Perjantai 23.2.2018
"
Herra antaa enkeleilleen käskyn varjella sinua, missä ikinä kuljet, ja he kantavat sinua käsillään, ettet loukkaa jalkaasi kiveen. Ps. 91:11-12

Lukutaitoa kannattaa vaalia

Usko ja elämä - Matkaevääksi 22.11.2017 07:00 | Päivämies



Jo pitkään on puhuttu kirjan ja painetun sanan merkityksen laskusta. Monet ovat sitä mieltä, ettei kirjoja ainakaan painettuina enää tarvita, kun lukeminen vähenee. Samaan aikaan käydään keskustelua lukutaidon heikkenemisestä.
Kumpi on syy ja kumpi seuraus? Voiko myös hengellinen lukutaito tai kuuleminen heikentyä? Miten sitä voi pitää yllä?

Paavalin Kolossalaiskirje on suunnattu pienen kaupungin kristityille. Tuo seurakunta oli luultavasti syntynyt, kun Paavalin Efesoksessa julistama evankeliumi oli saapunut sinne. Kristuksen sanaa oli pidetty esillä, kuultu ja uskottu.

Miksi Paavali sitten kehottaa edelleen pitämään huolta evankeliumin esillä pitämisestä? ”Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne. Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.” (Kol. 3:16.)

Paavali halusi Roomasta vankeuden keskeltä kirjoittamallaan kirjeellä rohkaista tuon pienen kaupungin uskovaisia toimimaan niin, että he säilyisivät uskomassa.

Sanat ovat rohkaisevia: ”Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita” (Kol. 3:12). Jumalan tahto oli, että he säilyttäisivät uskonsa ja keskinäisen rakkauden.
 
Kärsivällisyyden merkitys

Paavali kirjoittaa kristityn kaksiosaisuudesta. Uskoessaan evankeliumin kolossalaiset olivat pukeutuneet uuteen elämään Kristuksessa. He olivat hylänneet vanhan elämän ja sen mukana erilaiset synnin muodot. Sen tuli näkyä keskinäisessä kanssakäymisessä ja elämässä.

Ihmisinä he elivät edelleen epätäydellisinä. Juuri siihen Paavali kohdisti kehotuksen elää kärsivällisenä toinen toistaan kohtaan, vaikka moittimisen aihettakin olisi. Kun Jumala oli ollut heitä kohtaan armahtavainen ja lempeä, sai se heijastua arkeen. 

Erilaiset lahjat ja persoonallisuuden piirteet kysyvät toisinaan kärsivällisyyttä, lempeyttä ja nöyryyttä. Jumalan lapsi tietää oman puutteellisuutensa ja saa pyytää kärsivällisyyttä erityisesti itselleen. Näin kärsivällisyys ja rakkaus voivat säilyä keskinäisessä kanssakäymisessä. Jokainen tarvitsee toisen ihmisen kanssa tekemisissä olemista, mutta Paavali kirjoittaa ennen kaikkea seurakunnan kokoontumisesta yhteiseen sanan kuuloon.

Jumalan sana avaa sydämiä

Ajallisessa mielessä lukutaito on kerran opittava taito. Se voi heikentyä käytön puutteesta. 

Hengellisessä mielessä niin lukutaito, kuuleminen kuin kanssakäymisen taito voivat heiketä, hävitäkin. Roomalaiskirjeessä Paavali kirjoittaa uskon syntyvän kuulemisen kautta ja kuulemisen tulevan Kristuksen sanan kautta (Room. 10:17).

Kristuksen sana eli evankeliumin armoneuvot ovat tarpeen. Paavali tiesi tämän: hän kehotti tutkimaan Jumalan sanaa yhteisissä kokoontumisissa. Silloin Jumalan sana voi tutkia ja avata sydämiä, synnyttää uuteen elämään ja säilyttää siinä.

Yhteen tulemiseen kuuluu myös laulu. Virsien ja laulujen sanat rohkaisevat kuten psalmit aikoinaan. Niissä tulevat näkyviin elämän kipu, sen ilot ja kiitollisuuden aiheet: kaiken keskellä Jumalan rakkaus kantaa kohti taivaan kotia. Rakkaus on erityisesti läsnä siinä, kun saa kuulla ja uskoa kaikki synnit anteeksiannetuksi Kristuksen sovintotyön tähden.

Sakari Typpö
Julkaistu 22.11.2017

Kuvituskuva: Anu Tofferi

Toim. Toivo Määttä

Evankeliumin ihmeitä

Evankeliumin ihmeitä sisältää vanhoillislestadiolaisten saarnaajien ja sanankuulijoiden kokemuksia seuroista ja seuramatkoilta 1800-luvulta 2000-luvulle. Kokemuksia on kotimaan lisäksi muista Pohjoismaista, Keski-Euroopasta, Amerikasta, Venäjältä ja Afrikasta. Kirjan keskeinen sanoma on, miten ihminen saa syntinsä anteeksi.

25 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi