Perjantai 26.5.2017
"
Hyvä on sen osa, joka luottaa Herraan, ei etsi apua pahan voimilta eikä käänny niiden puoleen, jotka valhetta palvelevat. Ps. 40:5

Hyviä terveisiä haudalta

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 17.4.2017 07:00 | Päivämies


Magdalan Marian oli palattava myöhemmin päivällä uudestaan Jeesuksen haudalle aamuvarhaisen käyntinsä jälkeen. 
Marian mielessä paloi kysymys: Mihin Jeesus on viety? Rakkaan Vapahtajan tapaaminen tuntui tärkeältä, vaikka Maria oli omin silmin nähnyt, kuinka Jeesus ristillä kallisti päänsä ja vaipui kuoleman uneen. (Matt. 27:56, Mark. 15:40, Joh. 19:25, 30.)

Uskollinen Jeesuksen seuraaja

Evankelista kertoo Magdalan Marian lähteneen mukaan, kun Jeesus opetuslapsineen kulki ”kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään” Jumalan valtakunnan evankeliumia julistaen (Luuk. 8:1). Opetuslasten ja Marian lisäksi matkaseurueessa oli myös muutamia muita naisia. Nimeltään heistä mainitaan Johanna, jonka aviopuoliso Kuusas oli Herodeksen korkeita virkamiehiä, ja Susanna.

Susannan elämänvaiheista ei kerrota enempää, mutta Marian aiemmasta elämästä mainitaan lyhyesti, että Jeesus oli ajanut hänestä ulos seitsemän pahaa henkeä (Luuk. 8:2). Rakkaus Jeesukseen oli saanut Marian ja muut mukana seuraavat naiset avustamaan Jeesusta ja opetuslapsia omilla varoillaan (Luuk. 8:3).

Maria seurasi Jeesusta uskollisesti. Hän kulki Golgatalle ja katseli omin silmin ristillä kärsivän Vapahtajan viimeisiä hetkiä (Matt. 27:55,56).  Yhdessä toisen Marian kanssa hän istui katselemassa, kun Joosef, rikas arimatialainen, vei Nikodemoksen kanssa Jeesuksen ruumiin itselleen varaamaansa hautakammioon ja sulki oviaukon suurella kivellä (Matt. 27:57–61, Joh. 19:38–40).

Marian murhe

Pääsiäisaamun varhainen vierailu aamuhämärissä Jeesuksen haudalla (Joh. 20:1) oli jättänyt polttavan kysymyksen: Mihin Jeesus on viety? Asiaa piti lähteä selvittämään palaamalla uudestaan haudalle.

Kivi oli jo aamulla ollut pois haudan suulta, joten murheen murtama, itkevä Maria voi nähdä hautaluolan sisälle. Nyt hauta ei ollutkaan tyhjä, vaan kaksi valkopukuista enkeliä istui Jeesuksen leposijalla, toinen pääpuolessa ja toinen jalkopäässä, mutta Jeesus ei ollut haudassa.
Raamatussa kuvatuissa enkelikohtaamisissa, esimerkiksi jouluevankeliumissa, kerrotaan enkelien herättäneen sekä pelkoa että iloa. Maria ei näytä sen enempää pelästyvän kuin myöskään ilostuvan enkeleiden näkemisestä.

Marian murhe oli niin syvä, että kaikki muu väistyi. Oli vain yksi kysymys: Missä Jeesus on? Tätä hän myös kysyy taaksensa ilmestyneeltä, puutarhuriksi luulemaltaan henkilöltä.

Sanan voima

Vastaukseksi kysymykseensä Maria saa vain yhden sanan – sanan, joka ei millään tavalla liity hänen esittämäänsä kysymykseen: ”Maria”. Tuo sana antaa paljon enemmän kuin vain vastauksen esitettyyn kysymykseen.

Murheen murtama nainen kuulee tutulla äänellä lausuttuna oman nimensä. Nimeltä esitetty kutsu kääntää Marian katseen tyhjän haudan leposijasta kohti rakasta ääntä ja ylösnoussutta Vapahtajaa. Samassa Marian suu avautuu uskontunnustukseen: Rabbuuni, Opettajani.  Maria saa kokea henkilökohtaisesti profeetan lupauksen toteutuvan Jeesuksen sanassa: ”Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun (Jes. 43:1).

Jeesuksen kehotus ja rakkaus Vapahtajaan sai Marian liikkeelle. Vaikka hän ei vielä saanut koskea Mestariinsa, toisin kuin Tuomas viikkoa myöhemmin (Joh. 20: 26-28), hänellä oli Jeesuksen sana ja omakohtainen kokemus. Näistä hän lähti iloiten kertomaan opetuslapsille.

Oman kokemuksemme vahvistama sana on myös tämän päivän sanansaattajien työaseena. Saamme julistaa Jumalan valtakunnan kutsua kertomalla osaksemme tulleesta Jumalan rakkaudesta ja ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta Vapahtajasta, joka on omiensa kanssa joka päivä maailman loppuun asti. Ylösnoussut on lupauksensa mukaan siellä, missä hänen seuraajansa, vaikkapa vain kaksi, kokoontuu hänen nimeensä (Matt. 18:20). Ja missä Jeesus on, siellä on hyvä olla.

Seppo Jokelainen
Julkaistu Päivämiehessä 12.4.2017

Kuvituskuva: Matias Haaraniemi

Tiina-Liisa Lohi
Kuv. Tytti Mäenpää

Niila ja punaiset saappaat

Niila tulee pahalla tuulella koulusta. Sisko on tullut vauvansa kanssa kylään, ja äitikin huomaa silloin vain Lilja-vauvan. Niila vetäytyy leikkimökkiin. Viimein äiti löytää pienen murehtijan piilostaan ja asiat alkavat selvitä.

17 e

Elina Sneck

Sylissäni tuoksuu taivas

Elina Sneckin runoissa lapsilla on ihmeelliset silmät. Niiden kautta aikuinenkin näkee välillä kirkkaasti: kuinka kesä on piilossa talven alla ja kuinka maailma on ihan ikkunan takana. Vanhemmiten näköalat syvenevät ja tummuvat, mutta uskon valo ja lempeä huumori eivät häviä silloinkaan.

17

Eeva Kontiokari

Tänään syntyy kesä -äänikirja

Eeva Kontiokarin runoissa eletään uudestaan lapsuutta, pysähdytään hetkeksi, nautitaan tässä hetkessä elämän pienistä ja suurista iloista, joista kesä syntyy. Kaiken hyvän antaja luo kesän yhä uudestaan – niin ikkunan taakse kuin sydämiinkin.

23 e

SRKCD-123

Soikoon kiitos ikuisesti!

Soikoon kiitos ikuisesti! sisältää virsikirjastamme tuttuja koraaleja, joiden juuret ovat uskonpuhdistuksen ajan Saksassa. Johann Sebastian Bachin sovittamien koraalien lisäksi levyllä on kuusi Bachin yksinlaulua niin sanotusta Schemellin kokoelmasta. Yksinlaulua ja kuorolaulua säestävät jouset ja continuoryhmä. Laulukielenä on suomi.

22 e

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi