Maanantai 19.2.2018
"
Kun hän huutaa minua, minä vastaan. Minä olen hänen tukenaan ahdingossa, pelastan hänet ja nostan taas kunniaan. Ps. 91:15

Lupaus maailman valosta täyttyi

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 4.2.2018 06:47 | Päivämies


Jeesuksen ja Simeonin kohtaaminen temppelissä oli pelastushistorian suuri taitekohta. Vanhan liiton harras odotus, lupauksen sanaan uskominen, oli päättynyt. Lupaus Messiaasta oli täyttynyt.
Kynttilänpäivä sijoittuu kirkkovuodessa sunnuntaille, jolloin on kulunut vähintään neljäkymmentä päivää joulusta, Vapahtajan syntymäjuhlasta. Vanha sanonta kuuluu: ”kevättä kynttilästä”.

Kuljemme kevättä ja kesää kohden. Yöt lyhenevät, päivät pitenevät ja talven pimeys alkaa väistyä. Kynttilänpäivän sanoma puhuu kuitenkin suuremmasta valosta, Kristuksesta maailman valona.
 
Lain sanan mukaisesti

Opettaessaan Jeesus totesi, ettei hän tullut kumoamaan lakia ja profeettoja, vaan toteuttamaan (Matt. 5:17). Lain noudattaminen ja Jumalan sanan kunnioittaminen oli myös tuonut Marian, Joosefin ja Jeesus-lapsen temppeliin.

Esikoisena Jeesus piti pyhittää Herralle ja samalla suorittaa lain vaatimat puhdistus- ja sovitusmenot temppelissä. Joosef ja Maria toivat uhriksi kaksi kyyhkysen poikaa. Näin he täyttivät lain vaatimat toimenpiteet.

Simeon näkee Herran voidellun

Tapahtumat temppelissä saivat yllättävän käänteen. Sinne saapui myös vanha Simeon. Raamattu antaa hänestä kauniin todistuksen. Hän oli hurskas ja Jumalaa pelkäävä mies, ja Pyhä Henki oli hänen yllään.

Ei ollut sattumaa, että Simeon tuli temppeliin, kun pyhä perhe saapui sinne. Henki oli ilmoittanut Simeonille, ettei hän kohtaa kuolemaa ennen kuin on nähnyt Herran voidellun. Nyt hän kokee hartaimman toiveensa täyttyvän, kun hän näkee omin silmin luvatun Messiaan.

Simeon ottaa lapsen syliinsä ja puhkeaa kiitokseen: ”Herra, nyt sinä annat palvelijasi rauhassa lähteä, niin kuin olet luvannut. Minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi, jonka olet kaikille kansoille valmistanut; valon, joka koittaa pakanakansoille, kirkkauden, joka loistaa kansallesi Israelille” (Luuk. 2:29–32).
 
Jeesus, elämän valo

Simeonin sanoista huokuu kiitollisuus ja tyytyväisyys siitä, että hän sai omin silmin nähdä pelastajansa. Odottajan usko muuttui näkemiseksi ja toivo maailman valosta toteutui.

Simeon koki tuossa hetkessä myös lupauksen omalle kohdalleen; Herra, nyt sinä annat palvelijasi rauhassa lähteä. Hän sai uskon silmin katsella päivää, jolloin hän saa siirtyä ajasta iankaikkisuuteen.

Jeesuksen seuraaminen on valkeudessa vaeltamista. Hän opetti: ”Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo.” (Joh. 8:12.)

Jumalan sanasta löytyvät tienviitat elämän kaidalle tielle. Ne opastavat vaeltamaan valossa. ”Mutta jos me vaellamme valossa, niin kuin hän itse on valossa, meillä on yhteys toisiimme ja Jeesuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä” (1. Joh. 1:7).

Rakkaus syntistä kohtaan

Kynttiläpäivän sanomassa kuuluu Jumalan rakkaus syntistä ihmistä kohtaan. Tekstimme henkilöt, Joosef, Maria ja Simeon, saivat kokea Jumalan laupeuden täyttymisen.

Näin Pyhän Hengen avaama ja Jumalan sanalla hoidettu usko antaa meillekin turvallisen näkymän. Me saamme uskoa täyttyneeseen lupaukseen, valoon, joka loistaa kaikille kansoille. Jumalan armo opettaa meitä elämään tällä kaidalla taivaan tiellä.

Temppelin tapahtumiin liittyi vielä kohta, jossa Simeon siunaa Mariaa ja Joosefia. Vanha Simeon näki heidän hämmennyksensä ja pyhän arkuutensa suuren tehtävän edessä.

Evankeliumilla siunaaminen on aina ollut sielunhoidollinen tehtävä ja mahdollisuus taivaan tien matkalaisilla. Evankeliumi on Jumalan voima, ja siihen saa Marian ja Joosefin tavoin turvata. 

Ilmari Korhonen
Julkaistu Päivämiehessä 31.1.2018

Kuvituskuva: A.-L. S.

Raamattu 1992: Kun tuli päivä, jolloin heidän Mooseksen lain mukaan piti puhdistautua, he menivät Jerusalemiin viedäkseen lapsen Herran eteen, sillä Herran laissa sanotaan näin: ”Jokainen poikalapsi, joka esikoisena tulee äitinsä kohdusta, on pyhitettävä Herralle.” Samalla heidän piti tuoda Herran laissa säädetty uhri, ”kaksi metsäkyyhkyä tai kyyhkysenpoikaa”.
 
Jerusalemissa eli hurskas ja jumalaapelkäävä mies, jonka nimi oli Simeon. Hän odotti Israelille luvattua lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen yllään. Pyhä Henki oli hänelle ilmoittanut, ettei kuolema kohtaa häntä ennen kuin hän on nähnyt Herran Voidellun. Hengen johdatuksesta hän tuli temppeliin, ja kun Jeesuksen vanhemmat toivat lasta sinne tehdäkseen sen, mikä lain mukaan oli tehtävä, hän otti lapsen käsivarsilleen, ylisti Jumalaa ja sanoi:

 – Herra, nyt sinä annat palvelijasi rauhassa lähteä, niin kuin olet luvannut. Minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi, jonka olet kaikille kansoille valmistanut: valon, joka koittaa pakanakansoille, kirkkauden, joka loistaa kansallesi Israelille.

 Jeesuksen isä ja äiti olivat ihmeissään siitä, mitä hänestä sanottiin.

BIBLIA: Ja kuin heidän puhdistuspäivänsä olivat täytetyt Moseksen lain jälkeen, veivät he hänet Jerusalemiin, asettaaksensa häntä Herran eteen, niinkuin kirjoitettu on Herran laissa: kaikki miehenpuoli, joka ensin avaa äitinsä kohdun, pitää kutsuttaman Herralle pyhäksi, ja uhrataksensa, niinkuin sanottu on Herran laissa, pari mettistä eli kaksi kyhkyläisen poikaa.

Ja katso, mies oli Jerusalemissa, jonka nimi oli Simeon: tämä oli hurskas ja jumalinen mies, odottain Israelin lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänessä. Ja hänelle oli sanottu Pyhältä Hengeltä, ettei hänen pitänyt ennen kuolemaa näkemän, kuin hän näkis Herran Kristuksen. Ja hän tuli Hengen kautta templiin. Ja kuin vanhemmat toivat lapsen Jesuksen sisälle, tehdäksensä hänen edestänsä lain tavan jälkeen, Niin hän otti hänen syliinsä, ja kiitti Jumalaa ja sanoi:

Nyt sinä, Herra, lasket palvelias rauhaan menemään, sanas jälkeen; Sillä minun silmäni ovat nähneet sinun autuutes, Jonka sinä valmistit kaikkein kansain eteen, Valkeudeksi valistamaan pakanoita ja sinun kansas Israelin kunniaksi.

Ja Joseph ja hänen äitinsä ihmettelivät niitä, joita hänestä sanottiin.

 

Toim. Toivo Määttä

Evankeliumin ihmeitä

Evankeliumin ihmeitä sisältää vanhoillislestadiolaisten saarnaajien ja sanankuulijoiden kokemuksia seuroista ja seuramatkoilta 1800-luvulta 2000-luvulle. Kokemuksia on kotimaan lisäksi muista Pohjoismaista, Keski-Euroopasta, Amerikasta, Venäjältä ja Afrikasta. Kirjan keskeinen sanoma on, miten ihminen saa syntinsä anteeksi.

25 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi