Keskiviikko 22.11.2017
"
Varokaa siis, veljet, ettei kukaan teistä ole sydämessään paha ja epäuskoinen ja näin luovu elävästä Jumalasta. Hepr. 3:12

Laki herättää, evankeliumi vapauttaa

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 22.10.2017 07:00 | Päivämies


Ihminen voi saada pelastuksen vain Jeesuksen sovitustyön kautta.
Oli tapahtunut ihme: Jeesus oli antanut näön syntymästä saakka sokeana olleelle. Tapahtuma synnytti kiivaan keskustelun. Asiaa puitiin pitkään.

Parantunut kyllästyi jo vastaamaan fariseusten esittämiin kysymyksiin. Hän viimein tokaisi heille: ”Johan minä sen teille sanoin, te vain ette kuunnelleet. Miksi te taas tahdotte sen kuulla? Tekeekö teidänkin mieli hänen opetuslapsikseen?” Tähän fariseukset tarttuivat: ”Sinä hänen opetuslapsensa olet, me olemme Mooseksen opetuslapsia.”

Fariseukset eivät halunneet missään tapauksessa olla Jeesuksen opetuslapsia. He halusivat olla Mooseksen opetuslapsia.

Itse tehty vanhurskaus

Mooses oli keskustelijoille tuttu henkilö. Raamatun kertomusten kautta hän on tuttu tämänkin ajan ihmisille. Mooses oli henkilö, jonka johdolla Jumala vei Israelin kansan pois Egyptin orjuudesta luvatun maan rajalle. Toiseksi Mooses oli henkilö, jonka kautta Jumala antoi kymmenen käskyn lain.

Käskyt oli kirjoitettu kahteen tauluun. Ensimmäisessä taulussa oli kolme ensimmäistä käskyä. Ne koskivat Jumalan ja ihmisen välistä suhdetta. Toisen lain taulun seitsemän käskyä liittyivät ihmisten keskinäisiin suhteisiin.

Mooseksen opetuslapsina fariseukset halusivat elää käskyjen mukaan. Varmistaakseen sen, että voisivat viimeistä piirtoa myöten täyttää käskyt, he olivat laatineet niin sanotut isien perinnäissäännöt: yli 600 kieltoa ja käskyä sisältävän selityskokoelman.

Sääntöjen tehtävä oli auttaa ihmistä toteuttamaan kymmenen käskyn vaatimukset. Fariseukset uskoivat, että täydellinen käskyjen mukaan eläminen on mahdollista. He ajattelivat, että ihminen voi teoillaan ansaita vanhurskauden eli Jumalalle kelpaavaisuuden. Fariseusten ajattelutavasta voitaisiin käyttää nimitystä omavanhurskaus, itse tehty vanhurskaus.

Lain kautta parannukseen

Jeesus ja fariseukset olivat eri mieltä lain täyttämisen mahdollisuudesta ja sen kautta saatavasta iankaikkisesta elämästä. Mooseksen opetuslapset voivat päästä lähelle Jumalan valtakuntaa, mutta laki ei vie heitä sinne sisälle, sillä ilman Jeesusta he jäävät epäuskon pimeyteen.

Fariseukset eivät ymmärtäneet Mooseksen eli lain tehtävää. Lain tehtävä on herättää synnintunto, joka auttaa ihmisen parannukseen synnistä. Lain tehtävä on ajaa Kristuksen yhteydestä synnin tähden eksynyttä epäuskoista ihmistä takaisin Jeesuksen luo.

Fariseukset sanoivat sokeudesta parantuneen miehen olevan Jeesuksen opetuslapsen. Sokea ei kyennyt itse parantamaan itseään, vaan hän tarvitsi Jeesuksen avun. Jeesus antoi hänelle ajallisen näön lisäksi uskon avaaman näön.

Jumalan lain syntiseksi tekemä ihminen ei kykene itse auttamaan itseään. Hän ei omin teoin tai omilla ansioillaan kykene vapautumaan synnin kahleista.

Jeesus täytti lain

Apostoli Pietari toteaa hajallaan ja muukalaisina asuville uskovaisille Pontoksessa, Galatiassa, Kappadokiassa, Bityniassa ja Aasian maakunnassa: ”Tiedättehän, ettei teitä ole lunastettu isiltä perimästänne tyhjänpäiväisestä elämästä millään katoavalla tavaralla, hopealla tai kullalla, vaan Kristuksen, tuon virheettömän ja tahrattoman karitsan, kalliilla verellä” (1. Piet. 1:18–19).

Tuo veri puhuu Kristuksen tekemästä sovinnosta. Hän on ainut ihminen, joka kykeni täyttämään Mooseksen lain. Hän täytti lain koko maailman kaikkien ihmisten puolesta. Jeesus itse sanoi, ettei hän ole tullut lakia kumoamaan vaan täyttämään sen. Lain täyttämisen tie vei hänet ristille. Kärsimisellään, kuolemallaan ja ylösnousemisellaan hän lunasti ihmiset synnin vallan alta.

Sanoma Jeesuksen tekemästä täydellisestä sovintotyöstä jokaisen ihmisen puolesta on evankeliumi eli ilosanoma. Sen ydin on syntien anteeksiantamus, joka on Jumalan valtakunnan pääsanoma.

Luther sanoi, että tulemme autuaiksi ilman omaa ansiotamme: yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden. Jeesuksen opetuslapsi on opettajansa armahtama. Hänen autuutensa ei rakennu omiin tekoihin ja ansioihin, vaan Kristukseen ja hänen täydellisyytensä uskon kautta. 

Teksti: Aimo Hautamäki
Kuvituskuva: Kotipihassa / Lukijan kuva

Julkaistu Päivämiehessä 18.10.2017

Evankeliumiteksti Joh. 9:24–38

Biblia
Niin he kutsuivat toisen kerran sen ihmisen, joka sokiana oli ollut, ja sanoivat hänelle: anna Jumalalle kunnia! Me tiedämme sen ihmisen syntiseksi. Hän vastasi ja sanoi: jos hän on syntinen, sitä en minä tiedä: vaan sen minä ainoasti tiedän, että minä, joka sokia olin, nyt näen. He sanoivat taas hänelle: mitä hän sinulle teki? Kuinka hän sinun silmäs avasi? Hän vastasi: jo minä sanoin teille, ettekö te kuulleet? Miksi te taas sitä tahdotte kuulla? Tahdotteko te myös hänen opetuslapsiksensa? Niin he kiroilivat häntä ja sanoivat: sinä olet hänen opetuslapsensa; mutta me olemme Moseksen opetuslapset. Me tiedämme Jumalan Mosesta puhutelleen: mutta mistä tämä on, emme tiedä. Niin ihminen vastasi ja sanoi heille: se on tosin ihmeellinen, ettette tiedä, mistä hän on, ja kuitenkin hän avasi minun silmäni. Mutta me tiedämme, ettei Jumala kuule syntisiä; vaan joka on Jumalan palvelia ja tekee hänen tahtonsa, sitä hän kuulee. Ei ole maailman alusta kuultu, että joku on sen silmät avannut, joka sokiana syntynyt on. Ellei hän olisi Jumalasta, niin ei hän taitaisi mitään tehdä. He vastasivat ja sanoivat hänelle: sinä olet päänänsä synnissä syntynyt, ja sinä opetat meitä? Ja he ajoivat hänen ulos.
Ja Jesus sai sen kuulla, että he olivat hänen ajaneet ulos, ja kuin hän löysi hänen, sanoi hän hänelle: uskotkos sinä Jumalan Pojan päälle? Hän vastasi ja sanoi: Herra, kuka se on, että minä hänen päällensä uskoisin? Niin Jesus sanoi hänelle: sinä olet hänen nähnyt, ja hän on se, joka puhuu sinun kanssas. Niin hän sanoi: Herra, minä uskon. Ja hän kumarsi ja rukoili häntä.

Raamattu 1992
Mies, joka oli ollut sokea, kutsuttiin kuultavaksi. Fariseukset sanoivat hänelle: ”Anna kunnia Jumalalle! Me tiedämme, että se mies on syntinen.” Mies vastasi: ”Onko hän syntinen, sitä en tiedä. Mutta sen tiedän, että minä, joka olin sokea, nyt näen.” He kyselivät: ”Mitä hän sinulle teki? Millä tavoin hän avasi silmäsi?” Mies vastasi: ”Johan minä sen teille sanoin, te vain ette kuunnelleet. Miksi te taas tahdotte sen kuulla? Tekeekö teidänkin mieli hänen opetuslapsikseen?” He vastasivat hänelle pilkallisesti: ”Sinä hänen opetuslapsensa olet, me olemme Mooseksen opetuslapsia. Me tiedämme, että Jumala puhui Moosekselle, mutta mistä tuo mies on peräisin, sitä emme tiedä.” ”Merkillistä”, mies vastasi, ”että te ette tiedä, mistä hän on – ja kuitenkin hän on antanut minulle näköni. Kaikkihan me tiedämme, että Jumala ei kuuntele syntisiä, mutta sellaista hän kuulee, joka kunnioittaa häntä ja elää hänen tahtonsa mukaisesti. Ikipäivänä ei ole kuultu, että joku olisi avannut sokeana syntyneen silmät. Jos hän ei olisi Jumalan mies, hän ei olisi pystynyt sellaiseen.” Silloin fariseukset sanoivat: ”Sinä olet syntymästäsi syntinen, syntiä täynnä koko mies – ja sinä rupeat opettamaan meitä!” He ajoivat miehen ulos.
Jeesus sai kuulla, että mies oli ajettu ulos, ja tavatessaan tämän hän kysyi: ”Uskotko Ihmisen Poikaan?” ”Herra, kuka hän on?” mies kysyi. ”Sano, jotta voisin uskoa.” Jeesus sanoi: ”Sinä olet nähnyt hänet. Hän on tässä ja puhuu kanssasi.” ”Minä uskon, Herra”, mies sanoi ja lankesi maahan hänen eteensä.

Liikeilmoitukset

Toim. Sirkka Lehto ja Ari-Pekka Palola

Vanhurskas elää uskosta

SRK:n vuosikirjan 2017 sisältö liittyy kahteen merkkivuoteen: uskonpuhdistuksen 500-vuotisjuhlaan ja maamme itsenäisyyden 100-vuotisjuhlaan. Kirjan nimi muistuttaa uskonpuhdistuksen keskeisimmästä löydöstä, uskonvanhurskaudesta, sekä siitä, että elävä usko väistämättä näkyy ihmisen elämässä.

23 e

Suomi suloisin, CD 124

Suomi suloisin on ikkuna kotimaamme luonnon ainutlaatuisuuteen ja kansanluonteeseen. Äänite juhlistaa 100-vuotiasta Suomea nuorisokuoron raikkaalla laulannalla. Levyllä on perinteisten isänmaallisten laulujen ja kansanlaulujen lisäksi monien koulumuistoissa elävät maakuntalaulut.

24 e

Toim. Pekka Kinnunen, Pirkko Tala, Yrjö Tala

Raamatusta en luovu

Raamatusta en luovu kertoo maailmasta, jossa Martti Luther syntyi, kasvoi, kävi koulua ja astui eurooppalaiseksi vaikuttajaksi. Kirjassa keskitytään ennen kaikkea niihin Lutherin elämää koskeviin tapahtumiin, joilla on ollut merkitystä uskonpuhdistukselle.

22 €

Toim. Toivo Määttä

Evankeliumin ihmeitä

Evankeliumin ihmeitä sisältää vanhoillislestadiolaisten saarnaajien ja sanankuulijoiden kokemuksia seuroista ja seuramatkoilta 1800-luvulta 2000-luvulle. Kokemuksia on kotimaan lisäksi muista Pohjoismaista, Keski-Euroopasta, Amerikasta, Venäjältä ja Afrikasta. Kirjan keskeinen sanoma on, miten ihminen saa syntinsä anteeksi.

25 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi