tun Saar­naa­jan (3:4) muis­tet­tiin sa­no­neen.

Jee­sus Sii­ra­kin kir­jas­ta van­ha kan­sa luki: ”Poi­ka­ni, kuin joku kuo­lee, niin it­ke hän­tä, ja va­li­ta niin­kuin se, joka suu­ren su­run on saa­nut, ja kää­ri hä­nen ruu­miin­sa koh­tuul­li­ses­ti, ja an­na hä­nen kun­ni­al­li­ses­ti tul­la hau­taan. Si­nun pi­tää kat­ke­ras­ti it­ke­män – – et­tei si­nua pa­ne­tel­tai­si. Ja ota jäl­leen loh­du­tus, et­tet mur­heel­la täy­tet­täi­si; sil­lä mur­hees­ta tu­lee kuo­le­ma, ja sy­dä­men ah­dis­tus te­kee voi­mat­to­mak­si. Muis­ta hän­tä, niin­kuin hän on kuol­lut, niin pi­tää myös si­nun­kin kuo­le­man: ei­len piti mi­nun, tä­nä­pä­nä si­nun. Sit­te­kuin kuol­lut rau­has­sa ma­kaa, niin lak­kaa myös si­nä­kin hän­tä ajat­te­le­mas­ta, ja loh­du­ta si­nu­as hä­nen täh­ten­sä, et­tä hä­nen hen­ken­sä on tääl­tä niin vie­roi­tet­tu.” (38:16–18, 23–24.)

Mi­ten te­ra­peut­ti­nen tuo neu­vo on­kaan! Kun olem­me kyl­lik­si teh­neet su­ru­työ­tä, meil­lä on lupa et­siä loh­du­tus­ta ja ehey­tyä. Sa­mal­la mei­dän so­pii aja­tel­la omaa kuo­le­vai­suut­tam­me ja teh­dä sii­tä oi­ke­at, ju­ma­la­suh­det­ta kos­ke­vat pää­tel­mät. Kuol­lut tu­lee pääs­tää rau­haan ja sal­lia men­nä ”kai­ken li­han tie­tä”. Sa­maa tie­tä me­nem­me it­se pian pe­räs­sä.

Mis­tä am­men­taa loh­du­tus­ta?

Loh­du­tus­ta voim­me am­men­taa Ju­ma­lan sa­nan lu­ke­mi­ses­ta, sen kuu­los­ta ja ru­kouk­ses­ta. Ma­sen­tu­nut voi tur­vau­tua myös am­mat­ti­aut­ta­jan tu­keen ja et­siä ver­tais­tu­kea seu­ra­kun­nan su­ru­ryh­mäs­tä. Su­run syö­ve­ris­tä kan­nat­taa pyr­kiä ih­mis­ten il­moil­le.

Jos tä­hän ei löy­dy heti voi­mia, so­pii toi­voa, et­tä ys­tä­vät tu­li­si­vat edel­lä mai­ni­tun pik­ku­po­jan lail­la ja­ka­maan kai­puu­tam­me. Us­ko­vais­ta vai­na­jaa mei­dän ei tar­vit­se it­keä ku­ten nii­den, joil­la ei mi­tään toi­voa ole (1. Tess. 4:13). Mei­tä loh­dut­taa jäl­len­nä­ke­mi­sen toi­vo.

Daa­vid­kin pää­si it­kun­laak­sos­ta väl­jil­le ve­sil­le. Kun hän ka­tui lan­kee­mus­taan, Naa­tan ju­lis­ti hä­nel­le syn­nin­pääs­tön. (2. Sam. 12:13.) Daa­vid ti­lit­ti hy­vää olo­aan lau­la­mal­la: ”Au­tu­as se, jon­ka pa­hat teot on an­net­tu an­teek­si, jon­ka syn­nit on pyy­hit­ty pois” (Ps. 32:1).

It­kun ai­hei­ta on kris­ti­tyl­lä­kin. Oma syn­ti­syys ja epä­us­koon lan­gen­neet lap­set it­ket­tä­vät. Nuo­kin mur­heen ai­heet saam­me ru­kouk­ses­sa kan­taa Ju­ma­lal­le ja ker­toa mat­ka­ys­tä­vil­le. Kris­tuk­sen puo­les­ta he ju­lis­ta­vat kil­voi­tus­ta hi­das­ta­neet taa­kat an­teek­si.

Pe­ril­lä tai­vaas­sa kyy­ne­leet pyy­hi­tään sil­mis­tä. ”Yk­si van­him­mis­ta ky­syi mi­nul­ta: ’Kei­tä nämä val­ke­a­vaat­tei­set ovat? Mis­tä he ovat tul­leet?’ Minä vas­ta­sin: ’Her­ra, sinä sen tie­dät’. Hän sa­noi mi­nul­le: ’Nämä ovat pääs­seet suu­res­ta ah­din­gos­ta. He ovat pes­seet ja val­kais­seet vaat­teen­sa Ka­rit­san ve­res­sä. – – Ka­rit­sa, joka on val­tais­tui­men edes­sä, kait­see hei­tä ja vie hei­dät elä­män ve­den läh­teil­le, ja Ju­ma­la pyyh­kii hei­dän sil­mis­tään kaik­ki kyy­ne­leet.’” (Ilm. 7:13–17.)