Tiistai 19.9.2017
"
Maan äärissä ihmiset pelästyvät nähdessään sinun tunnustekosi. Sinä saat idän ja lännen maat kohottamaan riemuhuudon! Ps. 65:9

Hyviä terveisiä haudalta

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 17.4.2017 07:00 | Päivämies


Magdalan Marian oli palattava myöhemmin päivällä uudestaan Jeesuksen haudalle aamuvarhaisen käyntinsä jälkeen. 
Marian mielessä paloi kysymys: Mihin Jeesus on viety? Rakkaan Vapahtajan tapaaminen tuntui tärkeältä, vaikka Maria oli omin silmin nähnyt, kuinka Jeesus ristillä kallisti päänsä ja vaipui kuoleman uneen. (Matt. 27:56, Mark. 15:40, Joh. 19:25, 30.)

Uskollinen Jeesuksen seuraaja

Evankelista kertoo Magdalan Marian lähteneen mukaan, kun Jeesus opetuslapsineen kulki ”kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään” Jumalan valtakunnan evankeliumia julistaen (Luuk. 8:1). Opetuslasten ja Marian lisäksi matkaseurueessa oli myös muutamia muita naisia. Nimeltään heistä mainitaan Johanna, jonka aviopuoliso Kuusas oli Herodeksen korkeita virkamiehiä, ja Susanna.

Susannan elämänvaiheista ei kerrota enempää, mutta Marian aiemmasta elämästä mainitaan lyhyesti, että Jeesus oli ajanut hänestä ulos seitsemän pahaa henkeä (Luuk. 8:2). Rakkaus Jeesukseen oli saanut Marian ja muut mukana seuraavat naiset avustamaan Jeesusta ja opetuslapsia omilla varoillaan (Luuk. 8:3).

Maria seurasi Jeesusta uskollisesti. Hän kulki Golgatalle ja katseli omin silmin ristillä kärsivän Vapahtajan viimeisiä hetkiä (Matt. 27:55,56).  Yhdessä toisen Marian kanssa hän istui katselemassa, kun Joosef, rikas arimatialainen, vei Nikodemoksen kanssa Jeesuksen ruumiin itselleen varaamaansa hautakammioon ja sulki oviaukon suurella kivellä (Matt. 27:57–61, Joh. 19:38–40).

Marian murhe

Pääsiäisaamun varhainen vierailu aamuhämärissä Jeesuksen haudalla (Joh. 20:1) oli jättänyt polttavan kysymyksen: Mihin Jeesus on viety? Asiaa piti lähteä selvittämään palaamalla uudestaan haudalle.

Kivi oli jo aamulla ollut pois haudan suulta, joten murheen murtama, itkevä Maria voi nähdä hautaluolan sisälle. Nyt hauta ei ollutkaan tyhjä, vaan kaksi valkopukuista enkeliä istui Jeesuksen leposijalla, toinen pääpuolessa ja toinen jalkopäässä, mutta Jeesus ei ollut haudassa.
Raamatussa kuvatuissa enkelikohtaamisissa, esimerkiksi jouluevankeliumissa, kerrotaan enkelien herättäneen sekä pelkoa että iloa. Maria ei näytä sen enempää pelästyvän kuin myöskään ilostuvan enkeleiden näkemisestä.

Marian murhe oli niin syvä, että kaikki muu väistyi. Oli vain yksi kysymys: Missä Jeesus on? Tätä hän myös kysyy taaksensa ilmestyneeltä, puutarhuriksi luulemaltaan henkilöltä.

Sanan voima

Vastaukseksi kysymykseensä Maria saa vain yhden sanan – sanan, joka ei millään tavalla liity hänen esittämäänsä kysymykseen: ”Maria”. Tuo sana antaa paljon enemmän kuin vain vastauksen esitettyyn kysymykseen.

Murheen murtama nainen kuulee tutulla äänellä lausuttuna oman nimensä. Nimeltä esitetty kutsu kääntää Marian katseen tyhjän haudan leposijasta kohti rakasta ääntä ja ylösnoussutta Vapahtajaa. Samassa Marian suu avautuu uskontunnustukseen: Rabbuuni, Opettajani.  Maria saa kokea henkilökohtaisesti profeetan lupauksen toteutuvan Jeesuksen sanassa: ”Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun (Jes. 43:1).

Jeesuksen kehotus ja rakkaus Vapahtajaan sai Marian liikkeelle. Vaikka hän ei vielä saanut koskea Mestariinsa, toisin kuin Tuomas viikkoa myöhemmin (Joh. 20: 26-28), hänellä oli Jeesuksen sana ja omakohtainen kokemus. Näistä hän lähti iloiten kertomaan opetuslapsille.

Oman kokemuksemme vahvistama sana on myös tämän päivän sanansaattajien työaseena. Saamme julistaa Jumalan valtakunnan kutsua kertomalla osaksemme tulleesta Jumalan rakkaudesta ja ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta Vapahtajasta, joka on omiensa kanssa joka päivä maailman loppuun asti. Ylösnoussut on lupauksensa mukaan siellä, missä hänen seuraajansa, vaikkapa vain kaksi, kokoontuu hänen nimeensä (Matt. 18:20). Ja missä Jeesus on, siellä on hyvä olla.

Seppo Jokelainen
Julkaistu Päivämiehessä 12.4.2017

Kuvituskuva: Matias Haaraniemi

Toim. Pirjo ja Urpo Luokkala

Rakastatko minua? Kirja murrosikäisen vanhemmalle

Kun lapsi tulee murrosikään, vanhempi saa pohdittavakseen monia uusia kysymyksiä. Toimiminen rakentavalla tavalla ei ole kasvatustilanteissa aina helppoa. Tämä kirja kannustaa vanhempia tutustumaan nuoren maailmaan. Sitä kautta avautuu näkökulmia myös murrosikäisten kasvatustyöhön.

18 e

Toim. Pekka Kainua

Uskon tiellä – Raamattuluokkatyön tueksi 1–4

Uskon tiellä -raamattuluokkamateriaali on luonteeltaan virikemateriaalia. Se ei pyri antamaan opettajalle valmista tuntisuunnitelmaa. Materiaali sisältää kolme varsinaista opetusosiota: Raamattu, Usko ja elämä sekä Kirkkovuosi. Neljännessä osiossa on ryhmäyttämiseen ja opetukseen tukea antavaa materiaalia.

85 e

Toim. Sirkka Lehto ja Ari-Pekka Palola

Vanhurskas elää uskosta

SRK:n vuosikirjan 2017 sisältö liittyy kahteen merkkivuoteen: uskonpuhdistuksen 500-vuotisjuhlaan ja maamme itsenäisyyden 100-vuotisjuhlaan. Kirjan nimi muistuttaa uskonpuhdistuksen keskeisimmästä löydöstä, uskonvanhurskaudesta, sekä siitä, että elävä usko väistämättä näkyy ihmisen elämässä.

23 e

Ulla Saarinen
Kuv. Silja-Maria Wihersaari

Päivän retki

Päivän retki kertoo lapsen päivän tapahtumista heräämisestä nukkumaanmenoon. Runomuotoon puettu kuvakertomus puhuttelee hellästi niin lasta kuin aikuistakin. Pienille lapsille Silja-Maria Wihersaaren kaunis akvarellikuvitus avaa oman kertomuksensa.

15 e

Suomi suloisin, CD 124

Suomi suloisin on ikkuna kotimaamme luonnon ainutlaatuisuuteen ja kansanluonteeseen. Äänite juhlistaa 100-vuotiasta Suomea nuorisokuoron raikkaalla laulannalla. Levyllä on perinteisten isänmaallisten laulujen ja kansanlaulujen lisäksi monien koulumuistoissa elävät maakuntalaulut.

24 e

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi