Perjantai 26.5.2017
"
Hyvä on sen osa, joka luottaa Herraan, ei etsi apua pahan voimilta eikä käänny niiden puoleen, jotka valhetta palvelevat. Ps. 40:5

Pääsiäisperinteillä on monenlaisia taustoja

Usko ja elämä - Artikkelit 15.4.2017 06:03 | Päivämies


Kristillinen usko perustuu Jeesuksen ylösnousemukseen. Pääsiäinen, ylösnousemuksen juhla, on kristinuskon vanhin ja tärkein juhla. Pääsiäistä edeltää hiljainen viikko, jolloin muistellaan Kristuksen kärsimystä ja tietä Golgatan ristille. Varsinainen pääsiäinen alkaa pääsiäissunnuntaista, jolloin kristityt juhlivat Jeesuksen ylösnousemusta.
Pääsiäisen viettoon liittyy paljon perinteitä. Perinteet saattavat tulla satojen vuosien takaa. Eri kirkkokunnilla on erilaisia pääsiäiseen liittyviä traditioita, mutta on myös yhteisiä perinteitä. Joidenkin alkuperä on pakanallinen, mutta ne ovat aikojen saatossa muuntuneet kristittyjen tavoiksi.

Kotoinen versio palmunoksista

Nikean kirkolliskokous päätti vuonna 325, että pääsiäistä vietetään kevätpäiväntasausta seuraavan täyden kuun jälkeisenä sunnuntaina. Pääsiäinen on kalenterissamme aikaisintaan 22. maaliskuuta ja myöhäisimmillään 25. huhtikuuta. Ensi vuonna 2018 pääsiäissunnuntai on 1.4 ja vuonna 2019 21.4.

Keski- ja Etelä-Euroopassa ruoho ja puut viheriöivät ja kukkaset kukkivat ulkona jo pääsiäisaikaan, toisin kuin meillä pohjoisessa. Suomessa on tapana kylvää astiaan raiheinän siemeniä, joista muutamassa päivässä kasvaa vihreä oras. Tapa on yleistynyt Suomessa sotien jälkeen 1960-luvulla.

Vanhempia, yhä käytettyjä pääsiäispöydän koristeita ovat kotoiset pajunkissat ja koivunoksat, jotka maljakossa alkavat työntämään hiirenkorvaa. Pajun- ja koivunvarvut muistuttavat palmunoksista, joita ihmisen laskivat tielle Jeesuksen ratsastaessa Jerusalemiin. Oksat liittyvät myös palmusunnuntain virpomiseen



Kasvihuoneissa kasvatettuja narsisseja ja pääsiäisliljoja on jo 1800-luvun puolella käytetty Suomessa pääsiäiskoristeina. Vihreä ruoho, pajun- ja koivunoksat sekä kukat symboloivat kaikki kasvua ja uutta elämää, jonka Kristus valmisti kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan.

Kukko kristillisenä symbolina

Myös pääsiäisenä usein esillä olevat tiput ja munat kuvaavat uutta elämää. Pääsiäiskoristeteollisuudessa kanauntuvikot ovat suosittu aihe. Mielikuvituksella ei näytä olleen rajoja, kun tipuja on kuvattu erilaisissa eläinten tai ihmisten puuhissa.

Munien värjäys ja maalaus on monissa maissa kehittynyt omaksi kansantaiteen lajikseen. Suomessa yleistä on ollut keittää munat sipulinkuorien kanssa punaruskeiksi. Lasten suklaamunien koreat päällyspaperit alkoivat tavallaan täyttää samaa tehtävää.



Kristillisenä symbolina kanaa tärkeämpi on kukko, jota on kirkkotaiteessa käytetty valppauden ja kestävyyden vertauskuvana. Maailman kuuluisin kukko havahdutti laulullaan Pietarin, joka oli juuri kieltänyt Jeesuksen kolme kertaa. Kirkonkukko valvoo heikkouksille altista seurakuntaa monien kirkontornien ja kellotapulien huipulla.

Kokko ja perinneruuat
Pohjanmaalla poltetaan kokkoja pääsiäislauantaina. Vanhoina aikoina kokoilla oli tarkoitus häätää trulleja ja noitia pois talon läheisyydestä. Nykyisin kylillä poltettaville kokoille keräännytään tapaamaan naapureita, ja lopputulilla kylän nuoriso tarinoi ja mahdollisesti paistaa makkaraa.

Pääsiäiseen loppuu paaston aika. Tästä huolimatta pääsiäisen ruokaperinne on yksinkertaisempi kuin joulun. Mämmi on tunnetuin pääsiäisen ruokaerikoisuus. Lampaanlihan kulutus on suurinta pääsiäisen aikoihin. Itäisestä perinteestä on pääsiäispöytään tullut pasha.     

Lähteet:
Evl.fi
Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran tietopaketit 
Kustaa Vilkunan Vuotuinen ajantieto

Teksti: Mauri Penninkangas
Kuvituskuvat: Jaakko Koskelo, Markus Lehtiniemi, Matias Haaraniemi

Tunnisteet:


perinne pääsiäinen

Lisää aiheesta:

Eeva Kontiokari

Tänään syntyy kesä -äänikirja

Eeva Kontiokarin runoissa eletään uudestaan lapsuutta, pysähdytään hetkeksi, nautitaan tässä hetkessä elämän pienistä ja suurista iloista, joista kesä syntyy. Kaiken hyvän antaja luo kesän yhä uudestaan – niin ikkunan taakse kuin sydämiinkin.

23 e

Tiina-Liisa Lohi
Kuv. Tytti Mäenpää

Niila ja punaiset saappaat

Niila tulee pahalla tuulella koulusta. Sisko on tullut vauvansa kanssa kylään, ja äitikin huomaa silloin vain Lilja-vauvan. Niila vetäytyy leikkimökkiin. Viimein äiti löytää pienen murehtijan piilostaan ja asiat alkavat selvitä.

17 e

SRKCD-123

Soikoon kiitos ikuisesti!

Soikoon kiitos ikuisesti! sisältää virsikirjastamme tuttuja koraaleja, joiden juuret ovat uskonpuhdistuksen ajan Saksassa. Johann Sebastian Bachin sovittamien koraalien lisäksi levyllä on kuusi Bachin yksinlaulua niin sanotusta Schemellin kokoelmasta. Yksinlaulua ja kuorolaulua säestävät jouset ja continuoryhmä. Laulukielenä on suomi.

22 e

Elina Sneck

Sylissäni tuoksuu taivas

Elina Sneckin runoissa lapsilla on ihmeelliset silmät. Niiden kautta aikuinenkin näkee välillä kirkkaasti: kuinka kesä on piilossa talven alla ja kuinka maailma on ihan ikkunan takana. Vanhemmiten näköalat syvenevät ja tummuvat, mutta uskon valo ja lempeä huumori eivät häviä silloinkaan.

17

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi