Maanantai 21.8.2017
"
Onnellinen se kansa, jonka jumala on Herra, kansa, jonka Herra on omakseen valinnut. 
  Ps. 33:12

Kannustus auttaa eteenpäin koulutiellä

Usko ja elämä - Pääkirjoitukset 9.8.2017 06:00 | Päivämies
Koulujen alkaminen merkitsee uutta vaihetta niin oppilaille kuin opettajille ja muulle kouluhenkilökunnalle. Kesäloma vaihtuu syksyn tavoitteisiin ja työntekoon. Monelle se tarkoittaa uusia luokkatovereita tai työkavereita ja oppilaita.
Tuleva syksy saattaa jännittää paitsi oppilasta myös opettajaa. Viime vuosina viestimet ovat kertoneet opettajien uupumuksesta. Viimeisimmän opettajien työolobarometrin (2015) mukaan opettajia kuormittavat etenkin liiallinen työmäärä, ylisuuret opetusryhmät, puutteellinen esimiestyö ja koulurakennusten sisäilmaongelmat. Sekä opettajien että oppilaiden kannalta olisi tärkeää saada opettajien työoloja parannettua.

Monet opettajat kertovat barometrissa myös oppilaiden lisääntyneestä levottomuudesta. Oppilaiden rauhattomuus ei ole uusi ilmiö. Kenties tunnetuin suomalainen kuvaus tästä on Aleksis Kiven romaanissa, jossa veljekset karkaavat lukkarin tuvan ikkunasta pakoon aapisen opiskelua. ”Mikä härkäpäinen tyhmyys meiltä, istua lukkarin penkillä aapinen kourassa”, tuumasi veljesjoukon vanhin, Juhani. Myöhemmin veljekset ymmärtävät kouluttautumisen arvon ja opettelevat omasta halustaan lukemaan.

Vanhemmat ja koulun henkilökunta voivat monin tavoin tukea lapsen koulutietä ja auttaa opiskelumotivaation syntymisessä ja ylläpitämisessä. Lapsi tarvitsee ennen kaikkea kannustusta ja rohkaisevaa palautetta niin kotona kuin koulussa. Näiden antamisessa vanhemmat ja opettajat toimivat tärkeässä ja arvokkaassa tehtävässä.

Koulut ovat pyrkineet tiivistämään yhteistyötä ja vuorovaikutusta kotien kanssa. Vanhempien avoin ja myönteinen suhtautuminen kouluun ja opetustyöhön helpottaa sekä lapsen koulunkäyntiä että opettajan työtä. Kodin tuki ja kiinnostus koulutyötä kohtaan ovat lapselle tärkeitä paitsi koulutien alussa myös myöhemmin.

Suomalainen koulujärjestelmä on arvokas Jumalan lahja, joka antaa lapselle runsaasti eväitä ajallista elämää varten. Sata vuotta täyttävän Suomen historiassa sillä on ollut suuri merkitys kansamme hyvinvoinnin ja yhtenäisyyden rakentajana. 

Julkaistu Päivämiehessä 9.8.2017

Tunnisteet:


koulu opetustyö

Lisää aiheesta:

Suomi suloisin, CD 124

Suomi suloisin on ikkuna kotimaamme luonnon ainutlaatuisuuteen ja kansanluonteeseen. Äänite juhlistaa 100-vuotiasta Suomea nuorisokuoron raikkaalla laulannalla. Levyllä on perinteisten isänmaallisten laulujen ja kansanlaulujen lisäksi monien koulumuistoissa elävät maakuntalaulut.

24 e

Ulla Saarinen
Kuv. Silja-Maria Wihersaari

Päivän retki

Päivän retki kertoo lapsen päivän tapahtumista heräämisestä nukkumaanmenoon. Runomuotoon puettu kuvakertomus puhuttelee hellästi niin lasta kuin aikuistakin. Pienille lapsille Silja-Maria Wihersaaren kaunis akvarellikuvitus avaa oman kertomuksensa.

15 e

Toim. Pirjo ja Urpo Luokkala

Rakastatko minua? Kirja murrosikäisen vanhemmalle

Kun lapsi tulee murrosikään, vanhempi saa pohdittavakseen monia uusia kysymyksiä. Toimiminen rakentavalla tavalla ei ole kasvatustilanteissa aina helppoa. Tämä kirja kannustaa vanhempia tutustumaan nuoren maailmaan. Sitä kautta avautuu näkökulmia myös murrosikäisten kasvatustyöhön.

18 e

Toim. Sirkka Lehto ja Ari-Pekka Palola

Vanhurskas elää uskosta

SRK:n vuosikirjan 2017 sisältö liittyy kahteen merkkivuoteen: uskonpuhdistuksen 500-vuotisjuhlaan ja maamme itsenäisyyden 100-vuotisjuhlaan. Kirjan nimi muistuttaa uskonpuhdistuksen keskeisimmästä löydöstä, uskonvanhurskaudesta, sekä siitä, että elävä usko väistämättä näkyy ihmisen elämässä.

23 e

Toim. Olli Lohi

Se sana seisoo vahvana - Raamatun historiaa ja sanomaa

Se sana seisoo vahvana avaa Raamatun kirjojen historiaa ja sisältöä pelastushistorian näkökulmasta. Teoksessa on esitelty seitsemän Vanhan testamentin ja kuusitoista Uuden testamentin kirjaa.

19 e

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi